• Äldre 17 Nov 19:39
    2468 visningar
    14 svar
    14
    2468

    Äta sin moderkaka

    Är det någon här som ätit sin moderkaka? Stekte ni den, torkade eller åt i kapselform? Hur smakade den? Varför åt ni den? Hälsoeffekter? Efter som moderkakan är en del av bebisen, blir man inte kannibal då? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Äta sin moderkaka
  • Äldre 17 Nov 19:41
    #1

    Bara äckligt. Förstår inte hur NÅGON kan vilja ära den. Jo jag anser nog att man är kannibal om man äter moderkakan.

  • Äldre 17 Nov 19:43
    #2

    Lägg av o äckla dig!!!!!!!! Vem fan äter den??

  • Äldre 17 Nov 19:46
    #3
    Tines skrev 2014-11-17 19:43:47 följande:

    Lägg av o äckla dig!!!!!!!! Vem fan äter den??


    Det finns många som äter den (inte jag). Antar att det är mer mode i typ USA bland kändisar. Men varför gör man det var min fråga. Tycker själv att det är snuskigt.
  • Äldre 17 Nov 20:39
    #4
    Emm_ra9999 skrev 2014-11-17 19:46:39 följande:
    Det finns många som äter den (inte jag). Antar att det är mer mode i typ USA bland kändisar. Men varför gör man det var min fråga. Tycker själv att det är snuskigt.
    Det tror jag inte ett dugg på att kändisar gör
  • Äldre 26 Nov 21:50
    #5

    Det är nog för att vara "naturlig" som en del vill göra det. Vad jag vet har människan aldrig ätit den, men däremot rovdjur. Detta för att kompensera för blodbrist och för att få i sig näring det allra första då mamman inte klarar att jaga på ett tag. Inget vi människor har behov av alltså, då vi i alla tider levt i par och flock och således hjälpts åt med att fixa käk till den nya mamman.

  • Sun 13 Oct 2019 22:23
    #6

    Skulle aldrig göra det, riktigt äckligt!

  • Sun 13 Oct 2019 22:25
    #7

    Det är vätskan i navelsträngen man vill åt då den innehåller stamceller. Resten kan du kasta.

  • Sun 13 Oct 2019 22:27
    #8
    Duppedu skrev 2019-10-13 22:25:05 följande:

    Det är vätskan i navelsträngen man vill åt då den innehåller stamceller. Resten kan du kasta.


    Tro det eller ej men det är vanligt att äta moderkakan i andra kulturer, den sägs ha massor av hälsofördelar.
  • Sun 13 Oct 2019 22:27
    #9

    Det ska vara någon trend hörde en karl på radion som hade stekt upp fruns moderkaka. Det är vidrigt.

  • Sun 13 Oct 2019 22:33
    #10
    Jag jobbar på Förlossningen, och det händer att föräldrar vill få med sig placentan hem, de flesta vill gräva ner den och plantera ett träd på platsen, ett fåtal vill göra en gryta på den och äta upp den.
    Jag har själv fött fen stycken barn och har inte tagit med mig placentan hem.....
    Något som jag dock uppmärksammat är att de mammor som ätit sin placenta, har fått värsta energiboosten, deras hb-värden har återställts på nolltid, men....
    Var och en gör som de känner för.
  • Sun 13 Oct 2019 22:33
    #11
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-13 22:27:12 följande:

    Tro det eller ej men det är vanligt att äta moderkakan i andra kulturer, den sägs ha massor av hälsofördelar.


    Jag vet, men det finns vad jag vet inga vetenskapliga belägg för det. Stamceller däremot som du hittar i navelsträngen samlas in på fler ställen i världen för att det är otroligt gynnsamt för läkning av kroppen. Det många snorrika pysslar med nu för att få leva friska och föryngra sig.
  • Mon 14 Oct 2019 09:45
    #12
    Royalle skrev 2014-11-26 21:50:58 följande:

    Det är nog för att vara "naturlig" som en del vill göra det. Vad jag vet har människan aldrig ätit den, men däremot rovdjur. Detta för att kompensera för blodbrist och för att få i sig näring det allra första då mamman inte klarar att jaga på ett tag. Inget vi människor har behov av alltså, då vi i alla tider levt i par och flock och således hjälpts åt med att fixa käk till den nya mamman.


    Andra djur äter med den. Kor bland annat.
    Anna-Lucia 25/11-10
  • Tue 15 Oct 2019 09:32
    #13

    jag förstår varför vissa äter sin moderkaka, det är många fördelar för hälsan och återhämtningen efter förlossningen. Samt att det är något alla däggdjur gör. jag skulle dock aldrig äta moderkakan, men den var väldigt intressant att titta på när de höll på att inspektera den så hela hade kommit ut. :)

  • Tue 15 Oct 2019 10:20
    #14
    Långbenopluto skrev 2014-11-17 20:39:47 följande:

    Det tror jag inte ett dugg på att kändisar gör


    Det gör dem. Tro mig. Inte rå, utan torkad och i pulverform. Ska tydligen motverka förlossningensdepression och komplikationer
Svar på tråden Äta sin moderkaka