• Anonym (ts)
    Äldre 22 Nov 12:15
    5889 visningar
    33 svar
    33
    5889

    Vad är hög/lågutbildad för dig?

    Då tänkte jag röra i ett ämne som jag har märkt skiljer sig väldigt mycket beroende på vem man frågar, så därför tänkte jag fråga er vad ni tycker!

    Vad anser ni att en högutbildad person är vs en lågutbildad? 

    Och hur ser ni på "fina" yrken i jämförelse med mindre "fina" yrken?

    Exempelvis så är juristutbildningen runt 4,5 år lång, lärarutbildning ligger på runt 3 - 5,5 år ändå är det ju i samhällets ögon "finare" att säga att man är jurist än att säga att man är tex förskolelärare? 

    Styrs ni av vad som är ett "fint" yrke vs mindre "fint" yrke när ni definerar en högutbildad person vs lågutbildad? 

    Så shoot! hur tänker ni? Hur ser ni på olika yrken? 

  • Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?
  • Äldre 22 Nov 12:21
    #1
    Anonym (ts) skrev 2014-11-22 12:15:55 följande:

    Då tänkte jag röra i ett ämne som jag har märkt skiljer sig väldigt mycket beroende på vem man frågar, så därför tänkte jag fråga er vad ni tycker!

    Vad anser ni att en högutbildad person är vs en lågutbildad? 

    Och hur ser ni på "fina" yrken i jämförelse med mindre "fina" yrken?

    Exempelvis så är juristutbildningen runt 4,5 år lång, lärarutbildning ligger på runt 3 - 5,5 år ändå är det ju i samhällets ögon "finare" att säga att man är jurist än att säga att man är tex förskolelärare? 

    Styrs ni av vad som är ett "fint" yrke vs mindre "fint" yrke när ni definerar en högutbildad person vs lågutbildad? 

    Så shoot! hur tänker ni? Hur ser ni på olika yrken? 


    Enligt mig;
    Högutbildad - doktorsexamen eller motsvarande
    Lågutbildad - ej gymnasieexamen eller motsvarande
  • Ambula­nsliv
    Äldre 22 Nov 12:23
    #2

    Tycker också man kan vara högutbildad inom ett specifikt yrke. Nyutbildad och sen har du jobbat länge och skaffat dig påbyggnad inom detta. 

  • Äldre 22 Nov 12:24
    #3
    Ambulansliv skrev 2014-11-22 12:23:29 följande:

    Tycker också man kan vara högutbildad inom ett specifikt yrke. Nyutbildad och sen har du jobbat länge och skaffat dig påbyggnad inom detta. 


    Jag håller med.
  • sextio­talist
    Äldre 22 Nov 12:31
    #4

    Som det ser ut idag, dvs då man lägger nästan alla eftergymnasiala utbildningar på universitetet.

    Högutbildad, en masterexamen minst, undantaget juristutbildnigen, lågitbildad, efter gymnasiet

    så för mig är inte tre år på högskolan att vara högutbildad.

  • Anonym (C)
    Äldre 22 Nov 12:35
    #5

    Har man inte gått gymnasiet är man outbildad. Har man läst gymnasiet är man lågutbildad.

  • Äldre 22 Nov 12:41
    #6

    Jag har väl iofs ingen större åsikt i frågan men läkare, civilingenjör etc är högutbildade enligt mig.

    Sen är det svårt att värdera utbildning på antal år/hp, sambon är fsk, jag läste hög.ing. Hon har fler poäng än mig, men har fått dem mycket "lättare". Hade de haft samma tempo hade den utbildningen varit max två år.


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 22 Nov 12:41
    #7

    Att ett yrke ses som finare än andra har väl med bakgrunden att göra? Att vara läkare, jurist, ekonom mm har ju haft hög status förr, och förskollärare, lärare, sjuksköterskor. har lägre status. Men det har väl att göra mer med att de yrken som tidigare var mer mansdominerade var finare då och anses lite finare idag... vårda de sjuka, sköta barn och utbilda dem var ju det ju i stort sett bara kvinnor som gjorde förr. Det lever väl kvar.

  • Anonym (C)
    Äldre 22 Nov 12:59
    #8
    Anonym (Anna) skrev 2014-11-22 12:41:39 följande:

    Att ett yrke ses som finare än andra har väl med bakgrunden att göra? Att vara läkare, jurist, ekonom mm har ju haft hög status förr, och förskollärare, lärare, sjuksköterskor. har lägre status. Men det har väl att göra mer med att de yrken som tidigare var mer mansdominerade var finare då och anses lite finare idag... vårda de sjuka, sköta barn och utbilda dem var ju det ju i stort sett bara kvinnor som gjorde förr. Det lever väl kvar.


    Har nog med antagningspoängen att göra oxå. Krävs ju mycket mer att komma in på läkare, psykolog och jurist än på lärare och sjuksköterska.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 22 Nov 13:02
    #9

    så enligt vissa av er, så kan en person vara högutbildad medans en annan anses lågutbildad trots att dem läst lika många år men olika utbildningar?

    Tycker det är väldigt intressant hur olika alla verkar definera vad som är hög/lågutbildad.

    Kan tillägga att enligt scb så är man högutbildad om man har en eftergymnasial utbildning på minst 3 år, dvs en kandidatexamen.

    Hur ser ni på det?

  • Ambula­nsliv
    Äldre 22 Nov 13:07
    #10
    Anonym (C) skrev 2014-11-22 12:59:50 följande:
    Har nog med antagningspoängen att göra oxå. Krävs ju mycket mer att komma in på läkare, psykolog och jurist än på lärare och sjuksköterska.
    Men det beror ju på antalet platser på utbildningen...många fler skulle säkert fixa att komma igenom läkarutbildningen och vara betydligt mer lämpade som läkare än många som går där idag. Allt handlar ju inte om att enbart vara smart..man behöver ha empati och verklighetsförankring också. 
Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?