• Anonym (ts)

    Vad är hög/lågutbildad för dig?

    Då tänkte jag röra i ett ämne som jag har märkt skiljer sig väldigt mycket beroende på vem man frågar, så därför tänkte jag fråga er vad ni tycker!

    Vad anser ni att en högutbildad person är vs en lågutbildad? 

    Och hur ser ni på "fina" yrken i jämförelse med mindre "fina" yrken?

    Exempelvis så är juristutbildningen runt 4,5 år lång, lärarutbildning ligger på runt 3 - 5,5 år ändå är det ju i samhällets ögon "finare" att säga att man är jurist än att säga att man är tex förskolelärare? 

    Styrs ni av vad som är ett "fint" yrke vs mindre "fint" yrke när ni definerar en högutbildad person vs lågutbildad? 

    Så shoot! hur tänker ni? Hur ser ni på olika yrken? 

  • Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?
  • Anonym (hej)

    Lågutbildad - Gymnasieutbildning (Med slutbetyg)
    Högutbildad - Högskola eller universitetsutbildning (Med avklarad examen)

    Så ser jag på det. Men det finns säkert en korrekt syn på det hela.

    I mina ögon finns det dock inget arbete som är "finare" än något annat. Men såklart att vissa arbeten är viktigare för samhället än andra. Läkare räddar liv men jag som packar paket på postorder för att folk ska ha nya gardiner gör inte direkt någon skillnad för världen.

  • Anonym (Nja...)
    Anonym (olika) skrev 2014-11-22 13:19:02 följande:
    Jag hade önskat att dagens nyutexade lärare hade klassats som högutbildade men tyvärr är det alldeles för låg nivå på lärarutbildningen idag. Jag tycker att utbildningens innehåll och kvalite spelar stor roll. Tex har min sambo en civ.ek. examen från mdh. Den går inte ens att jämföra med en civ.ek från ex chalmers. Jag anser inte att min sambo är högutbildad men jag med en civ. Ing. från kth är det.
    Inte visste jag att man kunde läsa till civilekonom på Chalmers. Det gör man väl på Handelshögskolan?
  • sextiotalist
    Anonym (Nja...) skrev 2014-11-22 14:10:59 följande:
    Inte visste jag att man kunde läsa till civilekonom på Chalmers. Det gör man väl på Handelshögskolan?
    Hon kanske tänker på Industriell Ekonomi
  • Anonym (Olika2)
    Anonym (olika) skrev 2014-11-22 13:19:02 följande:

    Jag hade önskat att dagens nyutexade lärare hade klassats som högutbildade men tyvärr är det alldeles för låg nivå på lärarutbildningen idag. Jag tycker att utbildningens innehåll och kvalite spelar stor roll. Tex har min sambo en civ.ek. examen från mdh. Den går inte ens att jämföra med en civ.ek från ex chalmers. Jag anser inte att min sambo är högutbildad men jag med en civ. Ing. från kth är det.


    Instämmer helt. Var man utbildat sig och vad man utbildat sig till tycker jag har stor betydelse. En ekonom (med högre examen än kandidat) räknar jag som lågutbildad om den inte läst i t.ex. Stockholm, Göteborg, Uppsala och ytterligare något liknande ställe. Är själv ekonom från ett av dessa ställen och läste 1 år på ett annat ställe mest bara för kul (har läst dubbelt så jag har hela examen + biämnen från ett ställe och sedan en extra C+D-kurs på ett annat ställe) och blev ärligt talat chockad över den extremt låga nivån på utbildningen där. D-kursen där var som A-kursen på mitt vanliga ställe. Och då tycker jag också att A-kursen på mitt vanliga ställa höll extremt låg nivå jämfört med de naturvetenskapliga kursena jag läst innan.
  • Anonym (Nivån avgör)

    Jag tycker man är högutbildad om man läst avancerade kurser i de ämnen man har examen i. Om man bara läser a och b-kurser i 5 år så är man ändå inte högutbildad.

  • Michael 310
    Anonym (C) skrev 2014-11-22 12:35:45 följande:

    Har man inte gått gymnasiet är man outbildad. Har man läst gymnasiet är man lågutbildad.


    Känner mig ganska bildad trots att jag ej gått ut gymnasiet.
  • sextiotalist
    Michael 310 skrev 2014-11-23 08:42:34 följande:

    Känner mig ganska bildad trots att jag ej gått ut gymnasiet.


    man kan vara högutbildad och obildad, bildad och lågutbildad.

    Bildning kräver ingen högskola, bara vetgirighet och intresse.

    Men det finns en fördel om man har läst på högskolan, det är att man får lära sig källkritik, därmed inte sagt att de som inte har en högskoleutbildning inte har källkritik
  • Anonym (doktor)
    Olym skrev 2014-11-22 13:42:54 följande:
    Om man ska plugga till lärare så tror jag att storstäder är att föredra om man vill ha en utbildning med kvalité. Däremot håller jag inte alls med att lärarutbildningen (generellt) skulle ha låg nivå, men det är bara min åsikt. Alla skolor följer en utbildningsplan och har specifika utbildningsmål, bara för att det skulle vara "lättare" att komma in på ett program, säger ingenting om att kvalitén på utbildningen skulle vara dålig.
    Vill bara tillägga att om någon nu skulle ta dig på orden så stämmer det inte helt att Lärarutb skulle ha högre kvalitet i storstäder. Tex så har den i Malmö blivit nästan underkänd i Högskoleverkets utvärdering för inte så länge sedan men den i Kristianstad har fått väldigt goda vitsord. Så ett tips till den som ska studera är att kolla på sådana utvärderingar.

    Har själv spenderat massor av år på uni i både studier och jobb.  Jobbat nära professorer som är totalt verklighetsfrånvända. Har utanför jobbet vänner som inte ens gått ut gymnasiet som jag personligen skulle klassa som smartare. Frågan är om hög/låg utbildning är i mina ögon totalt ointressant. Visst finns det intressant kunskap att hämta på universitetet, men såå många som inhämtar kunskap som inte ens passar dem. Vi är så tränade i att jaga status men få vet något om att följa sitt hjärta. 

    Jag vill slå ett slag för mottot "att lyckas är att kunna leva ditt eget liv på ditt eget sätt". De som hittar sin plats i tillvaron och kan och vågar gå sin egen väg är de verkligt smarta människorna i min värld. Det är dessa jag beundrar.
  • JoBa

    Lågutbildad - ingen eller en ej avslutad gymnasieutbildning.

    Högutbildad - licentiat- eller doktorsexamen.

    Allt däremellan är varken högt eller lågt, bara att man tillhör den stora massan.

    "Fina" yrken tycker jag inte finns. Däremot tycker jag att det finns många "fula". Med fula yrken avser jag sådana som inte tillför samhället någonting av värde. Sådana samhället skulle klara sig bättre utan. Telefonförsäljare är en sådan kategori. De flesta jurister vore det också skönt att slippa.

  • Anonym (doktor)
    JoBa skrev 2014-11-23 09:27:58 följande:

    Lågutbildad - ingen eller en ej avslutad gymnasieutbildning.

    Högutbildad - licentiat- eller doktorsexamen.

    Allt däremellan är varken högt eller lågt, bara att man tillhör den stora massan.

    "Fina" yrken tycker jag inte finns. Däremot tycker jag att det finns många "fula". Med fula yrken avser jag sådana som inte tillför samhället någonting av värde. Sådana samhället skulle klara sig bättre utan. Telefonförsäljare är en sådan kategori. De flesta jurister vore det också skönt att slippa.


    Tillåt mig att tillägga reklambranschen. Tjäna pengar på att upplysa människor om behov som de egentligen inte har. Vilket otyg. (Förlåt alla reklamare.)
  • Iarwain
    Anonym (doktor) skrev 2014-11-23 09:50:41 följande:
    Tillåt mig att tillägga reklambranschen. Tjäna pengar på att upplysa människor om behov som de egentligen inte har. Vilket otyg. (Förlåt alla reklamare.)
    Det värsta av alla...

    Fastighetsmäklare!
    En totalt onödig institution för de flesta affärer, men envisas med att ta procent på alla transaktioner.
    Man har lyckats lura gemene man att de tillför något.
  • Anonym (lärare m master)

    Jag gick gymnasielärarprogrammet 1995 - 2002 med en master i ett av mina ämnen. Jag ser nog alla med någon form av högskoleexamen som högutbildade, men jag tror att många tänker att högutbildad hänger ihop med status och därmed blir det mer en fråga om exklusivitet, dvs en fråga om tillgänglighet och svårighetsgrad och per definition en fråga om just exkluderande. 

  • Gosmos

    Har någon talat om för Ts att lärarutbildningen är minst 4,5 år och att det är skillnad på en lärarutbildning och en förskolelärarutbildning?

Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?