• Anonym (Kaffedraken)

    Vad gör man när familjehem inte sköter umgänge?

    Hej!

    Jag vill börja med att säga att mitt barn är SoL-placerad- inte lvu. (vill inte riskera påhopp pga den detaljen.)

    Den senaste tiden (runt 6 månader) så har fosterfamiljen avvikit från umgängesplaneringen. Det har varit situationer som inte på något sätt och vis inte kan vara omöjligt att ändra på, de lyssnar inte på våran handläggare på socialen då hon påpekat att några saker de gjorde i vardagen inte var lämpligt för mitt barn. Familjehemmet har ibland inte varit hemma när jag kommer förbi på inbokat umgänge, och som vanligt så har de inte hört av sig, och senast idag så blev det en  längre försening på umgänget. Detta är ett helgumgänge där mitt barn ska vänja sig att vara hos mig igen, och de vill verkligen undvika det till att pris verkar det som- något även handläggare lagt märke till och haft några möten om.

    Det är inte så att jag är omöjlig heller. Jag har tagit ledigt från jobb, rest flera timmar per dag, försökt på alla möjliga vis.. Men vad ska man göra när hemmet inte lyssnar på varken mig, handläggare eller BUP?

    Det är inte möjligt att ta hem mitt barn som det ser ut nu, jag vill inte sätta h*n i en sits där h*n inte kan känna sig som hemma riktigt än. Några timmar och dagar går utmärkt, men jag inser ju själv att en längre period inte skulle vara bra just nu.

    Ja.. Vad ska jag göra? Det går inte att prata med hemmet som sagt..

  • Svar på tråden Vad gör man när familjehem inte sköter umgänge?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om inte handläggaren lyckas så ta kontakt med dennes chef.
    Det där verkar ju helt sjukt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är barnet bara SoL kan du ta hem henne, problemet löst!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om barnet är SoL placerat så krävs samtycke från dig som vårdnadshavare för att barnet ska vara placerat där. Båda vård.havares samtycke krävs så det spelar ingen roll om den andra föräldern accepterar det. Återkallar du samtycket ska de ge barnet tilll dig. Ofta inleder man dock även en LVU utredning innan ifall detta skulle hända. Så det finns en chans att de kan behålla barnet ändå. Sen har du klart umgängesrätt med barnet ändå, och missbrukas denna får du upp i domstol och med hjälp av domen ta hjälp av polis för att hämta barnet. Sen kan man undra hur lämpliga familjehemsföräldrarna är som vill klippa kontakten med de riktiga föräldrarna. Knappast i enlighet med "barnets bästa'.

Svar på tråden Vad gör man när familjehem inte sköter umgänge?