• Forumvärd

    Familjelivs julkalender: Lucka 15



    Var med och öppna luckan den 15 december i Familjelivs julkalender!
    Bakom dagens lucka döljer det sig idag allt barnet behöver för ett äventyr i Batcave
     

    För att vinna vill vi att du berättar något roligt som ett barn sagt om julen! Det kan vara ditt eget barn eller ett barn du känner.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna!

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 15/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 16/12.

    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 15
  • Annica Saga

    Vi höll på och packa ihop ett paket med julklappar till välgörenhet och förklarade för barnen att de går till dem som inte får några julklappar.
    Dottern svarar då, men jultomten kommer ju till alla barn.

    Den här legosatsen skulle roa så väl sonen som dottern att leka och bygga med.

  • 880215

    Nu ska jag vara lite småfräck och hänga ut min lillebror, som sa något hysteriskt kul dagarna innan jul då han var omkring fem år.

    Pappa hade sagt att snart är det jul, då kommer tomten med paket som han lägger under granen (vi hade inte tagit in någon gran då - den kom in några dagar senare, dessutom hade vi aldrig haft någon tomte på jul). Lillebrorsan, som inte alltid lyssnade så noga till vad man sa, missuppfattade det hela lite.
    Någon dag efter att pappa berättat om julen, så åkte vi hissen i huset tillsammans med en av grannarna. Lillebrorsan står och tittar väldigt länge på grannen, sedan utbrister han: "Pappa, jag undrar om det är den DÄR grannen som jultomten kommer lägga paketen under!?"
    Haha!, jag tyckte det var underbart kul och charmigt. Tungan ute

    Nu kom jag på en ytterligare kul sak som lillebrorsan missuppfattat ang. julen.
    Denna gång var han väl omkring tre år.
    Pappa hade pratat med oss om att snart blir det så vacker och fint i hela stan, när julen kommer. Det kommer att vara julstämning ööööööverallt!
    Senare gick vi ut, för att handla eller nått (vi bodde mitt i stan). Lillebrorsan tittar sig omkring och säger: "Pappa, du hade rätt! Det är verkligen (H)JUL ööööööverallt! Jättefint!"
    HAHA, han trodde att pappa menade hjul (typ på bilar), så dessa la han märke till då och tyckte att det var SÅ fint med HJUL! Störtskön unge!

    MOTIVERING:

    Det skulle vara grymt kul att skriva "GOD HJUL" på detta paket, bifoga detta inlägg jag skrivit här, och ge det till min lillebror (som idag är i 20-årsåldern) i julklapp. Hans stora hjälte, då han var barn, var just Batman. Senaste maskeraden han var på (i vuxen ålder) så var han till och med utklädd till just Batman. Så han lever kvar än. ;D
    Det vore toppen med Batman-lego hemma hos lillebror (sonens morbror), så har de något att leka med (som båda uppskattar, haha) då sonen är på besök hemma hos morbror. Glad

  • maaliin88

    Min syster ska natta hennes son när det kommer på tal om hans "jag tycker bäst om"-lista.

    Sonen - På första plats kommer du, mamma.

    Syster - Åh, du kommer på min första plats!

    Sonen - På andra plats kommer ipaden, på tredje plats kommer moster (dvs jag). På fjärde plats kommer laddaren till ipaden. På femte plats kommer pappa.... Nä förresten, mormor är roligare än pappa, så han får komma på sjätteplats.

    Väldigt kul att höra denna berättelse av systern dagen efter! Och med en hedersam tredjeplats så önskar jag vinna detta lego till min legotokiga systerson, det skulle vara kul eftersom min son (även min syster och jag) är lika legotokiga! Något för oss alla att leka med på julaftonskvällen.

  • sancia

    Lillebror som är 3 lämnade sina nappar till tomten ( så han kunde ge de till sina tomtenissar) strax efter sommaren. Vi började prata om det redan förra julen (därav tomten), men lång sjukdomsperiod och annat kom emellan. Det gick superbra och han frågade knappt efter napparna, men muttrade vid ett par tillfällen när han var riktigt ledsen - dumma dumma tomten.

    Nu har vi ju börjat prata om att tomten ska komma till jul och i går när vi skulle gå och lägga oss kunde vi inte hitta något av sonens gosedjur. Vi letade och letade eftersom han har svårt att somna utan. Tillslut kröp det fram att han gömt de i sin koja... (en garderob som han har som sitt krypin). Där hittade vi mycket riktigt gosedjuren, men också mina tofflor, makens iphoneladdare (som vi letat!!), favoritleksakerna, min halsduk osv.

    Jag frågade såklart sonen varför han gömt alla sakerna och fick svaret:

    -snart kommer tomten och han tar det man tycker om allra mest.

    Känns som vi föräldrar har lite jobb att göra med att förklara oss (och tomten) och lite duplo skulle nog kunna hjälpa oss vägen. Både duplo och lego är stora favoriter här hemma bland oss alla, och det här häftiga duplot kan nog övertyga sonen om att tomten trots allt är snäll.  

    Bifogar bild på skattgömman

  • Bittersweet me

    Min snart treåring vill väldigt gärna vara som sitt storasyskon, så det mesta på deras önskelistor är precis samma saker... Godis, "råbåtar", wii-spel, "radjostyrd bil" och lego. Till slut surnade storebror till över lillasyrrans härmande, och skrev till en egen punkt på sin lista när hon inte såg: "kola saker med bertman".

    Det här är ju helt klar "coola saker med Batman", så jag kan tänka mig att storebror här hemma skulle bli överlycklig om jag vann detta till honom!

  • FrökenFryken

    Femåringen ääälskar Batman men kan inte leka med lego inför lillebror som stoppar allt i munnen. Därför passar det ju alldeles förträffligt att detta är duplo som även är tillåtet för lillebror. Bifogar en liten historia från femton år tillbaka i tiden när välgörenhetsklappar var ganska ovanligt. Jag köpte dock just sådana till mina systrars familjer som alltid varit mer välbeställda än jag själv och liksom inte behövde något. Barnen brukade dock få lite trevlig musik som coola dj-moster spelat in särskilt för dem Detta år följde ett gåvobevis med skivan. Jag hade skänkt en slant till Afghanistanhjälpen för att flickor skulle få utbildning. Varpå syrrans tioåriga pojke storögt undrade om moster "tagit MINA pengar"... Syrran fick förklara läget vilket inte var helt lätt. Med tiden drunknade nog besvikelsen bland alla andra klappar han fick.

  • fluu

    Min snart treåriga dotter sa en kväll innan läggdags för ett par veckor sedan(helt out of the blue): "Tomten kommer med julgranen.... och med broccoli".

    Jag skulle vilja vinna(eller min sambo och dotter vill snarare:P) för att det här är en leksak som jag inte är helt säker på om det är pappa eller dotter som skulle roas mest av den. Så har de något att pyssla med i mellandagarna ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jennyorust

    Vi pratar om att ge napparna till Tomtens bebisar. Jag har sagt att det är synd om dom för dom har inga nappar.

    Då säger min 2,5 åring att han kan ge nappen till Tomten för att han har fler hemma! !

    Vi bygger duplo varje dag så det hade varit kul med nytt häftigt lego!

  • TapetKlister

    Jag satt och pratade med min treåriga son igår om tomten och försökte komma fram till om han kom ihåg att han träffat tomten förra året eller inte.
    Min son pratar inte så mycket men då vi ändå pratade om tomten passade jag på att fråga vad han önskade sig av tomten och fick "julklappar" till svar. Det var visst inte så noga vad han fick, huvudsaken var att han fick julklappar, - enkelt och bra ;D


     


    Jag skulle vilja vinna detta till just honom. Han var världens duktigaste idag då han både sövdes och opererades. Självklart har han gjort sig förtjänt av detta :)


    Mille & Nattis
  • annika11

    vår 3-åring är adopterat och har därför bara firat en jul i sverige. Han har inte sagt något kul om julen men däremot så gillar han att leka snöstorm med bomullen runt pepparkakshuset.
    Han pratar inte så mycket utan är väldigt blyg men när han leker så vågar han släppa loss och pratar på. detta lego skulle vara perfekt för honom och hans pappa som nog skulle bli lika glad.

  • Liljan77

    Min son kan inte förstå varför tomten alltid kommer när farmors sambo åkt iväg till byn för att spela på hästarna.Varför ska hästarna springa på julaftonen?

    "I år ska jag följa med o se om de där hästarna verkligen springer o så får tomten vänta."

    Lego är det vi gillar allra bäst.
    O leker med här hemma allra mest.

  • Veladis

    Min treåring säger såhär:

    På julen kommer tomten och ger mig paket. Och så kommer "Lät-go-prunsessan" och gör snö!"

    Det vore väl toppen! Om Elsa från filmen Frozen (=Lät-go-prunsessan) kunde fixa snön också! Som verkligen lyser med sin frånvaro hos oss i Närke-skogen.

    Vi hoppas på att få vinna Superhjälte-setet till ovan nämnda treåring! Hon tycker både "prunsessor" och superhjältar är toppen och just prinsessan/drottning Elsa är ju så bra för hon har ju superhjältekrafter också! I väntan på att Lego kommer med Frozen-tema (vi har hört att det är på gång) vore denna Lego-låda perfekt för hennes vilda, galna, kreativa lekar!

  • wadeleine

    Lillbrorsan hade ett bra svar på varför vi firar jul när han var liten:


    "Jesus föddes på julafton, och därför är många barn dopade."


    Vi anar att han syftade på "döpta"! Haha!

    Jag skulle gärna vinna detta set till lillstumpan här hemma. Hon har rosa och prinsessaker i massor, skulle vara kul att bryta av med lite tuffa legoklossar :D

  • Gammelina

    Sonen sa häromdagen att på julafton kommer tomten med en stadiobil( radiostyrd bil) och glass!! Vi får visst ha ett alternativ till gröten på julbordet i år.

    Min son på snart 3 år har på sista tiden blivit väldigt fascinerad av Batman. Jag vet inte riktigt om han vet vem Batman är så det vore kul att lyssna på hur han skulle leka med detta Legopaket. Han skulle definitivt hoppa högt om han fick Batman av tomten.

  • annawall

    Hm, jag trodde jag skrev i tråden, men hittar inte. Förlåt om det blir dubbelt!
    Jag pratade med dottern om julen, hon var väl tre eller fyra. Vi firar jul för att Jesus föddes då.
    -Hur länge sen var det då?


    -Jäääättelängesen.
    -Innan John föddes till och med?

    John är min son, sex år äldre än dottern. Svårt det där med jättelänge.
    Jag önskar duplot åt min bror och hans barn. Brorsan gillade alla coola grejer när han var liten och han skulle gilla att leka med Batman med sina två barn. Vad svägerskan tycker vet jag inte, men hoppas på att hon också tycker det är supercoolt :)

  • Forumvärd

    Barn är fantastiska! Vilka funderingar! Solig

    Dagens vinnare är:


    sancia skrev 2014-12-15 12:49:47 följande:

    Lillebror som är 3 lämnade sina nappar till tomten ( så han kunde ge de till sina tomtenissar) strax efter sommaren. Vi började prata om det redan förra julen (därav tomten), men lång sjukdomsperiod och annat kom emellan. Det gick superbra och han frågade knappt efter napparna, men muttrade vid ett par tillfällen när han var riktigt ledsen - dumma dumma tomten.

    Nu har vi ju börjat prata om att tomten ska komma till jul och i går när vi skulle gå och lägga oss kunde vi inte hitta något av sonens gosedjur. Vi letade och letade eftersom han har svårt att somna utan. Tillslut kröp det fram att han gömt de i sin koja... (en garderob som han har som sitt krypin). Där hittade vi mycket riktigt gosedjuren, men också mina tofflor, makens iphoneladdare (som vi letat!!), favoritleksakerna, min halsduk osv.

    Jag frågade såklart sonen varför han gömt alla sakerna och fick svaret:

    -snart kommer tomten och han tar det man tycker om allra mest.

    Känns som vi föräldrar har lite jobb att göra med att förklara oss (och tomten) och lite duplo skulle nog kunna hjälpa oss vägen. Både duplo och lego är stora favoriter här hemma bland oss alla, och det här häftiga duplot kan nog övertyga sonen om att tomten trots allt är snäll.  

    Bifogar bild på skattgömman


    Ett stort grattis till SANCIA! Skål
    Hälsa sonen så gott från tomten Solig

    Mejla din adress, mobilnummer och dina kontaktuppgifter till redaktionen@familjelivmedia.se
    Skriv Vinnare i julkalendern i ämnesraden och glöm inte att berätta för oss vilken lucka du vunnit och vad.

    Vann du inte idag?
    Var icke nedslagen för det för det kommer fler chanser! Julkalendern i samarbete med Lego fortsätter ända fram till julafton.
    Här hittar du dagens lucka
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/74411671-familjelivs-julkalender-lucka-16

    Lycka till!Tomte
  • sancia
    Forumvärd skrev 2014-12-16 09:23:53 följande:

    Barn är fantastiska! Vilka funderingar! Solig

    Dagens vinnare är:


    Ett stort grattis till SANCIA! Skål
    Hälsa sonen så gott från tomten Solig

    Mejla din adress, mobilnummer och dina kontaktuppgifter till [email protected]
    Skriv Vinnare i julkalendern i ämnesraden och glöm inte att berätta för oss vilken lucka du vunnit och vad.

    Vann du inte idag?
    Var icke nedslagen för det för det kommer fler chanser! Julkalendern i samarbete med Lego fortsätter ända fram till julafton.
    Här hittar du dagens lucka
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/74411671-familjelivs-julkalender-lucka-16

    Lycka till!Tomte
    Tack snälla!
  • 880215
    sancia skrev 2014-12-16 14:43:47 följande:

    Tack snälla!


    GRATTIS!!!
Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 15