• Äldre 28 Nov 10:19
    7070 visningar
    24 svar
    24
    7070

    Familjelivs julkalender: Lucka 5


    Var med och öppna luckan den 5 december i Familjelivs julkalender!

    Lucka 5 döljer en tågstation från Lego.

    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa julgodis. Vilken är julens godaste sötsak enligt dig? Choklad, marsipan, nötter, kola... Lägg gärna upp ett recept på godsaken och laddar du upp en bild så ökar du dina vinstchanser ännu mer.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna. Bäst julgodistips i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar den 5 december och pågår fram till midnatt 7/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 8/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 5
  • Äldre 5 Dec 10:16
    #1
    +1

    Det absolut roligaste (och godaste tycker jag) julgodiset är marsipangodis. Alla kan vara med och göra det och bara fantasin sätter gränserna. På bilden ser ni ett urplock från förra året men snart är det dags för årets marsipangodisbak. Resultatet behöver inte vara juligt, det behöver inte vara snyggt bara alla har roligt.

    Recept:
    Marsipan
    Hushållsfärger
    Choklad
    Nougat
    Sockerpärlor/kulor
    Florsocker
    Verktyg: ex knivar, gafflar, tandpetare m.m.

    Gör så här:
    Färga så marsipan i så många färger som möjligt, smält choklad och kör igång. Forma valfria figurer, doppa i choklad, fyll med nougat och dekorera med silver och guld kulor. 

  • Äldre 5 Dec 11:07
    #2



    Rischoklad med non stop, som sonen gör själv.
    100 gram mörk blockchoklad eller fin 70% choklad
    100 g ljus blockchoklad eller annan god mjölkchoklad efter smak
    4 dl puffat ris
    ca 30 pappersformar eller ett bakplåtspapper

    Smält chokladen i vattenbad. Blanda sen ner det puffade riset o rör om.
    Klicka ut lagom stora högar på bakplåtspapper. Lägg några non stop på o sen in med dem i kylskåpet några timmar tills högarna har stelnat.


    Mozartkulor med både ljus o mörk choklad.. Det är bara jag som tycker om dem så de får jag ha för mig självt.
    www.tasteline.com/Recept/Mozartkulor_2


    Snöbollar.
    www.ica.se/recept/snobollar-554782/

    Vill vinna för att ge detta till sonen.
    Både sonen o jag tycker om att bygga.
    Det är kul o fritt fram för fantasin.

  • Äldre 5 Dec 12:43
    #3

    Det absout bästa julgodiset enligt mig är Messmörskola!
    Ingenting slår det, det är helt strålande. Har man en plåt stående finns en överhängande risk att man äter upp hela själv.



    Just det receptet jag använder har jag kommit på själv och jag tycker det är helt perfekt för min smak;

    Ingderienser:
    1.5 dl strösocker
    1.5 dl sirap

    1.5 dl vispgrädde
    1.5 dl messmör
    50 g smör
    1 krm vaniljpulver

    Blanda ner allt utom smör och vaniljpulver i en kastrull, koka upp och låt det koka till 127-130 grader (eller tills det klarar kulprovet om man inte har en termometer). Dra av från plattan och tillsätt smör och vaniljpulver. Blanda noga och häll ner i en form för att stelna (jag tog en brödform men går säkert bra på vanlig plåt också).

    Ät och njut! Är nog bland det godaste jag ätit i hela mitt liv!

    Jag vill vinna just tågstationen eftersom min dotter älskar fordon; tåg, bilar, traktorer.. Ja allt! Vore roligt om hon hade något tillbehör till sina fina bilar och grejer och jag tror att det här skulle passa henne utmärkt.

  • Äldre 5 Dec 14:31
    #4

    Jag älskar Oreo-fudge!!
    Superenkelt och så jäkla gott! 

    Receptet kommer från en sida jag hittat mycket inspiration från.
    kryddburken.se/2013/12/04/oreo-fudge/



    haha.. hittade ingen bild på själva godiset. Bara askarna de låg i.. Tungan ute

    Motivering:
    En skral kassa i år, men önskar att min son denna får.
    Lycka är att se honom le
    Med denna klapp skulle detta ske.

  • Äldre 5 Dec 16:14
    #5


    Pepparkakshuset är ju det absolut roligaste att göra! Blev sååå nöjd när jag kom på att sockervadd blir fin snö :) Mindre glad när den smalt ihop av luftfuktigheten efter ett par dagar, haha! Den kan behöva byggas på om man vill ståta med nysnö.

    Motivering; Jag älskar ju verkligen att bygga med LEGO, man kan bygga precis allt. Dottern är just nu inne på "gul bil"-leken (det gäller att ropa gul bil om man ser den först) så taxin i byggsettet vore kul att vinna!
  • 880215
    Äldre 5 Dec 17:45
    #6

    Jag ÄLSKAR pepparkakor. Jag äter de endast vid jul (med start den 9:e = Pepparkakans dag).

    Jag har ett SUPERBRA recept på egen pepparkaksdeg, - med extra mycket kanel och ingefära. Allt för att förhöja julkänslan ännu mer!
    Receptet kommer längre ner, men först en bild på förra årets "sju sorters julkakor". - Där finns även de smarriga pepparkakorna med. (Helgen närmast Lucia, så bjuder jag över en handfull på fika - den sjunde "kakan" är alltid en Lussebulle (finns ej med på bild)).

    Nu kom jag på att denna bild hade jag ju kunnat tävla med i lucka 3(?), eller vilken lucka det nu var som sökte traditioner.
    Men, men, jag får se om jag kanske kan vinna denna gång istället? FlörtPEPPARKAKSDEG - RECEPT

    * 200 gram smör
    * 1,5 deciliter mörk sirap
    * 3 deciliter strösocker
    * 10 deciliter vetemjöl
    * 1,5 deciliter grädde
    * 1 matsked bikarbonat
    * 0,75 matskedar malen ingefära
    * 1,5 matskedar malen kanel
    * 0,5 matsked malda kryddnejlikor
    * 0,75 matskedar malen kardemumma

    Lägg smöret, sirapen och sockret i en kastrull. Värm allt tills det har smält.
    Häll blandningen i en köksmaskin och tillsätt grädden och kryddorna och rör om. Blanda sedan i bikarbonat och mjölet.
    Degen ska vara ganska lös.
    Till sist ska den in i kylen och ligga där i minst ett dygn.
    Man bör inte ta fram den mer än 30- max 45 minuter innan man ska använda den (viktigt!).

    MOTIVERING:

    Jag skulle vilja vinna dagens legopaket för att min sons pappa (som jag inte bor tillsammans med) är tågförare till yrket. Pga några oförutsedda utgifter, så har han inte råd med julklappar till sonen i år (vi har dock löst det med att skriva "från mamma och pappa" på några av de paket som jag har köpt).
    Men det vore ju superkul att få vinna detta legoset, till sonen, och skriva: "från pappa" på paketet och överraska honom (pappan alltså).
    En fin sak från pappa-tågförare. ;)

  • Äldre 5 Dec 18:39
    #7

    Höjdpunkten varje jul sedan jag var liten , har varit när mamma satt igång med årets julgodis! Favoriten är helt klart hennes marknadsnougat, dom är såå goda och har alltid uppskattats av alla!


    Nu är jag ju vuxen och har en egen liten dotter, så självklart för jag traditionen vidare. Här är receptet:


    Kokas upp på lagom värme
    125 g kokosfett5-6 dl strösocker
    1 3/4 dl vatten


    Ställ sedan åt sidan när det kokat upp och kokosfettet har smält.


    Ta fram en bunke och blanda:


    6 1/2 dl vetemjöl
    4 dl florsocker
    1 dl kakao


    Slå sedan över fettet i bunken. Blanda fort och väl med träslev eller slickepott till en tjock och smidig smet.


    Häll upp på bakplåtspapper i en långpanna och bre snabbt ut smeten till en lång "kaka". Låt svalna helt och skär sedan upp i lagom stora bitar.


    Marknadsnougaten går utmärkt att frysa och tinar snabbt i rumstemperatur!


    Vår dotter är en riktig liten pysselmaja med oändlig fantasi! Hon kan sitta länge och plocka, pilla och bygga med småsaker och lego är en av dom klara favoriterna! Det står även högst på hennes önskelista i år, så jag håller tummarna att vi kan få slå in tågstationen att lägga under granen också.


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Äldre 5 Dec 19:35
    #8

    Hallå här kommer mitt bidrag för den som äter mindre socker, har diabetes eller den vågade föredrar riktigt mörk choklad. med andra ord något riktigt gott för en metalhead ;)

    Dom rockigaste goaste "The Rocky Rockyroad" som finns! Mitt recept!

    200 g 90% choklad
    250 salta cashewnötter
    1 tsk lakritspulver

    Smält chokladen i vattenbad, blanda i nötterna och lakritspulvret, bred ut på bakplåtspapper i en plastlåda eller pajform (max ca 15x20 cm).
    (Man kan välja 70% choklad, men är inte riktigt samma sak!


    Rock on! / Tiger

  • Äldre 5 Dec 19:53
    #9

    DFett




    Detta är min absoluta favorit på julgodisbordet, Fudge , så härligt len och mjuk, precis som den skall vara, tokgott helt enkelt
    3 dl Vispgrädde
    3 dl Strösocker
    1 dl Ljus Sirap
    2 msk Glykos
    50g Smör
    100g finhackad Vit choklad 

    Gör så här
    Koka ihop grädde, sirap och socker tills kolan har uppnått en temperatur på 120 grader. Rör om ofta.
    Blanda i glykos, smör, finhackade vit choklad.
    Vispa tills smeten blivit slät och fin.
    Häll fudgen i en klädd form. Jag använder flergångsbakplåtspapper, perfekt till julgodis då det inte fastnar något på den. Min form var 20x20 cm stor.
    Låt stelna i kylskåpet och skär sedan fudgen i lagom stora bitar.

    Detta vore toppen att vinna till sonen då han i julklapp skall få Lego höghastighetståg och vad vore då inte bättre med en station där hans tåg kan stanna och släppa på och av sina passagerare
  • Äldre 5 Dec 20:00
    #10

    Min motivering kom ej med.
    Vill ge min ena pojk något kul, lego har vi inte börjat med, detta vore något nytt för honom! Kanske tomten som kan ge ;)

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 5