• Anonym (?)
    Äldre 2 Dec 01:05
    62825 visningar
    112 svar
    112
    62825

    Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?

    Min flickvän är 35 och ser inte en dag ut över 25, till och med ännu yngre. Jag är själv 25 och hon smälter lätt in bland mina tjejkompisar som är mellan 22-25 år gamla. Hon är inte "snygg för sin ålder" utan snarare så snygg att hon konkurrerar ut vilken annan tjej som helst mellan 20 och 25. Det är inte bara jag som säger det heller utan det är en åsikt som delas av alla i min bekantskapskrets som har träffat henne, både killar och tjejer.

    Nu har jag även träffat flera av hennes väninnor och det slår mig att de allihop ser VÄLDIGT gamla ut. Även de som varit något år yngre än henne hade jag gissat att de vore minst 10 år äldre än henne.

    Jag trodde först att det var något genetiskt, men nu när jag träffat hennes fyra år yngre syster kan jag säga att hon ser ut som storasystern. Alla som träffar dem tror just detta.

    Det gör mig väldigt förundrad över att det kan skilja så pass mycket i utseendet mellan personer i samma ålder. Hur kommer det sig att hon ser yngre ut när hennes syster inte gör det? Jag trodde att genetiken spelade en stor roll här, men uppenbarligen inte.

    Min flickvän äter väldigt hälsosamt och sköter sig genom att vårda sin hud, hon röker inte och dricker knappt nån alkohol. Hon har alltid sovit gott och aldrig stressat enligt henne själv. Är det alltså sånt här som påverkar mer än de genetiska faktorerna?

  • Svar på tråden Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?
  • Anonym (Botox filler­s :))
    Äldre 3 Dec 15:53
    #60

    Tror mycket hänger på samhället också, att idag får vi vara snygga längre och ta hand om oss och bry oss vårat utseende. Och det är bra, det klart alla vill se sitt bästa ut.

    För ett par år sen skulle det vara tant frisyr och bara att ge upp ungdomen bra mycket tidigare än jag är villig att ge upp den idag..

  • Anonym (Ung)
    Äldre 3 Dec 16:10
    #61

    Jag ser också yngre ut än vad jag är. Jag tror mycket, eller det mesta faktiskt är genetiken.

    Det du dock kan föra är att förvärra för ditt useende med just rökning, alkohol osv. Men du kan inte göra mycket mer än det som finns programmerat i dig.

    Min mor har alltid fått höra att hon ser tio år yngre ut. När hon var 40 trodde folk hon var 30, 31 år. Vid femtio sa folk chockade att de trodde hon var 40 osv.

    Nu händer samma sak med mig. Ingen av oss har rökt så vi har inte förvärrat det för oss!

    Har en syster som dock har fått min fars gener och hon ser inte yngre ut utan snarare som sin egen ålder.

    Jag kan dock tycka att det är jobbigt att folk trorman är en viss ålder och sen bara gapar i förvåning hur gaaaaaaammmmmaaall man egentligen är, pinsamt liksom.

  • Anonym (Murre­)
    Äldre 3 Dec 16:12
    #62

    Men oavsett hur man ser ut så är man ju ändå sin faktiska ålder? Om jag som är 50+ opererar mitt ansikte så jag ser ut som 35..........kan jag då dejta 35-åringar? VILL jag dejta 35-åringar? Orkar jag det?

  • Anonym (Ung)
    Äldre 3 Dec 16:34
    #63
    Anonym (Murre) skrev 2014-12-03 16:12:47 följande:

    Men oavsett hur man ser ut så är man ju ändå sin faktiska ålder? Om jag som är 50+ opererar mitt ansikte så jag ser ut som 35..........kan jag då dejta 35-åringar? VILL jag dejta 35-åringar? Orkar jag det?


    En femtio åring kan aldrig operera sig för att se ut som en trettio åring.

    Sådant ser bara helt bissart ut, vederbörande får ett bissart utseende.
  • Anonym (Murre­)
    Äldre 3 Dec 16:38
    #64
    Anonym (Ung) skrev 2014-12-03 16:34:19 följande:
    En femtio åring kan aldrig operera sig för att se ut som en trettio åring.

    Sådant ser bara helt bissart ut, vederbörande får ett bissart utseende.
    Men till en 35-åring? Låt vara en lite trött och bedagad men dock 35!
  • Anonym (hh)
    Äldre 3 Dec 16:40
    #65
    Fru Ni skrev 2014-12-02 06:54:12 följande:
    Jag tror det både beror på livsstil och genetiska faktorer. Min mamma är 60 år och har knappt en rynka (då har hon ändå rökt sedan hon var 13 år). 
    Jag tror matvanor, stress, sömn och rökning påverkar utseende och välmående mycket. 

    Din tjej kan skratta sig lycklig Solig
    Skatta sig lycklig, heter det! Just fyi.
  • Anonym (Ung)
    Äldre 3 Dec 16:52
    #66
    Anonym (Murre) skrev 2014-12-03 16:38:45 följande:

    Men till en 35-åring? Låt vara en lite trött och bedagad men dock 35!


    Nej en tant kan aldrig operera sig till något bra utseende, speciellt inte om det gäller att se yngre ut.
  • Fru Ni
    Äldre 3 Dec 16:57
    #67
    Anonym (hh) skrev 2014-12-03 16:40:56 följande:
    Skatta sig lycklig, heter det! Just fyi.
    Fast nae.. jag skriver det jag menar. Antar att jag bara är lite "modernare" i mitt språk än dig Flört

    klarsprakskollen.se/uploads/PDF/Klarspr%C3%A5ksspalten%20september%202012.pdf 
  • Centur­ione
    Äldre 3 Dec 17:08
    #68
    Anonym (?) skrev 2014-12-02 01:05:29 följande:

    Min flickvän äter väldigt hälsosamt och sköter sig genom att vårda sin hud, hon röker inte och dricker knappt nån alkohol. Hon har alltid sovit gott och aldrig stressat enligt henne själv. Är det alltså sånt här som påverkar mer än de genetiska faktorerna?


    Både och, skulle jag säga. Rökning är nog det som åldrar allra mest - de som börjar i tonåren brukar se ut som mumifierade apor vid 35. Huden blir mycket tunn, blek och grå eller gul i tonen, med ett rutnät av små rynkor som utgår ifrån munnen och uppåt: det s.k. "rökansiktet". Jag känner alltid igen det! Näst värst är grav övervikt med påföljande kraftig viktnedgång - på grund av att huden som tänjts ut då blir överflödig och lägger sig i rynkor, valkar och veck. 

    En annan faktor som påverkar rynkorna och därmed ansiktets utseende, är faktiskt hur mycket problem och bekymmer en människa haft. Om man rynkar pannan tillräckligt många gånger får man tråkiga bekymmersrynkor som ser "gammalt" ut - men om man levt ett lätt och roligt liv där man fått skratta mycket, så får man i stället skrattrynkor som ser ungdomliga ut.

    Men visst har gener också betydelse!

    Jag känner förresten en 51-årig kvinna som kan misstas för 25 - en mycket vacker 25-åring dessutom! - på några meters avstånd! Men då har hon både gjort två plastikkirurgiska ingrepp i ansiktet, och ägnat massor av tid i många år till träning, hälsokost, hälsokurer o.s.v.. I hennes fall tycker jag nästan att jakten på ungdom och skönhet gått för långt, för även om hon verkligen lyckats så undrar man när hon hinner NJUTA av det. När hon måste träna hela tiden, aldrig äta sig mätt och absolut inte något sött eller fett...
  • Äldre 3 Dec 17:46
    #69

    Jag ser också väldigt ung ut för min ålder. Folk gissar på 23-26 ca. För min del så handlar det om att jag solar extremt sällan, är rätt så ljus i hyn, tar hand om mig, jag sminkar mig visserligen om jag ska jobba eller dra iväg nånstans men annars är jag utan. Jag äter väldigt bra mat, inget socker eller onyttigt. Dricker sällan och röker inte. Min äldre syster ser dock gammal ut, är grågul i hyn, svarta ringar under ögonen och mer därtill. Hon röker, äter extremt dåligt och får i sig mycket socker varenda dag (hon är dock smal). Hon stressar även för minsta lilla medan jag är relativt kolugn.

    Så det är nog en hel del av ens livsstil som spelar stor roll hur man ser ut. Ens egna mående brukar också synas utåt. 

Svar på tråden Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?