• Anonym (?)
    Äldre 2 Dec 01:05
    62801 visningar
    112 svar
    112
    62801

    Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?

    Min flickvän är 35 och ser inte en dag ut över 25, till och med ännu yngre. Jag är själv 25 och hon smälter lätt in bland mina tjejkompisar som är mellan 22-25 år gamla. Hon är inte "snygg för sin ålder" utan snarare så snygg att hon konkurrerar ut vilken annan tjej som helst mellan 20 och 25. Det är inte bara jag som säger det heller utan det är en åsikt som delas av alla i min bekantskapskrets som har träffat henne, både killar och tjejer.

    Nu har jag även träffat flera av hennes väninnor och det slår mig att de allihop ser VÄLDIGT gamla ut. Även de som varit något år yngre än henne hade jag gissat att de vore minst 10 år äldre än henne.

    Jag trodde först att det var något genetiskt, men nu när jag träffat hennes fyra år yngre syster kan jag säga att hon ser ut som storasystern. Alla som träffar dem tror just detta.

    Det gör mig väldigt förundrad över att det kan skilja så pass mycket i utseendet mellan personer i samma ålder. Hur kommer det sig att hon ser yngre ut när hennes syster inte gör det? Jag trodde att genetiken spelade en stor roll här, men uppenbarligen inte.

    Min flickvän äter väldigt hälsosamt och sköter sig genom att vårda sin hud, hon röker inte och dricker knappt nån alkohol. Hon har alltid sovit gott och aldrig stressat enligt henne själv. Är det alltså sånt här som påverkar mer än de genetiska faktorerna?

  • Svar på tråden Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?
  • Äldre 9 Oct 11:18

    Enligt min erfarenhet har det mest att göra med gener. Har upptäckt att folk med latinamerikansk bakgrund, speciellt dom lite mer mörkhyade, inte verkar åldras! Har träffat många latinos eller halv-latinos som ser ut som 25 hela vägen upp mot 40--års åldern. Jag själv är halv-brasilian, är 38 år men ser likadan ut som när jag var 28. Har både rökt och druckit alkohol sen jag var 14 kan jag tillägga :)

  • Anonym (Hahah­a)
    Äldre 14 Oct 22:21
    fluu skrev 2014-12-02 09:27:57 följande:

    Dock är det lite komiskt att när jag var 13 år så trodde folk att jag vare närmare 20 år och nu när jag snart är 22 år så tror folk att jag är högst 16 år.


    Det låter som min kusin, samma. Haha.
  • Anonym (Hahah­a)
    Äldre 14 Oct 22:23
    Fredoz skrev 2015-10-09 11:18:03 följande:

    Enligt min erfarenhet har det mest att göra med gener. Har upptäckt att folk med latinamerikansk bakgrund, speciellt dom lite mer mörkhyade, inte verkar åldras! Har träffat många latinos eller halv-latinos som ser ut som 25 hela vägen upp mot 40--års åldern. Jag själv är halv-brasilian, är 38 år men ser likadan ut som när jag var 28. Har både rökt och druckit alkohol sen jag var 14 kan jag tillägga :)


    Ni är de snyggaste på denna jord :* puss
  • Carola­tom07
    Tue 2 Feb 2021 16:43

    Mycket har det nog med arv och gener i kombination med livsstil att göra. Men det viktigaste tror jag personligen är inställningen man har till sin ålder. Den som känner sig gammal brukar också se gammal ut. Den som ser ålder endast som en siffra och lever som de alltid gjort syns åldrandet inte lika mycket på, inte heller på de som fortfarande känner sig relativt unga även efter 40. Sedan finns det ju studier som visar att du med regelbunden motion och träning kan sänka din fysiska ålder med 10 år.

  • Anonym (Kvinn­a36)
    Fri 5 Feb 2021 16:52

    Jag är en av dessa kvinnor som ser ung ut. Jag har ett kvalificerat jobb och tog examen för många år sedan men det händer fortfarande att jag får frågan om det är mitt första jobb och när jag säger hur länge sedan jag tagit examen har folk blivit förvånade och bett om ursäkt och sagt att jag ser så ung ut. Finns många andra exempel också. Är 36 kan tilläggas.

    För mig handlar det om att jag har ett intresse för hudvård, har solkräm året om, varken röker eller dricker, inga barn, kontorsjobb, sover gott om nätterna och är noga med att äta nyttigt och styrketränar några dagar i veckan. 

    Till viss del är det nog genetiskt, min syster ser också ung ut, men det handlar även mycket om livsstil. Jag tar medvetet hand om mig och kommer fortsätta att göra det livet ut.

    Har hänt att gamla vänner som inte sett mig på länge blir lite irriterade på att jag inte åldras, men jag måste säga att jag faktiskt lägger en del energi på att leva hälsosamt. 

  • Fri 5 Feb 2021 17:07

    Undvik alkohol o rökning och ät nyttigt. Träna och undviken solen. Gå inte upp o ner i vikt. Var medveten när det gäller kläder o frisyr. Och umgås mycket med yngre personer.

  • Anonym (Kevin­)
    Fri 5 Feb 2021 17:20

    När jag jobbade på fritids flörtade singelmammorna runt 30 rätt ofta, de trodde vi var jämngamla . När de märkte att man både utbildat sig och varit yrkesverksam i ca 15år blev ofta kommenteraren "hur gammal är du egentligen?". Mellan 40 och 45 då. Äter ok, tränar en del, rätt biffig men inte deffad, aldrig rökt men älskar öl.

  • Anonym (japp)
    Fri 5 Feb 2021 17:39

    Det är nog delvis genetiskt men också vad som händer i ens liv. Jag såg väldigt ung ut länge och både min mamma och mormor har alltid sett mycket yngre ut än de är. Folk trodde att min mormor fortfarande arbetade när hon var 85.

    När jag var runt 25 så trodde de flesta att min lillebror (10 år yngre) var min storebror. Och precis som flera andra i tråden så trodde alla att jag var nyexad när jag var 35. 

    Men jag valde fel man som var otrogen jämt och det var ett hemskt destruktivt förhållande som jag inte lyckades ta mig ur på många år. Och sen blev min tonåring deprimerad, hemmasittare, full av ångest och självmordstankar och hela min tillvaro handlade under några år om att kämpa för att han skulle få komma in hos BUP och få hjälp i skolan.

    Dessa kriser har gjort mig väldigt sliten tyvärr, numera tror folk att jag är äldre än jag är (är 49).

    Men så har jag fått tonåringen (numera i slutet av tonåren) på banan igen och det är ju värt allt. Inte bryr jag mig om mitt utseende i relation till att mitt barn har självmordstankar.

  • Anonym (Kvinn­a36)
    Fri 5 Feb 2021 18:04

    Sen måste jag ändå säga att det finns väldigt mycket man kan göra om man ser sliten ut, utan att det handlar om fillers och plastikkirurgi. Exempel på detta kan vara CO2 laser, microneedling, retinol osv. Detta, ihop med nyttig kost, god sömn och regelbunden konditions och styrketräning.

  • Fri 5 Feb 2021 18:04

    Det skiljer sig nog också vad folk tror om att dom ser unga ut. Kvinnor kollar sig själva i spegeln och kollar på ansiktet och tycker att dom ser unga ut. Men det man ser åldern bäst är på steget. Unga kvinnor har en spänst, hållning och en livslust i steget som ofta äldre kvinnor saknar och mer hasar runt.

  • sextio­talist
    Sun 7 Feb 2021 08:02
    +1
    Steven01 skrev 2021-02-05 18:04:49 följande:

    Det skiljer sig nog också vad folk tror om att dom ser unga ut. Kvinnor kollar sig själva i spegeln och kollar på ansiktet och tycker att dom ser unga ut. Men det man ser åldern bäst är på steget. Unga kvinnor har en spänst, hållning och en livslust i steget som ofta äldre kvinnor saknar och mer hasar runt.


    Hasar runt?

    Tycker nog att det är den yngre generationen som har svårt att lyfta på fötterna.

    Ser ingen i min generation som hasar med fötterna.

    Vi är liksom uppfostrade med att sträcka på oss och lyfta fötterna, det sitter i ryggmärgen.
  • Carola­tom07
    Thu 11 Feb 2021 11:01
    sextiotalist skrev 2021-02-07 08:02:38 följande:
    Hasar runt?

    Tycker nog att det är den yngre generationen som har svårt att lyfta på fötterna.

    Ser ingen i min generation som hasar med fötterna.

    Vi är liksom uppfostrade med att sträcka på oss och lyfta fötterna, det sitter i ryggmärgen.
    Rätt. Det är ofta de unga som har en slapp stil.

  • Thu 11 Feb 2021 11:31
    Steven01 skrev 2021-02-05 18:04:49 följande:

    Det skiljer sig nog också vad folk tror om att dom ser unga ut. Kvinnor kollar sig själva i spegeln och kollar på ansiktet och tycker att dom ser unga ut. Men det man ser åldern bäst är på steget. Unga kvinnor har en spänst, hållning och en livslust i steget som ofta äldre kvinnor saknar och mer hasar runt.


    Det gäller för övrigt även män, jag känner en man som är 94 och dansare. Han ser så otroligt ung ut i jämförelse med andra gubbar bara pga hur han rör sig. Smidig, vig, tränar varje dag...det är otroligt vad fysisk träning kan göra med just rörelsemönstret. 
Svar på tråden Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?