• Äldre 5 Dec 11:31
    2929 visningar
    5 svar
    5
    2929

    Förening för föräldrar till mobbade/utfrysta barn

    Finns det någon förening, bra forum för föräldrar till mobbade och ensamma barn. Jag har en tolvårig son som är ensam och utanför. Behöver stödja honom och själv få stöd. Det jag också tänker att det borde finnas massa ensamma barn därute som vill och behöver komma i kontakt med andra barn men hur gör man? Min son har tappat allt självförtroende och självkänsla. Själv försöker jag hålla mig uppe på benen, vill bara sätta mig i ett hörn och gråta. Han är inte så mycket mobbad mer utfryst.

  • Svar på tråden Förening för föräldrar till mobbade/utfrysta barn
  • Äldre 5 Dec 12:36
    #1

    Hej tråkigt att höra med det som händer din son. Kan inte vara lätt vare sig för honom eller dig :( BRIS har en sida för föräldrar där finns det olika forum som kanske är riktat på mobbning. Sidan är www.barnperspektivet.se hoppas det är till hjälp och lycka till med allt

  • Äldre 5 Dec 13:26
    #2

    Hej,

    Förstår din oro och ditt behov av stöd. Organisationen Friends arbetar mot mobbning och de har en sida för föräldrar som har barn som är utsatta för mobbning. Se länk: friends.se/vad-vi-gor/radgivning/hjalp-och-stod/for-foraldrar/om-ditt-barn-blir-utsatt/

    För att försöka hitta vänner till din son kan kanske Familjeliv vara en möjlighet. Det finns många barn som är i samma situation som din son.

    Har du kontakt med skolan när det gäller din sons situation? Ett bra samarbete med din sons lärare och ev. elevhälsoteamet på skolan eller liknande är viktigt för att du ska kunna hjälpa din son. Det är också viktigt att du som förälder har någon att prata med om detta. 

    Jag har själv en dotter, 11 år, som är utsatt för utfrysning och av att bli baktalad. Hon har alltid haft bra självkänsla och självförtroende men är nu stressutsatt med flertal symptom. Detta började när familjen flyttade till ny ort och hon började ny skola. Vi kämpar nu för att hennes situation ska förändras men det är svårt när skolan säger att de inte har märkt något.  Det handlar om det som i mobbningssammanhang kallas för dold mobbning, den typ av mobbning som är vanlig bland tjejer och svår att ta på.  

    Tyvärr har det visat sig att vår skola inte är så insatt i den här typen av mobbning. Men vi kämpar vidare.

    Ge inte upp för din son och se till att du har stöd omkring dig. Var inte rädd för att prata om problemet med andra i din omgivning. Lycka till.

  • Äldre 5 Dec 15:15
    #3
    Mammat3 skrev 2014-12-05 12:36:07 följande:

    Hej tråkigt att höra med det som händer din son. Kan inte vara lätt vare sig för honom eller dig :( BRIS har en sida för föräldrar där finns det olika forum som kanske är riktat på mobbning. Sidan är www.barnperspektivet.se hoppas det är till hjälp och lycka till med allt


    Varmt tack. Ja, har varit inne på BRIS-sida.
  • Äldre 8 Dec 11:42
    #4
    EvaMaria2 skrev 2014-12-05 13:26:27 följande:

    Hej,

    Förstår din oro och ditt behov av stöd. Organisationen Friends arbetar mot mobbning och de har en sida för föräldrar som har barn som är utsatta för mobbning. Se länk: friends.se/vad-vi-gor/radgivning/hjalp-och-stod/for-foraldrar/om-ditt-barn-blir-utsatt/

    För att försöka hitta vänner till din son kan kanske Familjeliv vara en möjlighet. Det finns många barn som är i samma situation som din son.

    Har du kontakt med skolan när det gäller din sons situation? Ett bra samarbete med din sons lärare och ev. elevhälsoteamet på skolan eller liknande är viktigt för att du ska kunna hjälpa din son. Det är också viktigt att du som förälder har någon att prata med om detta. 

    Jag har själv en dotter, 11 år, som är utsatt för utfrysning och av att bli baktalad. Hon har alltid haft bra självkänsla och självförtroende men är nu stressutsatt med flertal symptom. Detta började när familjen flyttade till ny ort och hon började ny skola. Vi kämpar nu för att hennes situation ska förändras men det är svårt när skolan säger att de inte har märkt något.  Det handlar om det som i mobbningssammanhang kallas för dold mobbning, den typ av mobbning som är vanlig bland tjejer och svår att ta på.  

    Tyvärr har det visat sig att vår skola inte är så insatt i den här typen av mobbning. Men vi kämpar vidare.

    Ge inte upp för din son och se till att du har stöd omkring dig. Var inte rädd för att prata om problemet med andra i din omgivning. Lycka till.


    Hejsan
    Varmt lycka till för er också. Ja, jag har kontaktat mentorn på skolan så får vi se vad hon säger. Ja, har också funderat på en "hitta vänner efterlysning", jag tänker att det finns nog många ensamma barn. Vi bor i Stockholm så det borde inte vara omöjligt. Det är så skamligt att inte ha några vänner, sonen vill inte alls prata med mig mer, han säger att det bara gör det hela mycket värre. Det verkar som att han inte tror att det går att göra någonting åt det, att han är "dömd" att vara ensam. Frågan är om han ens skulle gå med på att träffa någon på det sättet, känns som att hans självkänsla är så låg:( Det är så svårt att bygga upp hans självförtroende. Just nu har jag ingen riktig plan heller... Blir skönt med ett jullov och få andas lite i alla fall. Allt gott till er.
  • Magdal­ena03
    Äldre 2 Oct 21:54
    #5

    Det är viktigt att man mår bra i skolan , går det inte att byta till en trevligare skola med bättre klimat?

Svar på tråden Förening för föräldrar till mobbade/utfrysta barn