• Äldre 17 Dec 08:33
    7152 visningar
    8 svar
    8
    7152

    Varför blev det hål i brödlimpan?

    Baksde bröd igår, en sort jag bakat många gånger. Samtliga fyra limpor har hål i mitten, nästan rakt igenom, bara en del brödskivor på yttersta delen blev helt fina. Vad gjorde jag för fel?

    Bakar i hushållsassistent ska tilläggas.


  • Svar på tråden Varför blev det hål i brödlimpan?
  • Äldre 4 Jan 08:26
    #1

    Arbetat degen länge kanske? Byggt upp ett bra glutennät och fått in mycket luft i degen låter det som :)

  • Äldre 4 Jan 08:46
    #2
    saramedk skrev 2015-01-04 08:26:05 följande:

    Arbetat degen länge kanske? Byggt upp ett bra glutennät och fått in mycket luft i degen låter det som :)


    Borde jag köra degen kortare alltså? Jag ska baka samma bröd igen om ett par timmar så det vore bra att veta.
  • Äldre 4 Jan 09:01
    #3

    Testa och kör kortare tid ja. Kan bero på tid, hastighet och ingredienser och även temp i ugnen. Men testa och inte köra för lång tid och inte på för hög hastighet. Sen vad är det för bröd? En limpa på ex mjölk och smör i ingredienserna brukar ju bli mjukt i jämförelse med ziabatta som blir sprödare och får mer håligheter i sig pga oljan, mycket gluten och att den arbetas bra :)

  • Äldre 4 Jan 09:04
    #4

    Sen kan det ju även bero på att du har mkt vatten el olja och inte så mkt mjöl, vilket brukar ge fina baguetter ex. (Volym och håligheter).

  • Äldre 4 Jan 09:05
    #5
    saramedk skrev 2015-01-04 09:01:48 följande:

    Testa och kör kortare tid ja. Kan bero på tid, hastighet och ingredienser och även temp i ugnen. Men testa och inte köra för lång tid och inte på för hög hastighet. Sen vad är det för bröd? En limpa på ex mjölk och smör i ingredienserna brukar ju bli mjukt i jämförelse med ziabatta som blir sprödare och får mer håligheter i sig pga oljan, mycket gluten och att den arbetas bra :)


    Det är en limpa med vetemjöl, vetekross och grahamsmjöl. Inget smör men mjölk.
  • Äldre 4 Jan 09:08
    #6

    Är det surdeg föresten? Eller deg som du låter jäsa länge och sen skjutsar in i ugnen? För då bildas det luftbubblor , väldigt fint alltså med surdegen, men är det vanligt bröd så får du knåda ur luften lätt efter jäsning i bunke så luften kommer ur :)

  • Äldre 4 Jan 09:11
    #7

    Ok! Men testa att inte köra den allt för länge. Jäsa i rumttemp endast till dubbelstorlek och inte jäsa i kyl, och den knåda med händer försiktigt innan du bakar ut och in i ugn :)

  • Äldre 4 Jan 09:27
    #8
    saramedk skrev 2015-01-04 09:08:47 följande:

    Är det surdeg föresten? Eller deg som du låter jäsa länge och sen skjutsar in i ugnen? För då bildas det luftbubblor , väldigt fint alltså med surdegen, men är det vanligt bröd så får du knåda ur luften lätt efter jäsning i bunke så luften kommer ur :)


    Deg som jäser länge i formarna. Dvs man blandar i assistent och häller i formar och så jäser de där. Jag har bakat det här brödet många gånger och min mamma likaså så jag förstår inte varför det blev så här helt plötsligt.
Svar på tråden Varför blev det hål i brödlimpan?