• Mizzyy_

    Vad menas med viabelt foster? och adekvat storlek för graviditetslängd?

    Jag är i vecka 14 har haft blödningar i tidig grav och var in för vul i måndags igen där läkaren sa att allt såg bra ut och att hjärtat tickade fint. Osv.osv

    Fortsatt sjukskrivning.

    Idag kom papperet med posten och där hade hon skrivit såhär.

    Vid undersökning blödning inifrån livmodern. Viabelt foster i adekvat storlek för gravidotetslängd.

    Vadå viabelt foster? Och vadå Adekvat storlek för graviditetslängd?

    Någon som vet vad detta betyder? Bör jag bli orolig?

  • Svar på tråden Vad menas med viabelt foster? och adekvat storlek för graviditetslängd?
  • angio101

    Viabelt foster betyder levande foster.

    Adekvat storlek för graviditetslängd betyder att fostret följer sin utveckling som det ska.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Viabelt innebär livskraftigt.
    Adekvat längd innebär "normal längd" (för graviditetslängden).

    Så nej, du ska inte oroa dig. Om du ändå gör det så försök få tag i läkaren så kan hon förklara för dig.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mizzyy_

    Å tack snälla för era svar. Nu kan jag andas ut. Men väntar ändå att kvinnokliniken ska ringa upp i eftermiddag får dom förklara bättre också.

    Att dom ska krångla till allt jämt. fel att skriva så man förstår på en gång. :-P

  • Dr to be

    Det finns inget mer det kan förklara än vad ovanstående skrev.

    Fostret lever och storleken överenstämmer med den förväntade graviditetsveckan.

    Lycka till

Svar på tråden Vad menas med viabelt foster? och adekvat storlek för graviditetslängd?