• Äldre 19 Dec 09:38
    14545 visningar
    106 svar
    -2
    106
    14545

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?
  • Äldre 20 Dec 20:29
    #61
    +1

    Nu dricker jag ju inte alkohol så särskilt ofta, inte ens en gång om året, men jag ser ingen anledning till att det inte kan förekomma alkohol på julen förutsatt att den kan skötas av alla närvarande och att det alltid finns minst en person som är nykter.

    Artikeln är full av rappakalja dessutom, det finns rapporter som visar att barn som får se ett ansvarsfullt förhållande till alkohol och tom smaka själva dricker mindre än andra. Det beror nog lite på vem som beställer rapporten vad som kommer fram.
    Det är bara att googla så kan man läsa mer om det.

    Ovanstående innebär inte att jag anser att man ska låta barn smaka är väl bäst att påpeka.

  • Red rose
    Äldre 20 Dec 21:07
    #62

    Barnet är med och firar jul såklart , att du drar upp missbruk i allt vad julens goda är det hör inte hit , julen är en tid för barnen familjen och försoning och harmoni med eller utan glögg så varför saboterar du ryktet om julen i en tråd för missbruk ?

  • Centur­ione
    Äldre 20 Dec 21:56
    #63

    Jag har som tradition att jag brukar dricka het vinglögg (inte starkvinsglögg) till Midnattsmässan från Rom, tillsammans med ostbricka. Och det kommer jag göra i år också. Förr sov ju barnen vid det laget, men det gör de antagligen inte nu - men det gör inget. Jag blir inte synbart berusad på den mängden. Dessutom är deras pappa helnykterist, så han har ju alltid varit helt nykter ifall det skulle ha hänt något som krävt akuttransport till sjukhus eller liknande.

    Till julmiddagen blir det dock bara julmust. Något år när vi haft gäster har vi serverat mörkt folköl, men det har inte heller varit några farliga mängder - typ en burk 3,5-procentig öl per person.

    Det är naturligtvis alldeles förfärligt att julen blir en fasa för många barn p.g.a. spriten, men jag känner inte att min blygsamma konsumtion ändrar något för de barnen ändå... om jag avstår, menar jag. 

    På nyår brukar jag alltid dricka en halv flaska champagne, medan de andra dricker Pommac - och vi skålar vid tolvslaget såklart. Men i år har jag ingen som öppnar flaskan åt mig och jag törs inte själv, så det får bli ett lite dyrare icke-mousserande vitt vin i champagneglas.

  • Äldre 20 Dec 22:01
    #64
    Familjeliv skrev 2014-12-19 09:38:30 följande:

     


    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.


    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.


    Läs hela artikeln här
    Eh, jag väljer de traditioner vi i familjen tycker känns värda att upprätthålla. Varken framför eller "bakom" barnen utan i samspel med. 

    Sen vad gäller alkohol,som är en sak för sig och saknar egentlig koppling till rubriken, så dricks det antingen ingen alkohol alls på julfirandet eller så dricks det med måtta. Helt efter smak och humör. Senast vi firade julafton här hemma gick det åt 6 öl och 4 snapsar på 8 vuxna. Inget fylleri, inga våldsbrott, inga dödsfall, inga spruckna relationer, och närvarande barn visste inte ö h t vilka vuxna som druckit vad.
  • Äldre 20 Dec 22:11
    #65

    Så fånig krönika. Jag tar gärna ett glas vin till julmaten, för att det är gott. Inte för att det är nån speciell jultradition (snarare i så fall att det finns en tradition av att dricka och äta gott när man träffas hela familjen). Hade någon i familjen av nån anledning velat ha alkoholfritt för alla, så hade det inte varit några problem. Jag måste inte ha vin eller öl, men det är trevligt när det finns. Undrar precis som många andra varför det måste vara så svartvitt. Jag har vuxit upp med denna syn på alkohol, att vuxna kunde njuta av vin eller öl vid festligare tillfällen, och aldrig känt obehag.

  • Äldre 20 Dec 22:19
    #66
    Zadre skrev 2014-12-20 09:02:29 följande:
    Återigen så handlar det mycket om mängden man dricker.
    ?Det går inte att prata på samma sätt eftersom de säger samma saker flera gånger? <--- Så påverkad blir man inte att ett-två glas vin, eller en flaska öl och ett par snapsar. Speciellt om de intas i samband med en måltid. Jag kan bara anta att även resten av citaten handlar om vuxna som är ungefär lika påverkade som de det handlar om i detta citat. De människorna har helt klart druckit för mycket.

    Inse att det går att dricka med måtta, utan att man blir märkbart påverkad och utan att några barn tar skada av det.
    Jag säger ofta samma saker flera gånger, oftast när jag är extremt trött (vilket jag är i perioder p g a sömnstörningar och stressproblematik). Antagligen jobbigare för min son än när jag i friskt och piggt tillstånd tar en öl till julmaten.
  • Äldre 20 Dec 22:32
    #67

    Inte i år för jag är gravid men annars hade jag garanterat gjort det.

    Jag tycker traditioner är viktiga för våra barn och kommande generationer, så jag måste säga att det är en nyhet för mig att traditioner och barn står i någon sorts motsatsförhållande. 

  • Äldre 20 Dec 22:43
    #68

    Den som orkar lyssna på när jag svamlar om ämnet en kvart kan ju alltid göra det:




    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 20 Dec 23:17
    #69

    Jag växte upp på 70 och 80-talet och jag vet inte om det här var typiskt för den tiden men hos oss var det aldrig tal om att dricka alkohol på julafon, lika lite som på exempelvis långfredagen, alla vuxna var spik nyktra, kan inte minnas någon nubbe ens. Julmust var drycken som gällde för både barn och vuxna.
    Jag förstod först inte ens vad saken gällde när man pratade om att folk borde tänka till och ha en vit jul för barnens skull, eftersom jag trodde det var det normala för alla och bara grava alkoholister skulle komma på tanken att dricka på julafton. 
    Jag inser att jag kanske varit lyckligt lottad men jag är numer när jag har egen familj väldigt, väldigt tacksam att jag fick ha det så under hela uppväxten, att alkohol och jul har ingen som helst koppling för mig. Det känns därför även främmande för mig att dricka alkohol på julafton, jag ser det helt enkelt inte som något som hör ihop.

    Däremot minns jag att vi som barn ofta var med på andra fester vid födelsedagar och sista april och annat då det dracks en del, så det var inte så att jag växte upp i en puritansk miljö, men just julafton var det liksom bara så att ingen drack alkohol. 

  • Äldre 21 Dec 00:01
    #70

    Fy fan vad jag blir trött på denna hysteriska moral kring alkohol.

    När skall moralpanikens Sverige begripa att man kan förstöra jular totalt för andra både barn och vuxna, utan att det ens har med alkoholen att göra överhuvudtaget.

    Nej en.. I dagens moralpaniks Sverige så fort folk hör ordet "EN ÖL"
    så skall det gensat utgås från att folk skall supa sig därngfulla och förstöra för barnen. Alltid denna påtvingande fördomar  på omgivningen "alla vet ju att det aldrig stannar vid en öl".

    Nej jag säger  INTE att det finns fall av jular där det fi8nns folk som har problem med att stoppa vid max två öl (66cl) till maten eventuellt en snaps till sillen, kanske en liten glögg till godiset och en likör/konjak till kaffet. 
    Och ja många har faktiskt såpass koll att de kan stoppa vid detta.

    * Max två öl till maten ger 66cl
    * En snaps till sillen är 6cl
    * En glögg är c:a 10cl
    * Likör/Konjak till kaffet c:a 6cl

    Summa summarum; c:a 88cl alkohol på en kväll under många timmar.

    Har man mycket mat till och dricker även annan dryck (som så många gör vatten/must/cola etc) till, så skall det mycket till innan man blir full (personlighetsförändrar) på den lilla mängd alkohol det rör sig om i praktiken under en lång kväll på julen.

    Men det verkar folk "glömma", i sin iver att spy galla på andra, att mat snabbar på alkoholförbränningen, och att man oftast kompletterar med alkoholfria drycker med under kvällen vilket gör att man tillför vätska i kroppen som gör att det "spär ut alkoholen i kroppen".

    Något som jag anser SKALL lyftas fram är att det finns gott om "vita familjer"  där de lyckas ändå förstöra julen för andra vuxna och barn. Men det lyftas inte fram i ljuset av någon märklig anledning.

    Skulel någon nämna det så skall det genast marginaliseras med den smaklösa utlåtandet som; "ja jo det är ju hemskt, men det är ju så mycket värre med alkohol". 
    för mig kvittar det, det skall fan inte fram med någon tävlan "vem är det mest synd om". En förstörda jular är lika illa oavsett om det är i "vita familjer" eller om det sker av "fulla människor".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?