• Äldre 19 Dec 09:38
    14542 visningar
    106 svar
    -2
    106
    14542

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?
  • Äldre 21 Dec 00:05
    #71
    EnAnonumius skrev 2014-12-21 00:01:07 följande:

    * Max två öl till maten ger 66cl
    * En snaps till sillen är 6cl
    * En glögg är c:a 10cl
    * Likör/Konjak till kaffet c:a 6cl

    Summa summarum; c:a 88cl alkohol på en kväll under många timmar.


    Nja snarare 7 cl alkohol ungefär... (räknat på vanlig starköl och lite beroende på styrkan på glöggen och likören/konjaken)
  • Äldre 21 Dec 00:08
    #72

    Dricker ingen alkohol så en alkoholfri jul är tradition för mig. Nu skall vi dock fira borta i år men de dricker inte heller, eller bara lite.

  • Äldre 21 Dec 00:11
    #73
    EnAnonumius skrev 2014-12-21 00:01:07 följande:

    Fy fan vad jag blir trött på denna hysteriska moral kring alkohol.

    När skall moralpanikens Sverige begripa att man kan förstöra jular totalt för andra både barn och vuxna, utan att det ens har med alkoholen att göra överhuvudtaget.

    Nej en.. I dagens moralpaniks Sverige så fort folk hör ordet "EN ÖL"
    så skall det gensat utgås från att folk skall supa sig därngfulla och förstöra för barnen. Alltid denna påtvingande fördomar  på omgivningen "alla vet ju att det aldrig stannar vid en öl".

    Nej jag säger  INTE att det finns fall av jular där det fi8nns folk som har problem med att stoppa vid max två öl (66cl) till maten eventuellt en snaps till sillen, kanske en liten glögg till godiset och en likör/konjak till kaffet. 
    Och ja många har faktiskt såpass koll att de kan stoppa vid detta.

    * Max två öl till maten ger 66cl
    * En snaps till sillen är 6cl
    * En glögg är c:a 10cl
    * Likör/Konjak till kaffet c:a 6cl

    Summa summarum; c:a 88cl alkohol på en kväll under många timmar.

    Har man mycket mat till och dricker även annan dryck (som så många gör vatten/must/cola etc) till, så skall det mycket till innan man blir full (personlighetsförändrar) på den lilla mängd alkohol det rör sig om i praktiken under en lång kväll på julen.

    Men det verkar folk "glömma", i sin iver att spy galla på andra, att mat snabbar på alkoholförbränningen, och att man oftast kompletterar med alkoholfria drycker med under kvällen vilket gör att man tillför vätska i kroppen som gör att det "spär ut alkoholen i kroppen".

    Något som jag anser SKALL lyftas fram är att det finns gott om "vita familjer"  där de lyckas ändå förstöra julen för andra vuxna och barn. Men det lyftas inte fram i ljuset av någon märklig anledning.

    Skulel någon nämna det så skall det genast marginaliseras med den smaklösa utlåtandet som; "ja jo det är ju hemskt, men det är ju så mycket värre med alkohol". 
    för mig kvittar det, det skall fan inte fram med någon tävlan "vem är det mest synd om". En förstörda jular är lika illa oavsett om det är i "vita familjer" eller om det sker av "fulla människor".


    Jag kan inte låta bli annat än att rätta dig lite: 88 cl alkoholhaltig dryck. Annars hade det blivit en helvetes massa alkohol.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 21 Dec 00:24
    #74
    Jennie med ie skrev 2014-12-21 00:05:39 följande:
    Nja snarare 7 cl alkohol ungefär... (räknat på vanlig starköl och lite beroende på styrkan på glöggen och likören/konjaken)
    Jag tänkte på mängden man hällde upp..

    Men jag böjer mig och räknar på 7cl på glöggen.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 21 Dec 00:26
    #75
    Aniiee skrev 2014-12-21 00:11:50 följande:
    Jag kan inte låta bli annat än att rätta dig lite: 88 cl alkoholhaltig dryck. Annars hade det blivit en helvetes massa alkohol.
    Opsan.. Ja jo det är helt korrekt att det skall stå "alkoholhaltig dryck".. Vilken jäkla groda att missa att skriva så. Skäms
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 21 Dec 00:28
    #76
    EnAnonumius skrev 2014-12-21 00:26:09 följande:
    Opsan.. Ja jo det är helt korrekt att det skall stå "alkoholhaltig dryck".. Vilken jäkla groda att missa att skriva så. Skäms
    Äh, alla fattar vad du menar, jag är bara aningens besserwisser idag.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 21 Dec 00:38
    #77
    +1

    Enligt den där krönikan skulle jag alltså kunna välja en dryck framför mina barn av den enkla anledningen att jag inte är absolutist på julafton , verkligheten är inte så förbannat svartvit. Så jävla löjlig. Jag väljer alla gånger mina barn och att dricka något gott som ibland kan innehålla alkohol, finns liksom inga motsättningar där för någon som kan dricka med måtta.
    Antar att skribenten har dåliga erfarenheter eller inte kan hantera alkohol. Ett tips är att försöka se längre än sig själv.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 21 Dec 00:41
    #78

    Jag läste ikväll på facebook att dricker du alkohol på julen så upplever ditt barn samma sak i ditt vardagsrum som om du själv går ut nykter på krogen. Hmmm..... de måste referera till en oerhört lugn tisdag förmiddag eller så om det ska komma i närheten av mitt vardagsrum till jul.

  • Äldre 21 Dec 00:55
    #79
    Aniiee skrev 2014-12-21 00:28:00 följande:
    Äh, alla fattar vad du menar, jag är bara aningens besserwisser idag.
    Äh det gör inget..

    Kan ju säga som underbar bonus att när jag berättade för gubben vad jag hade skrivit så fick han sig ett asgarv.  Vilken blev en trevlig bonus då han behövde muntras upp lite...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 21 Dec 00:55
    #80

    Vi skulle förövrigt inte själva köra vårt barn till sjukhuset akut oavsett om vi hade druckit äppeljuice eller vin igen, vi har gjort det en gång och det gjorde det knappst bättre för någon med tanke på körarens oro. Någon annan hade varit varit mer lämpad i den situationen och vi har många som skulle ställa upp.


    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?