• Familjeliv

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?
  • Jennie med ie
    Penida skrev 2014-12-21 00:55:59 följande:

    Vi skulle förövrigt inte själva köra vårt barn till sjukhuset akut oavsett om vi hade druckit äppeljuice eller vin igen, vi har gjort det en gång och det gjorde det knappst bättre för någon med tanke på körarens oro. Någon annan hade varit varit mer lämpad i den situationen och vi har många som skulle ställa upp.


    Ja vore det så himla akut att det inte gick att vänta på taxi t ex vore inte heller jag någon lämplig bilförare, hur nykter jag än är.
  • sextiotalist
    Ascendere skrev 2014-12-20 23:17:16 följande:

    Jag växte upp på 70 och 80-talet och jag vet inte om det här var typiskt för den tiden men hos oss var det aldrig tal om att dricka alkohol på julafon, lika lite som på exempelvis långfredagen, alla vuxna var spik nyktra, kan inte minnas någon nubbe ens. Julmust var drycken som gällde för både barn och vuxna.

    Jag förstod först inte ens vad saken gällde när man pratade om att folk borde tänka till och ha en vit jul för barnens skull, eftersom jag trodde det var det normala för alla och bara grava alkoholister skulle komma på tanken att dricka på julafton. 

    Jag inser att jag kanske varit lyckligt lottad men jag är numer när jag har egen familj väldigt, väldigt tacksam att jag fick ha det så under hela uppväxten, att alkohol och jul har ingen som helst koppling för mig. Det känns därför även främmande för mig att dricka alkohol på julafton, jag ser det helt enkelt inte som något som hör ihop.

    Däremot minns jag att vi som barn ofta var med på andra fester vid födelsedagar och sista april och annat då det dracks en del, så det var inte så att jag växte upp i en puritansk miljö, men just julafton var det liksom bara så att ingen drack alkohol. 


    jag är uppvuxen med att de vuxna tog en snaps till maten, mumma, pappa tog en whiskey på kvällen. Men jag har aldrig sett några fulla som barn..

    Jag trodde att det,var endast fyllgubbar som blev fulla, inga andra

    Jag är glad att jag fick tidigt se att alkohol och fylla inte gick hand i hand.
  • Varit där

    De åren jag firar med mamma som i år så brukar hon ha jul öl till maten men de som dricker det tar max 2 och jag ser int något fel i det så länge de inte blir jätte fulla när min dotter är med och mina syskon som är runt 10 men det skulle mamma aldrig göra

  • Vokalissan

    Jag väljer alltid bort alkohol när barn är med. Har inget behov av den, varken berusningen eller smaken. För mig är det viktigare att kunna ge barnen iaf en vuxen som inte är knäppare än vanligt. Jag tyckte själv det var hemskt med berusade vuxna när jag var liten. Alltså inte packade utan påverkade. De var liksom inte som vanligt.

  • Fröken Hepburn

    Jag förstår inte varför det ena måste utesluta det andra.

    Jag gissar att jag under julafton kommer dricka två glas vin och två glas champange. Vi dricker inte nubbe och glögg brukar vi köpa på någon julmarknad. Alltså alkoholfri.

    Sedan är inte alkohol en tradition, däremot tycker jag det är gott att njuta av ett glas vin när jag lagar mat och när jag äter den. Vi äter inte typisk julmat, och julmust till kalkon funkar inte riktigt.

  • Fröken Hepburn
    Fröken Hepburn skrev 2014-12-21 09:26:37 följande:

    Jag förstår inte varför det ena måste utesluta det andra.

    Jag gissar att jag under julafton kommer dricka två glas vin och två glas champange. Vi dricker inte nubbe och glögg brukar vi köpa på någon julmarknad. Alltså alkoholfri.

    Sedan är inte alkohol en tradition, däremot tycker jag det är gott att njuta av ett glas vin när jag lagar mat och när jag äter den. Vi äter inte typisk julmat, och julmust till kalkon funkar inte riktigt.


    Innan folk går upp i limningen, detta handlar om under en 8 timmars period.
  • stor grön drake

    Glögg är ingen favvo för mig, men har nu hittat en favorit jag gärna dricker. Alkoholfri. Ogillar öl, dricker inte nubbe. Trotts en alkoholiserad far var alkhol aldrig en del av vårt julfirande i mitt barndomshem, och den linjen fortsätter jag gladeligen. En vit jul ÄR vår jultradition helt enkelt.

  • Aspie

    Jag avstår alltid från alkohol under jul, även om det inte finns barn inblandade. Den enda "högtiden" då jag faktiskt har druckit är under valborg, annars har jag alltid kört alkoholfritt. Jag tycker människor generellt blir dumma i huvudet av alkohol och när jag gör något tillsammans med familjen och släkten vill jag hålla mig klar i bollen. Det enda som är trist då är de andra som inte klarar av kvällen utan all alkohol.

  • Elwan

    Jag tycker att det verkar jobbigt att tro att allting ska vara svart eller vitt. I vår familj så dricker man, och har alltid gjort det. På julen dricker man som när man går bort på middag ungefär. För att ge ett exempel:
    *Välkomstdrink
    *1-3 glas vin till maten eller motsvarande öl
    *Avec till kaffet och någon Whisky efter det

    Utspritt under en hel kväll blir de flesta bara lite trötta och lätt berusade av detta men sällan fulla. Det är ingen som gör bort sig, spyr, ligger med folk de inte ville ligga med och så vidare. Man socialdricker och har trevligt. De vuxna vill leka mer med barnen och kan absolut känna att de vill ut i snön och åka pulka eller bygga en snögrotta efter Kalle för att de är varma och goa efter maten och snapsen. Fråga mig inte om de hade gjort det utan alkoholen. Men troligtvis hade färre gjort det. Vilket hade varit lite tråkigare för barnen.

    Så här har min jul varit sen jag var lite. Likaså min sambos och vi kommer ihåg julen med värme och glädje. Den farbrodern som var fullast gjorde roligast saker i snön. Honom höll man ett extra öga på för han var ju tokig av snapsen. (så resonerade vi som barn)

    För mig är det fortfarande min favorithögtid. Alkoholen spelar ingen roll alltså kan den lika gärna få vara kvar och eftersom den är en del av allas liv och vårt samhälle på ett eller annat sättså tycker vi att det är viktigt att våra barn får vara bland folk som vet hur man beter sig när man dricker. Även på julafton! Det blir ju annars en väldigt konstig signal att ge barnen om signalen är: Drick med motta och förnuft, men fan inte på julen för den dagen, och endast den, är till för barnen och då ska vi ta bort alkoholen! Det ger ju alkoholen en väldig uppmärksamhet som den inte behöver ha.

    Det är mycket som skulle vara förbjudet om det uppfanns nu! Så kan man inte tänka. Man måste tänka;
    Hur ska jag göra för att förbereda mina barn för livet och samhället som vi lever i?
    Svaret på den frågan KAN inte vara att jag ska se till att mitt barn aldrig ska vara bland folk som dricker alkohol. Att jag ska skydda dem från allt ont i världen. Fisken Doris sa det så bra när clownfisken Marvin säger om sin son Nemo, att "inget får hända min son!
    Doris- "Någonting måste ju hända honom, annars kommer ju ingenting någonsin hända honom"

    Det måste ju vara så att jag ska lära mitt barn hur det fungerar även med alkohol. Hur det ser ut när någon dricker vanligt, med måtta och självklart kommer mitt barn även få uppleva hur det är att vara bland vuxna människor som blivit för full och spyr. Jag kan inte gömma mitt barn för världen! Jag kan bara göra mitt yttersta för att förbereda, förklara, diskutera och utsätta mitt barn för hur livet ser ut på riktigt. I små doser. Självklart kommer jag inte toksupa framför mitt barn samtidigt som vi tittar på en film om hur man gasade ihjäl judar. Nä jag är ju inte dum i huvudet.
    Jag måste vara en ansvarsfull förälder!

    Om ni undrar hur vi planerar att dricka i år så ammar jag och dricker därför inte. För att vad än socialstyrelsen säger så vill inte jag dricka när jag ammar. Andra får göra som de vill och jag dömer dem absolut inte! Min sambo kommer att dricka som vanligt. Nästa år får vi se. Det tar vi då.

    God jul på er alla!

  • SecretMe

    Den där krönikan skulle jag inte kalla krönika utan propaganda från MHF eller annan nykteristorganisation.

    Så usel så att klockorna har stannat.

Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?