• Äldre 19 Dec 09:38
    14594 visningar
    106 svar
    -2
    106
    14594

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?
  • Ogenom­tänkt
    Äldre 22 Dec 19:42
    #91
    SecretMe skrev 2014-12-22 15:02:26 följande:

    Den där krönikan skulle jag inte kalla krönika utan propaganda från MHF eller annan nykteristorganisation.

    Så usel så att klockorna har stannat.


  • Katlan
    Äldre 23 Dec 11:18
    #92
    SecretMe skrev 2014-12-22 15:02:26 följande:

    Den där krönikan skulle jag inte kalla krönika utan propaganda från MHF eller annan nykteristorganisation.

    Så usel så att klockorna har stannat.


    Utöver det, moralpredikningar om hur V-I-K-T-I-G-T det är att göra R-Ä-T-T. Och "rätt" är vad skribenten själv anser vara det enda riktiga.

    Är hon lika jobbig i verkligheten som i bloggen så borde hennes man få medalj.

    (Viktigpetterskrivandet med alla streck är också ett irriterande moment i den så kallade krönikan. En förstärkning om hur rätt hon har, sju dagar i veckan, 52 veckor om året. Eller så har hon fel? Eller kan det vara så att åsikten är fri?)
  • Äldre 23 Dec 19:59
    #93

    Här är alltid en förälder helt nykter. Den andra dricker sig aldrig berusad framför barnet utan tar en eller två öl. Vill man ta någon mer öl får man vänta tills barnet sover.

    Vi firar jul hemma hos oss iår och släkten är välkommen att ta en snaps till maten, julöl till maten osv, men den som blir full slänger jag ut. No mercy.

  • Äldre 24 Dec 11:15
    #94
    +1
    Familjeliv skrev 2014-12-19 09:38:30 följande:

     


    Alkohol är en drog och är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.


     


    Läs hela artikeln här
    Alkohol är fortfarande lagligt att konsumera från man är 18 år så det är ingen drog.
    Ett fordon är med ofta inblandade i våldsbrott och dödar ska man förbjuda det med?

    Dit vi ska fira julen förkommer det alkohol i måttliga mängder och det finns ingen som blir speciellt onykter och mig veterligen har aldrig nåt barn farit illa av att det dricks varken på julafton eller nån annan dag på året...

    Kommer själv inte dricka nåt men det är inte för att det finns barn med utan jag ska köra bilen hem senare ikväll men när vi kommer hem kommer både frugan och jag ta lite glögg och även nån grogg men barnen far inte illa av det heller då de förmodligen stupar i sängen av trötthet efter en hel dag med bus och höga förväntningar..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 24 Dec 13:03
    #95

    Vi har ingen alkohol på jularna, ingen är intresserad. Däremot på nyår då vi firar med en annan familj. Barnen var alltid med då också och då jag tar frågan på allvar försökte jag kolla om de kände något obehag. Inte alls såvitt jag förstår fast vi dricker ju måttligt också.
    Om jag går till min barndoms jular så tog alltid männen några snapsar. Varken jag eller mina kusiner tyckte att det var något särskilt eller obehagligt. Jag tolkar det som att alkohol i måttlig mängd inte är något problem. Faran är när man gör alkoholen till något märkligt och viktigt, antingen det gäller att det måste finnas med eller att det absolut inte får finnas. Bägge synsätten är farliga, man dramatiserar alkoholen och gör den viktig. Och givetvis om det finns folk i sällskapet som inte tål alkohol och blir synbart påverkade i någon riktning. Då är det nolltolerans som gäller.

    Det som däremot är förkastligt och något som jag upplevde som skrämmande som barn är när vuxna grälar, i synnerhet om det är föräldrarna. Det är tusen ånger värre än lite alkohol och barn utvecklar en så superkänslig radar att det räcker med stämningen för att det ska bli obehagligt ,det behövs inga ord. Så det jag var rädd för på jularna var tjafs och gräl, det förstörde den julstämning som var så viktig för mig. Det var illa nog resten av året men på julen var det värst. När jag blev äldre försökte jag vara diplomat för att undvika strul, med det är inget som man som barn ska behöva göra.
    Så alla föräldrar, ta gärna lite alkohol men se för f-n till att uppföra er som folk! 

  • Äldre 24 Dec 14:40
    #96

    Eh....jo, julen är även till för vuxna, annars kan vi ge fan i att fira den så får vi se hur mycket jul det blir för barnen.

    Ja, alkohol är ett problem för de som inte kan hantera den, men varför ska det alltid appliceras på oss som inte har några problem?

    Vissa kan inte ens bete sig som nyktra, medan andra kan vara skapligt påstrukna utan att bli det minsta otrevliga, ohyfsade eller aggressiva. Vilka är värst för barn att umgås med?

    Till skillnad från alla andra droger så är alkoholhaltiga drycker en kulinarisk upplevelse som jag anser har sin plats vid fest i lika hög grad som god mat.

  • Äldre 29 Dec 18:21
    #97

    Mina stackars barn såg pappa och moster ta både en julöl och några muggar glögg. Nu är de traumatiserade för livet. För att inte tala om att jag drog med dem till systemet för att handla bubbel till nyår. Bäst att kontakta soc direkt. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 29 Dec 18:48
    #98
    Fjärrkontrollen skrev 2014-12-19 11:27:42 följande:

    Är det här familjelivs officiella ståndpunkt? 
    Att om man väljer att dricka en nubbe så väljer man bort sina barn? 


    Hade varit intressant om FL kunde svara på detta! 
  • Äldre 29 Dec 19:15
    #99
    Dixie skrev 2014-12-29 18:48:04 följande:
    Hade varit intressant om FL kunde svara på detta! 
    Jag undrar faktiskt detsamma även angående krönikan (av okänd skribent) om luciatågen, den där jämställdheten sägs "ha gått för långt". 
  • Äldre 30 Dec 09:50
    +1

    Jag tror att fanatism är en större fara än alkohol!

  • Äldre 30 Dec 10:23
    Mentat skrev 2014-12-30 09:50:47 följande:

    Jag tror att fanatism är en större fara än alkohol!


    Är det inte just det vi ser prov på i hela världen om och om igen? Att fanatism om/i Fenomen X är det farliga, inte Fenomen X i sig?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 30 Dec 10:35
    Aniiee skrev 2014-12-30 10:23:38 följande:
    Är det inte just det vi ser prov på i hela världen om och om igen? Att fanatism om/i Fenomen X är det farliga, inte Fenomen X i sig?
    Jo, det ligger mycket i det. Den här artikeln var bara ett exempel i en lång rad.
  • Äldre 25 May 23:46
    Nästan alla föräldrar kan skriva under på att man inte kan ana sig till vad föräldraskap innebär förrän man befinner sig i det. För hur skulle man göra det? Bara en sådan sak som de första årens ständiga sömnlöshet är svår att förklara för någon som aldrig har varit förälder. 

    Därefter är utmaningarna olika för olika människor. För den som alltid hade gillat att börja dagen förut med en lugn kopp kaffe och yoga så är det en chock att plötsligt undra om denna rutin någonsin kommer att bli verklighet igen.

    Jag saknade länge middagar med vänner, inklusive drinkarna. Det var kul att laga komplicerade rätter medan gästerna umgicks i köket och drack, och sedan babbla i timmar om vuxensaker. Så fort en bebis landade blev allt annorlunda. Vi var plötsligt bara trötta. Komplicerade. Och upptagna. 

    Det händer nuför tiden att vi har barnvakt och passar på att umgås med våra vänner, gärna med vin till maten och en drink efteråt, och kontrasten är tydlig. Jag tål mindre alkohol än förr eftersom jag sällan dricker numer. Och när jag väl gör det så känns det helt OK, samtidigt som jag vet att det inte skulle kännas OK alls att natta mina barn med den där påverkade skallen. De skulle nämligen undra och jag skulle känna mig oerhört dum.

    Inte f-n skulle det kännas bättre om det också var julafton. Tänk dig. Presenter och god mat och höga förväntningar, pynt och stämning. Och sedan en mamma som plötsligt sluddrar eller inte kan köra bil. 

    Föräldraskapet sätter alla ens prioriteringar på sin spets. Alkohol är inget undantag. Inte julafton heller. 

    Låter det extremt? Kanske i dina öron. Men vad tycker en som är liten och är lika beroende av sin vuxenvärld på julafton som alla andra dagar? 

    Om du vill bli berusad - om det så bara är någon gång ibland - var i så fall uppriktig om det och skaffa åtminstone barnvakt. Julafton kanske inte är en sådan kväll då barnvakt är ett alternativ, men då kanske spriten kan vänta till något annat tillfälle? Så är det ju när man har små barn. Massor av saker får vänta. Ibland jobb. Ibland gymmet. Vänner. Resor. Så varför skulle sprit på julafton vara av högre prioritet än alla dessa saker? Barnen har företräde. De är små. De behöver tryggheten. Ibland behöver de akut hjälp. Och hur ska du märka det om du inte är riktigt närvarande?
  • Äldre 27 May 09:39
    HannahBananah skrev 2017-05-25 23:46:07 följande:

    Nästan alla föräldrar kan skriva under på att man inte kan ana sig till vad föräldraskap innebär förrän man befinner sig i det.

    Så fort en bebis landade blev allt annorlunda. Vi var plötsligt bara trötta. Komplicerade. Och uph höga förväntningar, pynt och stämning.

    Låter det extremt? Kanske i dina öron.


    Jag tycker det låter tragiskt, att du först måste hitta en gammal tråd att sprida din moralpredikan och förvänta sig att alla andra också ska förändra sitt liv bara för man blir förälder - bara för att du väljer att anpassa ditt liv och låta barnen styra betyder inte det att alla bör göra så......
  • Äldre 27 May 23:23
    Dixie skrev 2017-05-27 09:39:39 följande:
    Jag tycker det låter tragiskt, att du först måste hitta en gammal tråd att sprida din moralpredikan och förvänta sig att alla andra också ska förändra sitt liv bara för man blir förälder - bara för att du väljer att anpassa ditt liv och låta barnen styra betyder inte det att alla bör göra så......

    Ja jösses tomten har ju kommit ett par gånger sen dess och jag har nog kommit massor..

    Men nu är det sommar och grillväder överallt men det är mer ok att ta sig en drink; öl, vin, grogg eller va man nu vill ha


    Men just julen är ju helig då ska man inte dricka för då mår barnen som sämst..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 28 May 16:05
    HannahBananah skrev 2017-05-25 23:46:07 följande:
    Om du vill bli berusad
    Gammal tråd och som sagt tragiskt att du känner att du måste dra upp den men vill ändå reagera på det här. Vill bli berusad? Har aldrig varit med om en julafton (eller nuårsafton, eller midsommarafton) med barn där folk druckit för att de vill bli berusade. Utan det har druckits för att det är gott och inget annat. Ett halvt glas julöl blandat med lika mycket julmust är gott tycker folk och dricker en eller två såna under hela kvällen. Ett par nubbar och nån bailis på det. För att det är gott. Inte för att de är ute efter att bli berusade. Och ingen blir heller full eftersom dessa drycker intas tillsammans med en ordentlig julmiddag.

    Seriöst. Det finns de som kan hantera alkoholen och ingen unge tar skada av det.
Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?