• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • skogstjejen19

    Spännande!!!

    Min mens bör komma i dagarna om det var äl jag hade på dag 10.

    Hoppas att vi får ett plus istället för mens :)

  • Anonym (Me too)

    Jag har tre Pergobarn och är nu gravid med hjälp av Letrozol, andra kuren tog det sig på. Snabbare än med Pergo mao. Enligt Linnèkliniken så går de mer och mer över till Letro pga större graviditetschans.

  • Ems82

    Jag har ätit tre kurer med Pergotime och fått ägglossning vid 2kurer. Nu gått över till Letrozol. Befinner mig på dag 10.

    Spännande!!

  • hagnestahill

    Hej!

    Jag fick för ett par år sedan diagnosen PCO. Efter långa väntetider hos min privata gynmottagning och byte av gynekolog eftersom den första slutade var jag äntligen på återbesök idag, 1,5 år senare.

    Vi har nu försök i ca 14 månader utan resultat.
    Min nya gynekolog gav mig idag Letrozol. Först ville ha skriva ut Pergotime "för det är vanligast". Han hade inte hört talas om Letrozol, men när jag berättade att jag läst om det tyckte han också att det lät bra så han skrev ut det istället. Mycket märkligt tycker jag att en erfaren gynekolog (han var i 55-års åldern) inte känner till annat än Pergotime.

    Döm om min förvåning när jag dessutom såg en info-broschyr i ett av deras ställ inne på hans rum där det stod om Letrozol och att det hade goda effekter för ägglossningsstimulering. Jag påpekade det för honom och han svarade "hm, vad gör det pappret där? Ja låt mig läsa då.." Och sen som sagt så tyckte han att det lät bra och skrev ut det (!). Kan tillägga att han är ny på mottagningen så det är kanske inte hans rum.

    Till min fundering, vad gäller Pergotime gör man ibland enligt honom ("men inte alltid") återbesök för att se om någon äggblåsa mognat. Nu tyckte han eftersom jag provade Letrozol att det inte behövdes så vi bokade inte tid för uppföljning förrän i mars. "Risken för flerbörd är mycket liten, även med Pergotime, Jag vet ingen som har fått tvillingar av det" sa han.

    Vad säger ni andra om återbesök? Bör jag göra det när det är dags för ev. ägglossning trots att han inte tyckte det?


    Jag är rädd för att få tvillingar, vet att det låter egoistiskt, men jag vill inte bli överstimulerad och få flera mogna ägg eftersom det trots allt finns vissa risker med det.

    Vad har ni andra fått för "förhållningssätt"?


    Jag måste även passa på att tipsa om en sak som hjälpt min PCO att bli mycket bättre. Nämligen Inositol. Det ultraljud han gjorde på mig idag visade att PCOn "nästan var borta" och att allt nästan ser "normalt ut" sa gynekologen. Trots att förra årets undersökning visade klassiskt pärlband.
    LCHF och Inositol tror jag har hjälp min kropp på vägen, det känns bra. Jag har märkt stärkare äl-symptom sista tiden så kan jag tipsa någon annan om detta och det funkar för er så känns det bra i alla fall...

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?