• Äldre 8 Jan 07:53
    1981 visningar
    8 svar
    8
    1981

    Celiaki

    I går fick vi svaret på den biopsi man gjorde på vår son i november. Det visade sig att han har celiaki. Vi kommer naturligtvis att träffa en dietist men det vore också bra att få lite tips från andra familjer där man lagar glutenfri mat.

    Just nu är ju funderingarna många och sonen är lite orolig över vissa favoriträtter. Så hur är konsistensen och smaken på glutenfria pannkakor, bröd och flingor? Finns det något sätt att få det att smaka som "vanlig" mat?

    Tacksam för alla svar och tips.

  • Svar på tråden Celiaki
  • Äldre 8 Jan 09:16
    #1

    Det går aldrig att få helt likt, tyvärr. Bara vetemjöl smakar och har konsistens som vetemjöl. En del ersättningar smakar ok, andra inte så ni får prova er fram.

    För att få lite tips och idéer så kan ni även kolla på LCHF och paleo, dessa kostinriktningar är alltid fria från gluten.

  • Maräng 93
    Äldre 8 Jan 09:40
    #2

    Har inte celiaki men äter mycket glutenfritt ändå. Tips till pannkakor är bovetemjöl. Mandelmjöl är gott till bakning, typ äppelkaka. Sen är de mesta glutenfria man köper i butik inte alls bra, enligt mig. Det mjölet man köper är jättedåligt. Flingor, bröd och annat är inte gott. Gör mycket själva, blir godast så.

  • Äldre 8 Jan 11:02
    #3

    Tack för era svar. Jag kommer absolut att försöka baka mycket själv, ska bara hitta lite olika recept.

    Jag har sett att det finns paket med "mjölmix" för bakning, tycker ni att det fungerar bra vid bakning?

  • Äldre 8 Jan 12:15
    #4
    vallakra skrev 2015-01-08 11:02:14 följande:

    Tack för era svar. Jag kommer absolut att försöka baka mycket själv, ska bara hitta lite olika recept.

    Jag har sett att det finns paket med "mjölmix" för bakning, tycker ni att det fungerar bra vid bakning?


    Testa men ofta smakar det inte bra, iaf tycker inte jag det.

    Inom LCHF så finns det en massa recept på pannkakor och dyl med bl.a. mandelmjöl. En del är goda men de smakar inte alls som med vetemjöl. Jag kan rekommendera kokboken "LCHF för familjen" och plättarna med gurkmeja, de är goda men man måste ha lite salt i också.
  • Maräng 93
    Äldre 8 Jan 14:00
    #5

    Nej, mjölmixen fungerade inte alls bra när jag har provat. Den binder liksom inte överhuvudtaget. Gjorde ungspannkaka som blev mer som gröt.

  • Ver
    Äldre 8 Jan 14:42
    #6

    Jag bakar mycket glutenfritt och provat många olika mjölsorter, om det är till vanlig bakning brukar jag blanda sempers mjölmix och potatismjöl, brukar bli väldigt bra för mig :)

    Har inte bakat mycket bröd mest scones och frallor nån gång. Men har hört att det även där är bra att blanda olika mjölsorter och ha gärna i aprikoser eller vad man gillar så blir det godare och roligare!

    Tips är att alltid ha bröder i frysen då allt glutenfritt bröd blir torrt jättefort.

  • Äldre 15 Jan 15:53
    #7

    Hemköp har majspasta som är helt ok. Ica har en spaghetti på majs/ris som också är helt ok. Mixer / glutenfria produkter innehåller ibland soja och det funkar inte hemma. Bröd har jag faktiskt lagt ned. Har provat att baka men gillar inte smaken.

  • Äldre 4 Jun 07:37
    #8

    Hej! Min son gjorde gastroskopi i måndags och det lutar åt att han har celiaki, vi har satt igång processen att byta ut och testa lite.. Hur har det gått för er? Börjar ni bli vana än? 

Svar på tråden Celiaki