• Äldre 10 Jan 16:32
    7715 visningar
    21 svar
    21
    7715

    Duplo eller Brio tågbana?

    Jag har funderingar på att skaffa Duplo eller Brio tågbana till sonen, som fyller 2 år om ett par månader. Frågan är vilken av dem jag ska satsa på. Kom gärna med för- och nackdelar om ni har erfarenheter av den ena eller båda! Om ni har träjärnväg från tex Ikea eller Biltema får ni gärna skriva vad ni tycker om dem också.

  • Svar på tråden Duplo eller Brio tågbana?
  • Äldre 10 Jan 16:37
    #1

    Vi har duplo, och fördelen med den är ju att man kan bygga så mycket mer än med Brio t ex. Annars gillar jag träleksaker, men som sagt, att man själv kan bygga och variera närmast i oändlighet är ett stort plus med duplo tycker jag. 

    Min son är 2,5 och ääääälskar tågbanor över allt annat, både duplo och brio (den senare har de på dagis). Han fick sin duplobana i julklapp och den har minst sagt varit poppis  

    Både duplo och brio har numera batteridrivna lok som kan köra runt automatiskt, men min pojk vill hellre köra själv så den funktionen används inte så mycket (än) och då kan jag tycka att själva duploloket är aningens tungt (sitter 3 AA-batterier i). Det blir också lite mer svårkört än en vanlig vagn eller ett vanligt lok utan motor. Petitesser kanske, men just nu är batterifunktionen mest ivägen hemma hos oss, förutom den funktionen att det finns ljudeffekt när man tankar loket, vilket är väldigt uppskattat. 

  • Äldre 10 Jan 16:41
    #2

    Svårt, min son är 5 och har både duplo och tågbana. Båda är lika uppskattade men kan tänka mig att för en tvååring passar duplo lite bättre. Lättare att bygga med och mer färg.

    När det gäller tågbana har han en blandning av brio, ikea och någon annat märke. Brio är ju bättre kvalité och finns mer att komplettera med men det funkar med de andra oxå. Vet inte om mitt svar hjälper något :)

  • Äldre 10 Jan 16:42
    #3
    Rut86 skrev 2015-01-10 16:41:03 följande:

    Svårt, min son är 5 och har både duplo och tågbana. Båda är lika uppskattade men kan tänka mig att för en tvååring passar duplo lite bättre. Lättare att bygga med och mer färg.

    När det gäller tågbana har han en blandning av brio, ikea och någon annat märke. Brio är ju bättre kvalité och finns mer att komplettera med men det funkar med de andra oxå. Vet inte om mitt svar hjälper något :)


    Hehe, insåg nu att jag läste fel!! Har ingen erfarenhet av duplo-tågbana ????
  • Äldre 10 Jan 17:08
    #4

    Mina barn har alltid ratat allt med duplo även tågbanan men brios tågbanan älskar dem. Brios funkar ju ihop med tex Ikeas, kids Wood och flera andra märken av träbanor och det är ett stort plus. Just nu har sonen ett bord med tillhörande tågbanan från kid craft som är riktigt kul och funkar ihop med brios.

  • Äldre 10 Jan 17:41
    #5

    Här har vi brio, jätteroligt och uppskattat. Sonen leker hellre med den än med sitt duplo överlag så jag tror det beror på barnet vilket som är roligast.

    Det finns massa brio att köpa begagnat och en hel del satser kan man hitta billigt på rea, så det är enkelt att bygga på utan att ruinera sig. Här är brio bilbanan som hör ihop med tågbanan också oerhört poppis och kan användas med vanliga småbilar. Brio har också små maskiner, lastbilar och lyftkranar som är väldigt roliga, tycker sonen.

    Stor kvalitetsskillnad mot Ikeas, Biltemas är väl ok, men Brio märks är mycket mer hållbar.

  • Äldre 10 Jan 17:51
    #6
    Sous skrev 2015-01-10 17:41:39 följande:

    Här har vi brio, jätteroligt och uppskattat. Sonen leker hellre med den än med sitt duplo överlag så jag tror det beror på barnet vilket som är roligast.

    Det finns massa brio att köpa begagnat och en hel del satser kan man hitta billigt på rea, så det är enkelt att bygga på utan att ruinera sig. Här är brio bilbanan som hör ihop med tågbanan också oerhört poppis och kan användas med vanliga småbilar. Brio har också små maskiner, lastbilar och lyftkranar som är väldigt roliga, tycker sonen.

    Stor kvalitetsskillnad mot Ikeas, Biltemas är väl ok, men Brio märks är mycket mer hållbar.


    Brio håller i generationer :D här hemma är många delar från mannens uppväxt. Duplo är plast och det är mer en färskvara.
  • Äldre 10 Jan 18:59
    #7
    Griseknoen35 skrev 2015-01-10 17:51:51 följande:

    Brio håller i generationer :D här hemma är många delar från mannens uppväxt. Duplo är plast och det är mer en färskvara.


    Nåja, färskvara håller jag nog inte med om. Har aldrig sett trasigt duplo faktiskt, min mor och min syster har massor kvar av vårt gamla duplo som är minst trettio år gammalt.
  • Äldre 10 Jan 19:09
    #8

    Svårt. Det beror ju på barnet.
    Men en 2-åring uppskattar nog Duplo mer, tror jag. Vi har båda delarna. Duplot fick sonen när han var ca 2 år, och Brio tågbana fick han när han fyllde 3 år. Nu är han 4 år och Briobanan har ju använts bra mycket mer än Duplot eftersom han efter bara något år uppskattade smålego mer. Men, som sagt, beror ju på barnet.

  • Äldre 10 Jan 19:39
    #9

    Sen kan man inte jämföra Brio då med nu heller, nu görs de i kina som allt annat så kvalitetsskillnaderna är nog mycket små. Tycker Biltemas ser helt okej ut och man får med massor med saker om man ser till priset.

  • Äldre 10 Jan 20:20
    #10

    Vår yngste son fyller två i februari och fick en Duplo-tågbana i julklapp. Vi har även en stor back Brio-tågbana efter storebröderna.

    Duplo-tågbanan passar bra just nu, men man kan ju inte göra så mycket med den mer än att sitta och titta på tåget som kör runt av sig själv. Brio-tågbanan kan ju däremot växa med barnet och har betydligt större variationsmöjligheter.

    Om jag skulle välja bara en av dessa tågbanor, hade jag valt Brio just för att den kan kompletteras med fler delar om barnet tycker det är roligt. Vi har mest Brios originaldelar till vår tågbana, men även något enstaka från Ikea och Micki. Brio är mer robust och håller bättre. Framförallt är det bättre om knopparna är av trä, som på Brios rälsdelar, än av plast, som det har varit på andra märkens rälsdelar.

Svar på tråden Duplo eller Brio tågbana?