• Äldre 14 Jan 17:46
    7599 visningar
    8 svar
    8
    7599

    Estland

    Hej 
    Är det någon här som har eller håller på att adoptera från Estland eller Bulgarien?
    Berätta gärna hur det gick ålder på barnet kön hur lång tid det tog från barnbesked till det ni fick åka och hämta barnet.

  • Svar på tråden Estland
  • Äldre 17 Jan 22:14
    #1

    Hej! Vi har ett syskonpar från Estland, det tog ca 6 månader från barnbesked till hemresa, men vi besökte barnen 2 gånger under dessa 6 månader. Barnen var då 3 och 9 år gamla. Vi gjorde efter ett tag en utredning på det äldre barnet eftersom det var väldigt kaotiskt och det visade sig att det är FAS, alkohol-relaterade skador. Mitt tips är att läsa på om olika funktionsnedsättningar och emotionella svårigheter som barn från en svår social bakgrund kan ha, och att kräva ett läkarutlåtande från landet när ni får barnbesked.
    Det kräver mycket av en förälder att leva med ett barn med FAS eller RAD, så att ni är förberedda på det innan ni ger er in i det. Jag önskar att jag hade varit bättre informerad innan jag adopterade.
    Det yngre barnet har däremot inga skador och allt fungerar jättebra!

  • Äldre 18 Jan 11:26
    #2

    Hej

    Ja jag läser och läser ska jag vara ärlig så har jag varit tveksam till adoption men nu ska jag ta kontakt med familjerätt och boka ett möte.

    Det är väldigt mycket förberedelser. Var du 100% säker innan du/ni adopterade eller blev du säkrare ju längre in i adoptionen ni kom?

    Jag är orolig att jag inte kan knyta an till barnet.

  • Äldre 19 Jan 00:56
    #3
    Fii 81 skrev 2015-01-18 11:26:54 följande:

    Hej

    Ja jag läser och läser ska jag vara ärlig så har jag varit tveksam till adoption men nu ska jag ta kontakt med familjerätt och boka ett möte.

    Det är väldigt mycket förberedelser. Var du 100% säker innan du/ni adopterade eller blev du säkrare ju längre in i adoptionen ni kom?

    Jag är orolig att jag inte kan knyta an till barnet.


    Och du skall ju inte heller knyta an till barnet. Det är barnet som skall knyta an till dig!! Därmot är det viktigt att dina känslor för barnet får igång ditt omvårdnadssystem (och att du faktiskt har ett välfungerande sådant) så att barnet får det bra, både psykiskt och fysiskt i sin nya familj!
  • Äldre 21 Jan 19:11
    #4

    Ja det är nog det jag är rädd för att känslorna inte ska komma. Men dom kanske kommer när vi har börjar det hela. 

    Jag hoppas det i alla fall.

  • Äldre 7 Feb 21:30
    #5

    Jamen snälla nån! Det är klart att föräldern också måste knyta an till barnet! Är så urless på dessa kommentarer. Vilken tillvaro skulle barnet annars få?

  • Äldre 13 Feb 22:48
    #6

    Ja tycker också det verkar konstigt. 
    Det är klart att både föräldrarna och barnet ska knyta kontakt till varandra. Det är ju ändå en främmande människa som man ska ta med sig hem och främmande människor man ska följa med hem. 

  • Äldre 14 Feb 22:01
    #7

    Nej, men man menar att knyta an det är att söka tröst, skydd, hjälp, tanka närhet, känna tillit, våga lita på osv så därför knyter barnet an till dig. Du ska ju inte söka tröst och trygghet i barnet t.ex.

    Däremot att känna kärlek, närhet, samhörighet osv är ju något både du och barnet bör göra men detta benämns inte att knyta an.

  • Äldre 16 Feb 22:46
    #8

    Tack Zebrima! Då förstår jag.

Svar på tråden Estland