• Äldre 21 Jan 11:13
    2458 visningar
    12 svar
    12
    2458

    järnvärde och depåer ?

    Hej!

    Är de någon som har erfarenhet av detta o va fick ni för hjälp?

    Jag har alltid haft dåliga värden på både depåer och järnvädet. Men nu sedan ett par dagar tillbaka så har jag blivit tung andad och kan inte ens gå normalt utan att jag få chippa efter luft. De låter och känns som jag har sprungit. Jag ringde då till min barnmorka för att extra kolla om de finns nått art göra eller om de är någon fara för barnet? (Är i veckan 15) jag är ju krartigt påverkad av trötthet, yrsel, huvudvärk,blek och nu andning.

    Fick till svar att de är fullt normalt och jag kommer snart uppleva de värre, och om jag konstant huvudvärk som inte hjälper med Alvedon så va de en på verkan med.

    just nu har jag ett hyfsat värde som är på 110, men depåer var bara 2,6 . De va inte så viktigt att ha koll på detta och jag behövde inte ta om mina prover för hon kan ändå inte göra nått åt de.

    Men se påverkar inte detta barnet? Hon tyckte jag kunde jobba på. Jobbar innom hade. Och jag skulle äta minst 1 matsked linfrö med. Men läste de inte alls va bra??

    Jag är väldigt kluven!

  • Svar på tråden järnvärde och depåer ?
  • Anonym (L)
    Äldre 21 Jan 11:54
    #1

    Låter konstigt. Du kan ju inte gå och må på det viset. Man kan ju få järn intravenöst om man har för lågt hb. Har du blivit utredd för dina låga värden? Jag hade sökt på gynakuten om jag varit som dig. Lyssnar inte din BM på dig och du mår så dåligt. Kan vara bra med en andra åsikt.

  • Äldre 21 Jan 12:01
    #2
    Anonym (L) skrev 2015-01-21 11:54:52 följande:

    Låter konstigt. Du kan ju inte gå och må på det viset. Man kan ju få järn intravenöst om man har för lågt hb. Har du blivit utredd för dina låga värden? Jag hade sökt på gynakuten om jag varit som dig. Lyssnar inte din BM på dig och du mår så dåligt. Kan vara bra med en andra åsikt.


    Tack för ditt svar! Nej de har aldrig varit någon utrendig. Men min mamma berättade 7 åring så låg jag precis på gränsen. Och jag har ju allt varit häning o blek.

    Bm sa nått om intravenös men de gjorde man inte på gravida o de va sista utvägen.

    Jag ska testa o ringa en annan bm o se vad som sägs. Men ville först kolla så de inte är jag som har fel :)
  • Anonym (L)
    Äldre 21 Jan 12:11
    #3

    Jag jobbar på en bb avd och där får man venofer som gravid om man har låga värden. Men det är läkare som ordinerar det. Kanske olika i olika län.

  • Äldre 21 Jan 12:18
    #4

    Sök läkare tycker jag. Din barnmorska verkar lite slö, få en second opinion i alla fall! Och då av en läkare.

  • Äldre 21 Jan 12:22
    #5

    Hade extremt lågt depåvärde när jag var gravid men ändå inte så lågt som dig. Min BM var väldigt på mig med starka järntabletter. När min mage inte fixade dem blev det intravenöst. Enligt BM är det sista utvägen eftersom det är så dyrt för landstinget. Tydligen skadar ett lågt järnvärde/depå inte barnet MEN skulle det ske något på förlossningen så du skulle förlora massa blod kan det ge förödande konsekvenser.

    När min BM pratade om det nickade jag mest och tänkte att "det är nog ingen fara" men jag förlorade 3,2liter blod under förlossningen och var avsvimmad en god stund i samband med att moderkakan släppte tillsammans med en sjö av blod. Vågar inte tänka på vad som kunde hänt om jag inte hade fått upp mina depåer. Byt barnmorska! Har man så låga bepåer är det typ omöjligt att få upp nivån med frö, gröna grönsaker, blutsaft osv fick jag lära mig. Det krävs tabletter eller intravenöst. Hoppas du blir tagen på allvar!

  • piller­illan0­2
    Äldre 21 Jan 14:17
    #6

    Jag är som du med järnet och depåerna! 
    Sedan jag var liten har jag fått knaprat järn till och från, de har aldrig utrett mig heller! 
    Men precis som du skriver så får jag tungt att andas och blir helt slut så fort jag gör något! Huvudvärken kommer alltid smygandes under dagen. 

    Men det tar alltid ca 2 mån att få upp depåerna och järnet! Så knapra på du och håll ut, det blir bättre varje vecka :)

  • Äldre 21 Jan 21:44
    #7

    Har också haft problem med låga värden under min graviditet, 7 i depån och 105 i det andra värdet som lägst. Jag fick hjälp på hälsocentralen, fick dock betala venoferet själv (dyrt), men det var det värt. Har nu på slutet av graviditeten (v38) bra värden och mår mycket bättre. Så om bm inte reagerar (vilket jag kan tycka är vansinnigt) så vänd dig till din hc för de där värdena låter inte alls bra. Min bm sa till mig att mina värden var så låga att de kunde påverka bebis om det vill sig illa. Nu vet jag ju inte exakt hur låga som är farligt, men för iaf din eget måendes skull så stå på dig och kräv hjälp.

  • Äldre 26 Jan 11:40
    #8

    Nu har jag fått tummen ur och ringt vårdcentralen iaf. huvudvärken är för intensiv, minnet svajar och tröttheten är värre än någonsin. Jag har 2 till barn jag ska kunna ta hand om och ett hem. jag fungerar knappt som människa.

    Med barn nummer två hade jag mellan 80-95 i järnväde men då va min depåer mycket bättre.

    äter just nu 4-6 tabletter om dagen. jag kan inte påstå att min mage gillar detta. fick tipset om en matsked linfrö om dagen av bm. men när jag läste om de så va de tydligen inte alls bra.. någon som vet hur de ligger till?

    Tack alla som har skrivit!

  • Äldre 26 Jan 11:44
    #9
    Bubbel85 skrev 2015-01-21 12:22:47 följande:

    Hade extremt lågt depåvärde när jag var gravid men ändå inte så lågt som dig. Min BM var väldigt på mig med starka järntabletter. När min mage inte fixade dem blev det intravenöst. Enligt BM är det sista utvägen eftersom det är så dyrt för landstinget. Tydligen skadar ett lågt järnvärde/depå inte barnet MEN skulle det ske något på förlossningen så du skulle förlora massa blod kan det ge förödande konsekvenser.

    När min BM pratade om det nickade jag mest och tänkte att "det är nog ingen fara" men jag förlorade 3,2liter blod under förlossningen och var avsvimmad en god stund i samband med att moderkakan släppte tillsammans med en sjö av blod. Vågar inte tänka på vad som kunde hänt om jag inte hade fått upp mina depåer. Byt barnmorska! Har man så låga bepåer är det typ omöjligt att få upp nivån med frö, gröna grönsaker, blutsaft osv fick jag lära mig. Det krävs tabletter eller intravenöst. Hoppas du blir tagen på allvar!


    fy så otäckt!
    jasg hade dåligt med min första, och förlossningen gick inget vidare för mig, den va utdragen och jag hade ingen kraft allt. men tillslut efter två dagars kämpande så gick det. lillans hjärtljud gick ner på tok förmycket under förlossningen och de börjades prata om snitt. jag förlorade mycket blod, och dom sa att jag skulle få en påse blod. men mig vetligt så hände de aldrig.. jag minns inte hennes första 3 månader i livet. jag har bara kort att blicka tillbaka på. nu i efter hand hade jag uppskattat en uppföljning eller iaf att någon kollade mina värden.
    jag är så¨rädd att de ska bli så här igen.
  • piller­illan0­2
    Äldre 26 Jan 18:18
    #10

    Ska tillägga en sak att järnvärdet kan visas helt och hållet fel, medans depåerna är låga! 
    När jag väntade tredje barnet så hade jag depåer på 3 och järnet var normalt, men kände av själv att jag var påverkad och min barnmorska sa att järnet kan visa fel om man dricker lite vatten, för då blir det mer koncentrerat! 

  • Äldre 26 Jan 19:50
    #11

    Vill bara tipsa vad min bm sa. Om man har lågt blodvärde och depåer brukar de vilja att man även lägger till folsyra igen (annars hade tyckte de att man kunde sluta med folsyra efter v 12-13). Folsyran hjälper kroppen att ta upp järnet bättre, ifall det är svårt för kroppen att ta upp järnet trots järntabl. Det visste jag inte. Också haft lågt järn på 79 för ett år sedan, fast jag inte var gravid. Men då sa ingen något om folsyra.

  • Äldre 18 Jun 20:54
    #12

    Uppdatera lite, järn tabletterna fungerar inte alls längre, spyr som en gris av dom är i v 36 och har talat om för bm att jag inte fortsätter med några tabletter järnvädet under 100 och depåer har ökat till 6, hon har börjat prata om intervenöst men inget har hänt än. Då hon hoppas på att de ska öka. Jag hoppas verkligen till nästa gång att jag få hjälp.

Svar på tråden järnvärde och depåer ?