• Anonym (Mami Mimmi)
    Äldre 21 Jan 17:59
    39830 visningar
    109 svar
    109
    39830

    Mina fem barn har autism (efter vaccination?)

    Hej, jag är en kvinna med fyra barn.

    De alla har autism och jag älskar dem med hela mitt hjärta.

    Mitt första barn, Elin (19) föddes normal.

    Mitt andra barn, Robin (17) föddes normal.

    Mitt tredje barn, Daniel (15) föddes normal.

    Mitt fjärde barn, Emma, (12) föddes normal.

    Mitt femte barn, Elena (10) föddes normal.

    De alla fem tog vaccineringen då de var tre månader gamla.

    Hur som helst...då Elin var ett år gammal såg vi tecken på autism.

    Likadant med Robin, Daniel, Emma och Elena.

    Och inga i min släkt har autism, inte ens min man.

    Tre år efter Elenas födelse födde jag min dotter Tindra-Melina, hon är sju år gammal.

    Vi valde att inte ge henne någon vaccinering, och vet ni vad? Hon har inte autism!

    Så varför har mina fem autism?

    Jag förstår inte?

    Kan det ha varit vaccinationen?

    Det är något jag och min man alltid har grubblat på.

    Eller vad tror ni?

    För vi är hundra procent positiva att ingen i vår släkt har autism.

    Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Mina fem barn har autism (efter vaccination?)
  • Äldre 23 Jan 21:29
    #91
    oOOo oOOo skrev 2015-01-23 21:14:56 följande:
    Det är möjligt, men man får tänka på att kritik av det slaget är i allmänhetens intresse att tysta ner.
    Man vill att alla andra skall vaccinera sig men kanske inte inte just en själv krasst uttryckt.
    I Sverige dog ett barn av kikhosta förra året. I USA hade man fler fall av kikhosta förra året, till och med epidemier, än på 50 år. Detta pga antivaccinationskampanjer. Det ligger i både allmänheten och individens intresse att vaccinera. Det är förj-t rent utsagt när föräldrar skiter i en gratis livförsäkrning för sina barn för att EN forskare som ljög om sina resultat och är avstängd från forskning på livstid påstod något.

    Googla smittkoppor. Titta på bilderna. Säg sen: Tack för att vi har vaccinering, så vi aldrig mer behöver drabbas av detta.
  • Äldre 23 Jan 21:33
    #92
    lärare2 skrev 2015-01-23 21:29:17 följande:
    Det ligger i både allmänheten och individens intresse att vaccinera. 
    Ja, det ligger i individens intresse om det börjar bli för många som inte vaccinerar sig.
  • Steven­Diese
    Äldre 23 Jan 21:49
    #93
    lärare2 skrev 2015-01-23 21:19:53 följande:
    Dessutom kan jag förstå att man skyndade på vaccinet för svininfluensan. Influensor är potentiellt enormt dödliga. Spanska sjukan dödade ungefär 50-100 miljoner människor under 2 års tid.
    Sant. Och med tanke på att det bara borde 1,6 miljarder människor på klotet 1918 så tog det en stor del av befolkningen.
  • Steven­Diese
    Äldre 23 Jan 21:50
    #94
    StevenDiese skrev 2015-01-23 21:49:54 följande:
    Sant. Och med tanke på att det bara borde 1,6 miljarder människor på klotet 1918 så tog det en stor del av befolkningen.
    Borde =bodde
  • fiskar­naihav­et
    Äldre 23 Jan 23:23
    #95

    Och självklart är allt svart/vitt och det tex utgås från att jag inte vaccinerat mina barn och att jag tror att allt ekologiskt är helt giftfritt??

    Jag tror att det i regel är bättre att äta ekologiskt och närproducerat... och jag tror att det är bra att tänka lite själv innan man sätter vilka sprutor som helst i sina barn. Alla föräldrar vill nog i grunden sina barns bästa, om man utgår från det så kanske världen känns lite lättare att leva i. Jag var glad att jag tex tog reda på lite fakta om svininfluensan... Om jag litat blint på läkemedelsbolagens skrämselpropaganda så hade jag nog gjort fel val. Kritiserar inte de som vaccinerade... de ville självklart sina barns bästa.

    Varför ska man inte lyssna alls till en forskare som varnar för tex Gardasil? Är man foliehatt bara för att man väljer att ibland tveka på läkemedelsindustrin?

  • Anonym (nej)
    Äldre 23 Jan 23:29
    #96
    fiskarnaihavet skrev 2015-01-23 23:23:59 följande:

    Och självklart är allt svart/vitt och det tex utgås från att jag inte vaccinerat mina barn och att jag tror att allt ekologiskt är helt giftfritt??

    Jag tror att det i regel är bättre att äta ekologiskt och närproducerat... och jag tror att det är bra att tänka lite själv innan man sätter vilka sprutor som helst i sina barn. Alla föräldrar vill nog i grunden sina barns bästa, om man utgår från det så kanske världen känns lite lättare att leva i. Jag var glad att jag tex tog reda på lite fakta om svininfluensan... Om jag litat blint på läkemedelsbolagens skrämselpropaganda så hade jag nog gjort fel val. Kritiserar inte de som vaccinerade... de ville självklart sina barns bästa.

    Varför ska man inte lyssna alls till en forskare som varnar för tex Gardasil? Är man foliehatt bara för att man väljer att ibland tveka på läkemedelsindustrin?


    Om man länkar till vaccin.me,  är man en foliehatt.
  • Vitrys­k hockey­hjälte
    Äldre 23 Jan 23:37
    #97
    lärare2 skrev 2015-01-23 21:19:53 följande:
    Dessutom kan jag förstå att man skyndade på vaccinet för svininfluensan. Influensor är potentiellt enormt dödliga. Spanska sjukan dödade ungefär 50-100 miljoner människor under 2 års tid.
    Ja. Det är ju så. Det var oturligt att vaccinet inte var klockrent, men en pandemi med allt vad det medfört hade inneburit betydligt värre följder för betydligt fler.

    Det må låta hårt, men ett antal fall av narkolepsi är inte ett för högt pris att betala.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Äldre 24 Jan 00:36
    #98
    "Varför ska man inte lyssna alls till en forskare som varnar för tex Gardasil?"

    Därför att man ska ta in DEN SAMLADE FORSKNINGEN. Sedan kan man avgöra själv. Om det finns 10 studier och 1 säger ja och 9 säger nej, då är det sannolikt nej som gäller, och vice versa. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 24 Jan 00:43
    #99
    Aniiee skrev 2015-01-24 00:36:12 följande:
    Om det finns 10 studier och 1 säger ja och 9 säger nej, då är det sannolikt nej som gäller, och vice versa. 
    Tja, inte alltid. Inom vissa områden finns det en hel del dålig forskning. Det är bra att vara kritisk speciellt när man kan tänka sig att allmänheten har intresse av att forskningen pekar åt ett visst håll.
  • Äldre 24 Jan 01:05
    oOOo oOOo skrev 2015-01-24 00:43:15 följande:
    Tja, inte alltid. Inom vissa områden finns det en hel del dålig forskning. Det är bra att vara kritisk speciellt när man kan tänka sig att allmänheten har intresse av att forskningen pekar åt ett visst håll.
    Absolut. Glömde skriva ut det lilla ordet "kvalitativa" mellan "samlade" och "forskningen".

    Skyller på att klockan är efter midnatt och jag precis vaknat.....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 24 Jan 05:08
    fiskarnaihavet skrev 2015-01-23 20:33:20 följande:
    Svininfluensan är väl ett gott exempel. Det är stor skillnad på att äta ekologiskt... I rest my case jag med, tror inte att du vill ta in verkligheten. ;)
    Du har en ohederlig argumentationsteknik. Först kritiserar du vacciner i stort och blir motbevisad, går då vidare till aluminium och blir motbevisad för att slutligen gå vidare till svininfluensan.
    Om det är H1N1-vaccinet du är kritisk till, säg då det på en gång. Om du inte håller med någons argumentation, förklara argumentationsfelet. Om du hade fel ang. något du påstod, var mogen nog att erkänna det.

    Klart att det är bra att äta ekologiskt men vad har det att göra med vaccinationer?
  • fiskar­naihav­et
    Äldre 24 Jan 07:45

    skrev 2015-01-24 05:08:49 följande:[/quote-nick]Du har en ohederlig argumentationsteknik. Först kritiserar du vacciner i stort och blir motbevisad, går då vidare till aluminium och blir motbevisad för att slutligen gå vidare till svininfluensan.

    Om det är H1N1-vaccinet du är kritisk till, säg då det på en gång. Om du inte håller med någons argumentation, förklara argumentationsfelet. Om du hade fel ang. något du påstod, var mogen nog att erkänna det.

    Klart att det är bra att äta ekologiskt men vad har det att göra med vaccinationer?[/quote]

    Det handlade om argument som tex "Lärare2":

    "Även de ekologiska. Ekologiska grödor innehåller också olika rester av gifter, de är inte giftfria som många tycks tro. Då vi vaccinerar oss sällan finns det inte en chans att få is sig större mängder av aluminium via vaccin än via födan."

    Varför ska jag "ge upp" och erkänna mig besegrad? Jag har rätt att ha kvar min åsikt om att jag personligen inte tycker vaccin är lika ofarlig och/eller skulle kunna jämställas med en ekologisk salladsdressing. Om det nu är så ofarligt så kan man väl vaccinera sina barn mot precis Allt... Men varför gör inte de allra flesta det då? Jo, gör att ens sunda förnuft någon stans sätter en gräns för vad som till slut upplevs sunt...

    Många fick narkolepsi efter svininfluensan... vaccinet skulle vara så säkert, sades det. Därför som jag tog upp det som exempel. Många biverkningar kanske dessutom är svåra att bevisa som vaccinskador då de kanske sätter sig på immunsystemet i det långa loppet. Narkolepsi däremot, blev ganska påtagligt. Ofta är det läkemedelsbolagen själva som bekostar och "väljer ut" sin egna forskning. De som vill göra fristående studier blir ofta motarbetade, det saknas ekonomiska intressen samt att såna "som du" verkar lita mer till läkemeindustrins egna forskningsresultat som tom många gånger är formulerade av betalt reklamfolk, för att det ska sälja bättre. För mig är det inte så lätt att jag köper allt som kommer från läkemedelsindustrin, jag tror absolut inte heller att alla läkare anser att vaccin är enbart av godo och skulle vara helt ofarliga. Bara för detta så menar jag inte att det inte finns några vaccin har en god tanke bakom sig eller som har gjort nytta för mänskligheten. Punkt slut.

  • Äldre 24 Jan 08:47
    fiskarnaihavet skrev 2015-01-24 07:45:51 följande:

    Det handlade om argument som tex "Lärare2":

    "Även de ekologiska. Ekologiska grödor innehåller också olika rester av gifter, de är inte giftfria som många tycks tro. Då vi vaccinerar oss sällan finns det inte en chans att få is sig större mängder av aluminium via vaccin än via födan."

    Varför ska jag "ge upp" och erkänna mig besegrad? Jag har rätt att ha kvar min åsikt om att jag personligen inte tycker vaccin är lika ofarlig och/eller skulle kunna jämställas med en ekologisk salladsdressing. Om det nu är så ofarligt så kan man väl vaccinera sina barn mot precis Allt... Men varför gör inte de allra flesta det då? Jo, gör att ens sunda förnuft någon stans sätter en gräns för vad som till slut upplevs sunt...

    Många fick narkolepsi efter svininfluensan... vaccinet skulle vara så säkert, sades det. Därför som jag tog upp det som exempel. Många biverkningar kanske dessutom är svåra att bevisa som vaccinskador då de kanske sätter sig på immunsystemet i det långa loppet. Narkolepsi däremot, blev ganska påtagligt. Ofta är det läkemedelsbolagen själva som bekostar och "väljer ut" sin egna forskning. De som vill göra fristående studier blir ofta motarbetade, det saknas ekonomiska intressen samt att såna "som du" verkar lita mer till läkemeindustrins egna forskningsresultat som tom många gånger är formulerade av betalt reklamfolk, för att det ska sälja bättre. För mig är det inte så lätt att jag köper allt som kommer från läkemedelsindustrin, jag tror absolut inte heller att alla läkare anser att vaccin är enbart av godo och skulle vara helt ofarliga. Bara för detta så menar jag inte att det inte finns några vaccin har en god tanke bakom sig eller som har gjort nytta för mänskligheten. Punkt slut.


    Du behöver inte ge upp men istället för att låtsas som ingenting och börja prata om nästa grej så kan man säga "oj, det visste jag inte" eller bemöta: "det du säger stämmer inte pga X". Det är det jag menar med ohederlig argumentationsteknik.
    Du hade i inlägget innan menat att aluminium i vaccin skulle vara farligt och när du svarade på lärare2s förklaring ignorerade du hans inlägg och började prata om svininfluensan istället.
    Givetvis har du rätt till din åsikt men du har inte rätt att få proklamera den oemotsagd.

    Jag tror inte en enda människa i hela tråden har menat att vaccin skulle vara helt ofarligt. Vaccin har biverkningar som för de allra flesta som drabbas är mycket milda, vissa får allvarligare komplikationer såsom narkolepsi i H1N1-vaccinets fall. Därför vaccinerar vi inte mot "allt" eftersom riskkalkylen svänger om sjukdomen är ovanlig för en viss population. Tuberkulos är t.ex. så sällsynt i Sverige att bara vårdpersonal som kommer i kontakt med insjuknade vaccinerar sig. Hos vanligt folk har riskerna för biverkningar överstigit riskerna med att insjukna.
    Nästan alla väljer det grundläggande vaccinationsprogrammet för sina barn och av goda skäl.
    Sedan finns det förstås inte vaccin mot allt.

    Visst skulle det kunna finnas svårupptäckta biverkningar som ger skada långsiktigt men varför skulle vi tro att så var fallet om det inte finns några sådana bevis? Utgår du från att det förhåller sig så tills motsatsen är bevisad? Det vore som att tro på storfot tills någon bevisar att han inte finns. De flesta som är rationella gör tvärtom.

    Läkemedelsbolag forskar fram och framställer sina egna preparat, absolut, och det är en långt från optimal ekonomisk modell eftersom preparat som skulle kunna hjälpa många inte alltid går att tjäna pengar på och därför inte forskas fram.
    Men man följer iallafall vetenskaplig praxis så man kan åtminstone lita på att de preparat som släpps i den svenska sjukvården är baserade på riktig vetenskaplig evidens.
    Om man, som du menar, har valt ut vissa forskningsresultat eller via reklamfolk förskönat forskningsresultat så har man frångått praxis och resultaten ogiltigförklaras. Att ha ekonomiska intressen i sin egen forskning kallas bias och är något som undviks eftersom det gör dina resultat opålitliga.
    Fristående studier genomförs hela tiden så jag förstår inte vad du menar med att man motarbetas. Man har sällan lika mycket ekonomiska medel som läkemedelsjättarna man det är väl inte särskilt konstigt med tanke på omständigheterna.
    Mindre fristående studier är heller inte alltid bra precis som att stora läkemedelsstudier inte bara är dåliga. Försök att inte tänka så polariserat kring det hela, bedöm varje studie individuellt istället.

    Jag köper inte heller allt som kommer från läkemedelsindustrin. Jag bedömer forskningen utifrån utförandet oavsett vilken typ av forskning det är.
  • Anonym (Men orka)
    Äldre 24 Jan 22:13

    Vi kan hitta på vad som helst och säga att det orsakar vad som helst. Det betyder inte att det är sant för det. Exempel:


     


    Edamamebönor orsakar cancer.
    Läkeroltabletter orsakar förstoppning.
    Morötter orsakar hjärtsjukdomar

    I verkligheten kan allt och inget, livet och levandet orsaka det mesta.

  • Anonym (Ta reda på fakta)
    Äldre 29 May 20:15
    +1

    Föredrag med Linda Karlström i Stockholm den 20 maj 2015 


  • Anonym (???)
    Äldre 1 Aug 22:17

    Jaha ingen har något mer att skriva nu eller?

    Hur kommer det sig att det är så tyst om vaccin senaste 2 månaderna?

  • Äldre 1 Aug 22:29
    Anonym (???) skrev 2015-08-01 22:17:59 följande:

    Jaha ingen har något mer att skriva nu eller?

    Hur kommer det sig att det är så tyst om vaccin senaste 2 månaderna?


    Kanske för att:

    1: Tråden var redan fyra månader tidigare "övergiven" (inlägget före maj var från januari)

    2: Diskussioner alltid går i vågor. Finns inte mer att sägas så sägs inte mer, alt andra saker upptar folks intresse efter att ett ämne stötts och blötts ett antal dagar

    3: Diskussionen i sig har fortsatts, men i en mer aktuell tråd

    4: (mellan maj och nu) det är sommar, färre människor vaccinerar sina barn på sommaren (undantaget fästingsvaccinet, som sällan tas upp), och ämnet är därmed mindre aktuell.

    Välj en.

    Grattis till veckans trådlyft.
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Äldre 1 Aug 22:30
    Anonym (???) skrev 2015-08-01 22:17:59 följande:

    Jaha ingen har något mer att skriva nu eller?

    Hur kommer det sig att det är så tyst om vaccin senaste 2 månaderna?


    BTW, så är det inte alls tyst om vaccin, det finns en "färsk" vaccin-tråd, om du vill ha en aktuellare diskussion.
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Mon 28 Sep 2020 15:15

    Hej Mami Mimmi och andra aktiva på den här tråden!

    Jag söker informanter att intervjua för ett flerårigt forskningsprojekt vid Lunds universitet där vi undersöker vaccinationsengagemang och vaccinationstvekan i Sverige.

    Vi är ett forskarlag bestående av en etnolog, en sociolog och två språkteknologer som går in i det här arbetet utan fördomar och med stor nyfikenhet! Om du väljer att delta garanteras du full anonymitet.

    Läs mer här:
    www.kom.lu.se/person/Miamariehammarlin/

    Hör av dig så berättar jag mer utförligt om projektet.

    Med vänliga hälsningar,

    Mia-Marie Hammarlin
    mia-marie.hammarlin@kom.lu.se

    Associate Professor in Ethnology

    Senior Lecturer in Media and Communication Studies
    Department of Communication and Media
    Lund University

Svar på tråden Mina fem barn har autism (efter vaccination?)