• Anonym (mamma­)
    Äldre 5 Feb 08:09
    20614 visningar
    100 svar
    100
    20614

    Stämd på vårdnad och umgänge

    Nu har pappan stämt mig på gemensam vårdnad och umgänge 2h/v med kontaktperson. Vår dotter är lite mer än 8 månader och de har aldrig träffats. Varför det blivit så är en annan historia. Jag vill verkligen inte lämna ut min dotter till två främmande människor i ens 10 minuter. Jag anser inte att det är tryggt alls för henne. Hon är en känslig tjej, väldigt tykäns och mammig. Det är knappt att hennes mormor (som hon träffar varje dag) kan ha henne i en halvtimme själv. Jag ammar henne fortfarande då hon totalvägrar mat, förhoppningsvis intresserar hon sig för mat snart. Hon är inne i en period nu då hon är väldigt ledsen och gnällig (tänder på g förmodligen) och inte vill sitta lugnt och stilla för en sekund. Jag anser att det han begär är omöjligt. Det är inte tryggt för mig, det är inte tryggt för honom, som för övrigt aldrig haft nåt med barn att göra, och framför allt så är det inte tryggt för vår dotter. Jag yrkar på (iallafall till en början) ett umgängestillfälle varannan vecka MED mig närvarande OCH kontaktperson, och tidsvis är det så länge våran dotter tillåter. Jag tänker inte sitta och låta henne mordhållas en timme bara för att det står så i papperna. Men däremot om hon är nöjd i två timmar så är ju det jättebra. Som sagt, så länge hon tillåter. Men om han vill träffa henne utan mig, hur kan umgänget se ut då? Då måste hon väl lära känna kontaktpersonen först?

    Och gemensam vårdnad, det är bara skrattretande att han stämmer mig på det.. vi kan inte ens föra en dialog. Hur ska vi kunna sammarbeta då?

    Hur tror ni tingsrätten kommer döma?

  • Svar på tråden Stämd på vårdnad och umgänge
  • Anonym (oops)
    Äldre 5 Feb 08:23
    #1

    Du har inte erbjudit umgänge och tror att du ska kunna fortsätta att kraftigt begränsa det? Var beredd på att det kan bli du som förlorar det hela i tingsrätten.

  • Äldre 5 Feb 08:30
    #2

    Umgänget behöver ju vara mkt oftare än två timmar vv om de ska ha möjlighet att lära känna varandra. Vet inte riktigt hur du tänker där... Umgängestillfällena borde istället vara flera i veckan i början. Din mamma kanske kan vara kontaktperson i början tills pappan och barnet fått tillräcklig kontakt för att kunna träffas själva?

    Han kan mkt väl få gemensam vårdnad ändå. Det beror ju lite på hur era samarbetssvårigheter ser ut. Tycker rätten att det är du som försvårar tex så kan de säkert gå på pappans linje.

    Blir det tilldömdes en speciell tid så måste du faktiskt låta barnet träffa pappan den tiden. Annars finns det risk att du i förlängningen förlorar både vårdnad och boende. I första hand så får du betala böter för att du bryter domen.

  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 08:41
    #3

    Han har aldrig träffat henne. Det är väl bäst att ta det lugnt i början med tanke på hennes låga ålder och tykänslighet för andra människor? Dessutom, kan de döma ut kontaktperson flera gånger i veckan trots att de aldrig träffats? Vart är barnets bästa i det? Det är ju bara till pappans fördel låter det som. Det är för övrigt HAN som vägrar träffa MIG.

  • Anonym (oops)
    Äldre 5 Feb 08:44
    #4
    Anonym (mamma) skrev 2015-02-05 08:41:02 följande:

    Han har aldrig träffat henne. Det är väl bäst att ta det lugnt i början med tanke på hennes låga ålder och tykänslighet för andra människor? Dessutom, kan de döma ut kontaktperson flera gånger i veckan trots att de aldrig träffats? Vart är barnets bästa i det? Det är ju bara till pappans fördel låter det som. Det är för övrigt HAN som vägrar träffa MIG.


    Nej det är inte bäst. Tänker du använda samma teknik när hon ska skolas in i förskolan?


    Det är självklart att de kan döma till kontaktperson varje dag som det behövs. Det är för barnets trygghet. Han vill inte ha umgänge med dig utan med sitt barn...

  • Äldre 5 Feb 08:44
    #5
    +1

    Med tanke på att det är han som stämmer dig så tidigt i barnets liv, så låter det inte som hans val att han inte har träffat sin dotter sen hon föddes, utan det låter mer som att det är du som har förhindrat det. Och det kan tyvärr ligga dig i fatet i TR. 
    Precis som Brumma säger så låter det som att umgänget skall vara oftare än vad han stämmer dig på, för att de ska kunna lära känna varandra. 
    Du kan förlora mycket, till och med vårdnaden, om du inte visar att du främjar umgänget med pappan. Det kan ju visa sig att han är den som bäst kan tillgodose barnets behov av båda sina föräldrar om du vill begränsa det till i princip ingenting.
    Han skall bedömas vara en väldigt olämplig förälder för att inte få igenom gemensam vårdnad.
    Jag tror du ska börja hitta lösningar, istället för att se (och tilll viss del skapa) problem.
    Er dotter har rätt till båda sina föräldrar. Hon måste få träffa sin pappa ofta för att få en trygg relation till honom - hur kan du främja det på bästa sätt? Hur kan du se att en upptrappning till ett större umgänge kan se ut? 

  • Äldre 5 Feb 08:48
    #6

    Helgumgänge med kontaktperson (utsedd av kommunen eller socialtjänsten) kan han ju glömma. De jobbar inte på helger. ;)

    Varför har ni inte försökt med vanliga samarbetssamtal hos familjerätten i första hand? Tar domstolen ens upp fall där målsägande inte ens försökt med simpla samarbetssamtal?

  • Äldre 5 Feb 08:54
    #7
    Biffenigrytan skrev 2015-02-05 08:48:01 följande:

    Helgumgänge med kontaktperson (utsedd av kommunen eller socialtjänsten) kan han ju glömma. De jobbar inte på helger. ;)

    Varför har ni inte försökt med vanliga samarbetssamtal hos familjerätten i första hand? Tar domstolen ens upp fall där målsägande inte ens försökt med simpla samarbetssamtal?


    Var står det att pappan krävt helgumgänge med kontaktperson?
    När det väl är dags för helgumgänge så behövs nog inte kontaktperson längre, så det är antagligen inget problem.
    Några timmar, flera gånger i veckan låter väl som en bra början för att bygga upp deras relation. Efter några månader så kan det övergå till en dag/vecka samt helgumgänge.
    Som någon skrev - det är dig han inte vill träffa, då kanske du kan hjälpa till så att han slipper det, men ändå får träffa sin dotter? Och vem vet - tvingar du inte honom att träffa dig för att få träffa sin dotter, så kanske han kan tänka sig att låta dig vara med :)

  • Äldre 5 Feb 08:57
    #8

    Om ni har svårt att samarbeta lär han inte få vårdnaden om du inte helt straffar ut dig.

    Är det regelbundet umgänge med kontaktperson men utan dig  lär han få det.

    Funkar det bra kommer han se ha möjlighet att få mera och själv.

  • Äldre 5 Feb 09:02
    #9
    BioBonus skrev 2015-02-05 08:54:48 följande:

    Var står det att pappan krävt helgumgänge med kontaktperson?

    När det väl är dags för helgumgänge så behövs nog inte kontaktperson längre, så det är antagligen inget problem.

    Några timmar, flera gånger i veckan låter väl som en bra början för att bygga upp deras relation. Efter några månader så kan det övergå till en dag/vecka samt helgumgänge.

    Som någon skrev - det är dig han inte vill träffa, då kanske du kan hjälpa till så att han slipper det, men ändå får träffa sin dotter? Och vem vet - tvingar du inte honom att träffa dig för att få träffa sin dotter, så kanske han kan tänka sig att låta dig vara med :)


    Haha, nej! Jag tolkade det fel. Jag tolkade "2h/v" som "två helger i månaden". Äh, va fasen! HAHA!, så dumt. Nyvaken och inte fått i mig kaffet än (skyller på det iaf). Sorry!
  • Äldre 5 Feb 09:03
    #10
    Biffenigrytan skrev 2015-02-05 09:02:11 följande:
    Haha, nej! Jag tolkade det fel. Jag tolkade "2h/v" som "två helger i månaden". Äh, va fasen! HAHA!, så dumt. Nyvaken och inte fått i mig kaffet än (skyller på det iaf). Sorry!
    Aaaaah - inget kaffe! Förklarar allt :D
Svar på tråden Stämd på vårdnad och umgänge