• Äldre 5 Mar 14:51
    2921 visningar
    5 svar
    5
    2921

    Adoptionstankar

    Hej!
    Jag och min sambo har länge gått i adoptionstankar eftersom vi försökt få barn i över 2,5 år. Nu är jag nyfiken över hur lång tid hela processen tar.. Vi har redan bestämt oss för land, Vietnam. Har hört att det kan vara lång kö dit. Någon som adopterat ftån Vietnam?

  • Svar på tråden Adoptionstankar
  • Äldre 5 Mar 14:58
    #1

    Hej! Det är en lång process, först så ska socialnämnden göra en utredning och slutligen ska rätten godkänna adoptionen så det är svårt att säga en exakt tid. Jag har ingen erfarenhet av adoptioner utan kommenterar mer bara för att  säga att sambos i dagens läge inte får adoptera utan om du och sambon vill göra detta måste ni först gifta er. Däremot får en av er adoptera men barnet kommer inte ha några juridiska band med den andra då. Dessutom brukar man i praxis inte heller godkänna att en  i samboförhållandet adopterar. Här finns några användbara länkar och kontaktuppgifter:
    http://www.mia.eu/
    http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/

    Lycka till!

  • Äldre 5 Mar 15:27
    #2

    Hej!
    Välkommen till adoptionsvärlden! Jag känner ingen som har adopterat från Vietnam, men jag kan berätta lite annat. Bli medlem i en organisation och gift er, ni behöver kötiden!

    Vi var sugna på Vietnam, men kön dit var så lång att Adoptionscentrum tyckte att det inte ens var någon idé att vi ställde os i landkö där. Trots att vi hade ett tvåårigt könummer.

    Så nu har vi vår ansökan i ett annat land och hoppas på barnbesked i år. Så om du inte har hört det förr.... landet väljer er! Alla länder har olika krav och man passar oftast bara in på ett fåtal som adoptant, p.g.a ålder, hur länge man har varit gift, religion mm.

    Då är det också dags att gå en föräldrautbildning och göra utredning.... Lycka till!

  • Äldre 5 Mar 16:11
    #3
    adoptantstrax skrev 2015-03-05 15:27:57 följande:

    Hej!
    Välkommen till adoptionsvärlden! Jag känner ingen som har adopterat från Vietnam, men jag kan berätta lite annat. Bli medlem i en organisation och gift er, ni behöver kötiden!

    Vi var sugna på Vietnam, men kön dit var så lång att Adoptionscentrum tyckte att det inte ens var någon idé att vi ställde os i landkö där. Trots att vi hade ett tvåårigt könummer.

    Så nu har vi vår ansökan i ett annat land och hoppas på barnbesked i år. Så om du inte har hört det förr.... landet väljer er! Alla länder har olika krav och man passar oftast bara in på ett fåtal som adoptant, p.g.a ålder, hur länge man har varit gift, religion mm.

    Då är det också dags att gå en föräldrautbildning och göra utredning.... Lycka till!


    Oj, har ni stått 2 år i kö.. Hur kan det komma sig att det tagit så lång tid? Får man fråga vilket land ni väntar på? Vi har än så länge bara kontaktat socialkontoret i kommunen vi bor i och nästa steg är väl att ta kontakt med en adoptions byrå.. Vi har endast hittat information om adoptions centrum...
  • Äldre 6 Mar 10:43
    #4

    Det är ganska trögt i adoptionsvärlden just nu. Villkoren för adoption kan ändras snabbt och ett land som adopterat många barn till Sverige kan plötsligt få tvärstopp. Då blir det långa köer till andra länder. Tvärt om kan det plötsligt öppnas nya möjligheter och det kan gå riktigt fort i vissa länder. Just nu är Vietnam nästan stängt för adoption (varför vet jag inte).

    Så mitt råd är att inte "snöa in" på land. Man kan inte välja fritt eftersom länderna ställer olika krav som man ska passa in på. Vissa länder accepterar inte kronisk sjukdom, övervikt eller borgliga äktenskap. Andar länder kräver långa långa aktenskap (minst 3 år), dokumenterad barnlöshet eller aktivt kristna föräldrar. Dessutom kan, som sagt, adoptionsläget ändras snabbt i länderna vilket gör att man inte kan bestämma land allt för tidigt. Vi var runt i hela världen (Albanien, Litauen, Bolivia, Sydafrika) innan vi hamnade i Polen.

    I dagsläget tar en adoption ca 5 år (vissa länder går snabbare, andra tar längre tid). Ofta är det kö i Sverige för att få skicka sin ansökan. Under tiden som ni köar gör ni utredningen och går adoptionskurs. När det sedan är er tur att skicka ansökan är det en kötid i landet på ca 2 år. När ni fått sk barnbesked ärr det lite olika hur länger ni behöver vänta på att få resa, mellan en vecka och några månader. Sen får ni stanna i landet en tid innan ni kan resa hem med ert barn, mellan en vecka och 9 månader i vissa afrikanska länder. Ett par veckor tror jag är det vanligaste.

    Snabbast verkar det just nu gå i Kenya (mindre än ett år) men det är lång vistelsetid (9 månader) innan man får åka hem, Litauen (2 år) och Thailand (2år). Om ni kan tänka er barn med speciella behov/handikapp kan det gå snabbare.

    Att adoptera är ett fantastisk sätt att bli förälder. Ett visst mått av tålamod och envishet krävs. Om ni vill adoptera är det lika bra att börja direkt eftersom det tar sådan tid

    Att göra lista:
    - Kontakta familjerätten i er kommun och be om ett första samtal. Där berättar de om hur ni ska gå tillväga för att ansöka om en hemutredningen

    - Kontakta en eller flera adoptionförmenlingar och bli köande medlemmarr där. Då börjar väntetiden i Sverige att ticka och ni har igen det när utredning och dyligt är klart. På www.mia.eu finns lista över godkända förmedlingar

    -Anmäl er till en adoptionsutbildning som kommunen hänvisa er till. Ibland är det kö.

    - Gift er! Det Lilly säger stämmer inte. En person som lever som sambo kan inte adoptera som ensamstådende. Svenska mynigheter kräver äktenskap eller att den blivande förälderrn är signel. Ni måste alltså vara gifta för att socialnämnden i er kommun ska ge er medgivande att få adoptera
     
    - Börja spara! En adoption kosta ca 200 000. Ni får 40 000 av försäkringskassan när ni kommer hem

    När vi adopterade för 10 år sedan var köerna inte så långa, dessutom fick vi ett barn med SN vilket gjorde att det gick oväntat snabbt. Så här såg vår adoptionsprocess ut i alla fall

    aug 04: Ansökte till familjerätten om att få göra en utredningen. Ställdes i kö för detta
    okt 04: utredningen startade, pågick hela hösten och våren
    dec 04: Valde en förmedling och blev köande medlem där 
    jan 05: började adoptionsutbildning
    maj 05: Fick medgivande och hade kommit fram i kön. Vi kunde direkt börja göra iordning vår ansökan till Polen
    juli 05: Ansökan var skickad. 25 olika dokument och intyg skulle samlas in och skickas. Vi ställde in oss på minst ett års väntan på barnbesked
    sep 05: fick frågan om syskonpar med SN. Tackade ja!
    okt 05: första resan till barnen, ansökte om att få adptera dem
    dec 05: reste till Polen för att hämta barnen och bo med dem där en månad
    jan 06: adoptionen gick igenom och vi reste hem med våra barn.

     

  • Äldre 6 Mar 12:10
    #5

    Hej,

    Jag och min man adopterade en dotter 2012, via BFA, och står sedan 2010 i kö även hos AC. Det vi lärde oss ganska snart är att man MÅSTE kontakta fler än en adoptsionsorganisation om man inte har gott om tid/vill vänta så länge. Idag står vi som 2 i flera köer, bland annat Vietnam, med ansökningsdatum 2010.... Så det har tagit oss snart 5 år att komma dit.... Processen runt vår dotter tog "endast" ca 1 år efter att vi blev melemmar även hos BFA. Sen är ju detta några år sedan så det kan ju se annorlunda ut idag. Men det bästa tipset jag kan ge är ändå att kontakta fler organisationer, om ni inte redan har gjort det, för att se vilka möljigheter ni har.  

    Mvh,
    Binta

Svar på tråden Adoptionstankar