• Äldre 10 Mar 14:03
    2957 visningar
    10 svar
    10
    2957

    nybörjare på smart telefoner, hjälp

    Har tänkt skaffa min första smarta telefon, har inte haft nån tidigare. Men hur sjutton ska jag veta vad jag ska ha??? Vad är skillnad mellan iphone, smartphone, android m.m.?
    Fördelar nackdelar med olika?
    vill ha en som går lätt att smsa med, surfa litegrann, fota. En som är rätt liten...

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden nybörjare på smart telefoner, hjälp
  • Birgit­ta02
    Äldre 10 Mar 14:11
    #1

    Jag vägrar iphone. Har en Samsung smartphone som funkar fantastiskt bra. Det är en android.
    Handlar ju lite om vad man vill ha. Men jag fotar inte jättemycket. Går också att filma med, men mkt bra resultat. Sms och mms går alldeles utmärkt.

  • Äldre 10 Mar 14:12
    #2

    Smartphone är samlingsnamnet på alla smarta telefoner.

    Iphone är Apples smartphone, den kör iOS och prestandamässigt ligger den långt efter telefoner i samma prisklass som kör Android.

    Sen finns det ett antal olika märken som gör telefoner med Android,
    Sony, Samsung, LG för att nämna några av de största.

    Det finns även Windows Phone från Microsoft.

    Alla fungerar ju att sms:a, surfa och fota. Du måste ju läsa specifikationer för att kunna avgöra vilken telefon som passar dig.
    Jag har en Sony Xperia Z3 Compact och är grymt nöjd med den.

  • Äldre 10 Mar 14:13
    #3

    Jag tror att köper du en iphone så kommer du bli nöjd med den. Köper du en samsung blir du säkert även nöjd med den. Börjar du jämföra och blanda mellan ios och android så blir du säkert helt yr i bollen.

  • Äldre 10 Mar 14:19
    #4

    Smartphone är ett gemensamt namn på alla "smarta mobiler", alltså mobiler som kan göra mer än bara ringa samtal eller skicka sms.
    Android, iPhone, Samsung, HTC, Noka, Symbian...allt detta ryms alltså under begreppet "smartphones".

    Android är ett operativsystem som används i smartphones. Det finns fler, mindre vanliga, operativsystem såsom Windows Phone eller Symbian. Idag är dock Android och IOS som används i iPhone klart vanligast.

    Telefoner med operativsystemet Android tillverkas av bla HTC, Samsung, Sony mfl. Oavsett vem som tillverkar telefonen så är Android ganska lika överallt, även om tillverkarna lägger in lite egna utseenden och teman i sina telefoner.

    Iphone, som tillverkas av Apple, är den enda telefonen som kör IOS då Apple håller stenhårt på rättigheterna både på mjukvara och hårdvara.

    Mitt tips är att du ber att få prova vänner och bekantas telefoner lite. Skicka ett sms, surfa runt lite, klicka omkring.
    Fråga även användaren, och fråga då gärna vad han *inte* gillar med sin telefon. Alla som kör iPhone kommer givetvis att hävda att iPhone är bäst, så att fråga vad dom tycker är meningslöst. Att däremot be dom berätta vad dom *inte* gillar brukar ge lite ärligare svar. :)

  • Birgit­ta02
    Äldre 10 Mar 14:23
    #5
    Fia 28 skrev 2015-03-10 14:13:29 följande:

    Jag tror att köper du en iphone så kommer du bli nöjd med den. Köper du en samsung blir du säkert även nöjd med den. Börjar du jämföra och blanda mellan ios och android så blir du säkert helt yr i bollen.


    Mycket klokt svar :)
  • Äldre 10 Mar 14:39
    #6

    Eftersom du är helt novis på smartphones och inte verkar vara någon tekniknörd direkt så skulle jag nog föreslå en iPhone.
    Där behöver man inte tänka och får bara göra det Apple vill att du ska göra, så chansen att något går fel är minimal.
    Detta låter säkert spydigt men är helt allvarligt menat, iPhone är suveräna om man bara vill ringa och surfa lite. Så länge man gör det Apple vill att man ska göra så är dom helt överlägsna, om än lite väl dyra.

  • Äldre 10 Mar 15:22
    #7

    Tack för alla svar!
    Tittar jag på utseende tycker jag sonyericsson xperia är snyggast
    Men vilka finns det som är lite mindre modell?
    Hur gör jag för att få behålla samma mobilnr om jag byter från gammal mobil till smartphone? simkorten är ju mycket mindre.

  • Äldre 10 Mar 15:39
    #8
    galen05 skrev 2015-03-10 15:22:16 följande:

    Tack för alla svar!
    Tittar jag på utseende tycker jag sonyericsson xperia är snyggast
    Men vilka finns det som är lite mindre modell?
    Hur gör jag för att få behålla samma mobilnr om jag byter från gammal mobil till smartphone? simkorten är ju mycket mindre.


    Du ber om ett nytt simkort från din leverantör.
  • Äldre 10 Mar 16:26
    #9
    Fia 28 skrev 2015-03-10 15:39:04 följande:
    Du ber om ett nytt simkort från din leverantör.
    Okej det var ju inte så svårt tack!
  • Äldre 10 Mar 16:37
    #10
    galen05 skrev 2015-03-10 16:26:49 följande:
    Okej det var ju inte så svårt tack!
    Kan hända du får betala en slant för det, men det ska inte vara mycket i så fall.
Svar på tråden nybörjare på smart telefoner, hjälp