• Forumvärd

    Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?

    Vid vilken ålder tycker du det är okej att ge ett barn en egen mobiltelefon?
    När fick eller kommer dina barn att få en mobil?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?
  • Mallaco

    Mina stora fick sina första när de fyllde 8 år med restriktioner och för att de tar sig till och från aktiviteter själva. De har aldrig med dem till skolan utan bara när de är i väg på aktiviteter eller hos kompisar. De är i dag 12 och 10 år. De har ingen uppkoppling direkt till telefonen. De är mycket ansvarsfulla så vi har inte haft några problem med hur de används. De är uppkopplade hemma mot nätet, men inte heller här har vi haft några större bekymmer. Ett par incidenter som lett samtal om vad som gäller och varför saker har hänt kanske två-tre händelser/barn på de åren de haft telefoner.
    Sonens telefon la av för ett halvår sedan och storasyster har vid de tillfällen han verkligen behövt lånat ut sin, nu fick han makens gamla i födelsedagspresent och han är super nöjd.

    Den lille (7år) kommer få en när han behöver ta sig själv till och från aktiviteter och om han visar att han kan ta ansvar, precis som de andra.

  • HäckHäxan

    Hmm svår fråga. När det faktiskt finns ett behov av det och det lär ju variera frisk tänker jag.

    Och även om behovet finns periodvis så betyder ju inte det att barnet måste ha tillgång till mobilen jämt.

    Min är sju kan inte se att hon har ett egentligt behov alls av det. Däremot överväger jag att låta henne ha en mobil när hon börjar gå till skolan själv. Vilket vi pratat om att testa efter sommarlovet. Men mobilen skall fortfarande bara användas när hon går till och från skolan och är ingen leksak. Hon är införstådd med det.

  • Anonym (Dan.H)

    Mobil och mobil. Det finns ju massa olika mobiler. Jag tycker det är bra att ha en mobil när de börjar skolan ifall något skulle hända. Och då menar jag en mobil man i stort sett bara kan ringa med och ingen jäkla smartphone. Sen kan man kanske gå över till en simpel och billig smartphone i 10-årsåldern och barnet är mogen för det. Dyrare dom exempelvis iphones skulle nog inte bli förrän de är tonåringar. 

    Men jag planerar inte att skaffa barn än på säkert 10 år så vem vet hur teknologin ser ut då. Men hade jag haft barn nu så hade jag nog gjort så.

  • Anonym (polo)

    Dottern fick min gamla iPhone i födelsedagspresent när hon fyllde nio. Den har hon med sig till och från skolan när hon åker buss

  • Anonym (Z)

    Min dotter fick en när hon fyllde 7 av farmor och farfar. Hon har verkligen inget behov av en egentligen och använder den bara hemma.

    Fast nu när hon ändå har den så underlättar det kontakten med hennes pappa, farföräldrar och faster enormt. Hon fick använda min innan till de kontakterna men numera hörs de varje dag istället för kanske en dag i veckan. Skitbra för att ha en egen kontakt med vuxna i sin närhet alltså.

  • Anonym (rånrisk)
    nokla skrev 2015-03-17 12:49:45 följande:

    Det kan vara lämpligt med en mobil som ingen tycker är värd att sno. Tex behöver det inte alls vara en smartphone utan det räcker gott med att det går att ringa och skicka sms. Min son har glömt sin telefon här och var i skolan och hittills har den bara hamnat bland "upphittat".


    Ja vettigt :) men vissa barn har iphones väldigt tidigt och då tänker jag på rånrisken...
  • fluu

    Från det att de är i behov av det kanske. Det kan ju vara både fem år och fjorton år. Jag köpte min första mobil när jag var nästan 16 år, vägrade innan.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

    Som allra tidigast vid 10 års ålder, innan är det bara dumt. Efter det kan det mycket väl också vara dumt och så länge barnet kan vara utan mobil desto bättre skulle jag säga. Men vid 13 kanske barnet "behöver" en mobil. Själv skaffade jag mobil när jag var 19 (vilket var sex års sedan nu) och min mobilfria barndom var en mycket bra sådan. 

Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?