• Äldre 17 Mar 08:22
    19586 visningar
    62 svar
    62
    19586

    Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?

    Vid vilken ålder tycker du det är okej att ge ett barn en egen mobiltelefon?
    När fick eller kommer dina barn att få en mobil?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?
  • Äldre 17 Mar 21:20
    #30

    Min dotter behövde det från hon fyllde 9år. Då pendlade hon själv med tåg och byte till stadsbuss själv. Då ville vi prata med henne undertonen så vi kunde vägleda henne vid spårbyten etc

  • Äldre 17 Mar 21:28
    #31

    Mina barn är 6 och 4 år och har inga egna telefoner. Röstade på 9år, då det är vid den åldern som de slutar på fritids (är väl bara till 3e klass). Då kommer sonen få gå till och från skolan, vara hemma mer själv och kan vara bra att kunna nå oss, vi har ingen hemtelefon.

    Han har lånat en gammal, fungerande mobil när han är ensam hemma, typ om jag åker å handlar. Men mest för att jag ringer och kollar att allt är ok hemma efter 10 min. (Sen är jag hemma igen 10 min senare).

  • Nenne6­66
    Äldre 17 Mar 22:08
    #32
    Anonym (rånrisk) skrev 2015-03-17 18:20:36 följande:
    Ja vettigt :) men vissa barn har iphones väldigt tidigt och då tänker jag på rånrisken...
    Behovet skapas ju utifrån vad andra gör. En smartphone täcker det. Om du ändå ska köpa en mobil så köp en som dom kan umgås (integrera) med övriga vänner . Vad är så hemskt med smartphone(ni som ev tycker det) ? Dom kan spela, lyssna på musik... Ska du köpa en mobil så köp något som är användbart . Stöldrisken är jobbig. Men likt allt annat så är det bara att lära barnen att ta hand om det. Det kommer man inte ifrån oavsett det är en mobil eller den dyra tjocktröjan.
  • Äldre 17 Mar 23:19
    #33

    Min yngsta fick sin vid 9 år. Och det var en av hennes fars gamla avlagda. Den är inte stöldbegärlig( då den är trasig och sliten) och har ingen surf. Den är enbart till för att kunna nå henne när hon är ute och cyklar bla. 

    När hon blir 12-13 kommer hon ev. få en egen smartphone.

  • Äldre 18 Mar 06:38
    #34

    Jag har svårt att rösta. Någonstans kring 7-10 kanske, lite beroende på behov och förmåga att ta hand om grejer och inte tappa bort eller ha sönder.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 18 Mar 06:55
    #35
    Hedebris skrev 2015-03-17 21:20:45 följande:

    Min dotter behövde det från hon fyllde 9år. Då pendlade hon själv med tåg och byte till stadsbuss själv. Då ville vi prata med henne undertonen så vi kunde vägleda henne vid spårbyten etc


    Åh, vilken duktig tjej :) som klarar att pendla själv och byta och allt. Hon kommer säkert att bli självständig och klara sig mycket bra i livet :)
  • Litet My
    Äldre 18 Mar 10:39
    #36

    Svarade "annat". Tycker det är bra bär barnen själva går till/från skolan eller när går till kompisar/aktiviteter hemma. Vår 9 åring har en mobil som dock bara får användas i de syftena. 6 åringar med egen iphone för spel däremot känns däremot inte som något jag skulle förespråka

  • Äldre 18 Mar 11:55
    #37

    vår äldsta fick sin när hon var nästan tio, men hon får inte ha med sig den till skolan.

  • Äldre 18 Mar 12:12
    #38

    Min 4-åring har en mobil men den används inte i vardagen. Hon får inte ha den med sig till förskola eller aktiviteter vi är med på.

    Däremot har hon den om hon till exempel ska sova hos farmor så hon kan ringa och säga godnatt, om vi ska till stora platser med mycket folk som skansen, gröna lund etc. Hon använder den också när hon ringer faster, moster och mormor som bor i andra städer.

    Hennes telefon är bara telefon, det vill säga ingen smartfhone.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 18 Mar 13:07
    #39

    Det beror ju på vad den ska användas till. Min yngsta son är fyra år, snart fem och har ärvt en iPhone 4. Han använder den än så länge enbart för interaktiva spel. Men de har fått ärva våra iPhone allt eftersom vi bytt ut våra. Så de tre äldre syskonen till fyra åringen har en varsin iPhone 5 eller 5s. När hag ska byta min iPhone 5S så får fyraåringen den och då ska nu vår åtta månaders bebis få iPhone 4 fast hon kommer ju vara äldre än åtta månader förstås.

Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?