• Äldre 21 Mar 14:27
    1457122 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457122

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Gert
    Äldre 17 Apr 22:59
    nihka skrev 2015-04-17 22:55:49 följande:
    Jag har inget mer att säga dig och du vet varför.
    Det brukar låta så när man har blivit överlistad.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensit­iveguy
    Äldre 17 Apr 23:03
    Gert skrev 2015-04-17 22:52:54 följande:

    Decemberöverenskommelsen har fått mycket kritik för att vara odemokratisk, även från partierna själva! Det är odemokratiskt att på odemokratiska sätt stänga ute ett parti.


    Nej, det är det inte. Det odemokratiska var att de låter budjetar som saknar majoritet skall få gälla!

    Helt sjukt att man kan tycka det är odemokratiskt bara för att ETT parti inte får inflytande.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 17 Apr 23:05
    Gert skrev 2015-04-17 22:53:57 följande:

    Jaha, så ni låter det annorlunda? Jag har för mig att du skrev att DÖ var demokratisk när den gjordes.


    Nä, det har jag inte sagt. Däremot är det inte odemokratiskt att vägra ett visst parti inflytande över en viss fråga, så länge övriga partier har majoritet.
  • Gert
    Äldre 17 Apr 23:15
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 23:05:44 följande:
    Nä, det har jag inte sagt. Däremot är det inte odemokratiskt att vägra ett visst parti inflytande över en viss fråga, så länge övriga partier har majoritet.
    Men nu glömmer du bort att en majoritet av svenskarna vill ha SD:s inflytande i just denna fråga. Dessutom vill hälften av svenskarna förbjuda tiggeri, vilket SD är det enda partiet som vill införa.

    SD har två stora frågor som dom har en majoritet av befolkningen bakom sig och just därför blir de isolerade av alla andra partier som hellre vill se en diktatur i landet Sverige.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensit­iveguy
    Äldre 17 Apr 23:37
    +1
    Gert skrev 2015-04-17 23:15:53 följande:

    som hellre vill se en diktatur i landet Sverige.


    Nu är du grymt bitter. Är det verkligen konstruktivt?
  • Gert
    Äldre 18 Apr 08:20
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 23:37:11 följande:
    Nu är du grymt bitter. Är det verkligen konstruktivt?
    Bitter? En diktarur är ju vad Sverige är på väg att bli när politikerna kör sitt eget race och struntar i att lyssna på sina väljare.

    Det är inte bara jag som anser detta. Det är många som vill att partierna måste börja lyssna på sina väljare.

    www.svd.se/opinion/brannpunkt/mitt-parti-maste-lyssna-pa-valjarna_4497318.svd
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 18 Apr 10:08
    +1

    Regeringen har nått flera blocköverskridande överenskommelser i frågor där det är av vikt att landet inte kastas fram och tillbaka vid maktskiften, nu senast försvaret. Jag tycker det är förståndigt att tänka långsiktigt så som de också har gjort gällande minoritetsregeringar och betygen. Det ger stabilitet och sparar pengar.

  • Äldre 18 Apr 13:14
    nihka skrev 2015-04-18 10:08:03 följande:

    Regeringen har nått flera blocköverskridande överenskommelser i frågor där det är av vikt att landet inte kastas fram och tillbaka vid maktskiften, nu senast försvaret. Jag tycker det är förståndigt att tänka långsiktigt så som de också har gjort gällande minoritetsregeringar och betygen. Det ger stabilitet och sparar pengar.


    Långsiktighet har verkligen inte varit en styrka i försvarspolitik, snarare här och nu, imorgon finns inte.
  • Äldre 18 Apr 14:05
    Tom Araya skrev 2015-04-18 13:14:12 följande:
    Långsiktighet har verkligen inte varit en styrka i försvarspolitik, snarare här och nu, imorgon finns inte.
    Om du känner så så kanske du välkomnar en blocköverskridande överenskommelse. Sedan är jag inte särskilt intresserad av (att diskutera) försvaret.
  • MrFahr­enheit
    Äldre 18 Apr 14:36

    Jag har faktiskt fortfarande ett stort förtroende för regeringen och än så länge har de i ärlighetens namn faktiskt inte kunnat göra så mycket tack vare en opposition som vägrar ta fullt ansvar och hellre klagar på vad andra gör för fel, trots att de själva har haft möjligheten att utföra sina reformer från dag ett i regeringsposition under föregående mandatperiod(er)..

    Det kommer oundvikligen att bli en Allians tillsammans med SD inom det borgerliga blocket tids nog för att kunna bilda majoritet i framtiden. Tyvärr kommer det att leda till ett råare och ett mer cyniskt samhälle än vad vi redan har idag. Blockpolitiken är det dummaste som har hittats på och går ifrån det som systemet egentligen var tänkt ifrån att vara från början.

    Brotten kommer att bli fler och mer brutala till följd utav det eftersom fler människor kommer att hamna i kläm när blocken vägrar komma överens om viktigare saker än att, som exempel, lägga fram förslag på om folk ska lukta snus eller inte (dummaste jag hört på länge). Hur som helst! Hårdare straff hjälper inte eftersom det grundläggande problemet förblir olöst... Livet blir mer osäkert och möjligheterna färre för gemene man/kvinna.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?