• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Flash Gordon
    Felicia86 skrev 2015-03-21 14:27:05 följande:

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.
     



    Nä, jag har väldigt lite förtroende för denna regering och jag är inte ensam om det.

    Varannan svensk har litet, eller mycket litet, förtroende för regeringen.
    http://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-sjunker-1/

    Och när det gäller specifikt partiledarna i regeringen så är resultatet ännu sämre med Åsa Romson som oslagbart sämst, av alla.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20582224.ab

    Men att bara 14% har stort, eller mycket stort, förtroende för Åsa Romson kanske inte är så konstigt med tanke på alla de skandaler hon står för. Allt från direkta olagligheter till sådant som "bara" är etiskt förkastligt eller ren dubbelmoral:
    http://www.uvell.se/2015/04/10/åsa-fritt-fall-romson-26432478

    Att hon fortfarande tillåts sitta kvar i regeringen sätter nivån på hela regeringen. Det är fullt rimligt att tala om den bedrövligaste regeringen i modern tid.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2015-04-18 21:58:17 följande:

    Nä, jag har väldigt lite förtroende för denna regering och jag är inte ensam om det.

    Varannan svensk har litet, eller mycket litet, förtroende för regeringen.
    http://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-sjunker-1/

    Och när det gäller specifikt partiledarna i regeringen så är resultatet ännu sämre med Åsa Romson som oslagbart sämst, av alla.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20582224.ab

    Men att bara 14% har stort, eller mycket stort, förtroende för Åsa Romson kanske inte är så konstigt med tanke på alla de skandaler hon står för. Allt från direkta olagligheter till sådant som "bara" är etiskt förkastligt eller ren dubbelmoral:
    http://www.uvell.se/2015/04/10/åsa-fritt-fall-romson-26432478

    Att hon fortfarande tillåts sitta kvar i regeringen sätter nivån på hela regeringen. Det är fullt rimligt att tala om den bedrövligaste regeringen i modern tid.
    Jag tycker de sköter sig bra och är inte ensam om det.

    Jag måste då höra till den andra halvan av "varannan svensk".

    Tråden handlar om vad du tycker, inte vem som har rätt och hur många som håller med dig för det varierar med vem du frågar. Naturligtvis.
  • Gert

    "Labour gjorde fel. Men vi har lyssnat, vi har lärt och vi har förändrat oss. Det är inte fördomsfullt att vara bekymrad över invandringen, sa Ed Miliband när han i går la fram socialdemokratiska Labours invandringspolitiska program."

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6145287

    Synd att svenska Socialdemokraterna inte har lyssnat.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Flash Gordon
    Gert skrev 2015-04-19 14:10:18 följande:

    "Labour gjorde fel. Men vi har lyssnat, vi har lärt och vi har förändrat oss. Det är inte fördomsfullt att vara bekymrad över invandringen, sa Ed Miliband när han i går la fram socialdemokratiska Labours invandringspolitiska program."

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6145287

    Synd att svenska Socialdemokraterna inte har lyssnat.


    Fast det är inte en misslyckad invandringspolitik som gör att denna regering inte är trovärdig.

    Till att börja med: att MP överhuvudtaget är inbjudna att sitta i regeringen.
  • Sensitiveguy
    Mentat skrev 2015-04-18 19:17:34 följande:

    Finns det någon som har något emot samarbete? Frågan är väl samarbete med vem och på vilka villkor?


    Ja, Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf, bland annat.

    Det går alldeles utmärkt att ha organiserat samarbete mellan t ex S och C/FP, som så tidigare skett. Det är nödvändigt för demokratins utveckling.

    Jag skäms ofta över nyborgarnas och V:s samarbetsovillighet över blockgränsen.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-04-19 16:18:19 följande:
    Ja, Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf, bland annat.

    Det går alldeles utmärkt att ha organiserat samarbete mellan t ex S och C/FP, som så tidigare skett. Det är nödvändigt för demokratins utveckling.

    Jag skäms ofta över nyborgarnas och V:s samarbetsovillighet över blockgränsen.
    Varför skäms du för? Känner du ett personligt ansvar för hur andra partier, som du inte ens röstar på, väljer att arbeta?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-04-19 16:35:47 följande:

    Varför skäms du för? Känner du ett personligt ansvar för hur andra partier, som du inte ens röstar på, väljer att arbeta?


    Nej, det sade jag inte.
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2015-04-19 16:18:19 följande:
    Ja, Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf, bland annat.

    Det går alldeles utmärkt att ha organiserat samarbete mellan t ex S och C/FP, som så tidigare skett. Det är nödvändigt för demokratins utveckling.

    Jag skäms ofta över nyborgarnas och V:s samarbetsovillighet över blockgränsen.
    Menar du att Reinfeldt och Lööf skulle ha vägrat att samarbeta? När då? Det tror jag inte ett ögonblick på, snarare handlar det om exakt det jag sade: Frågan är med vem man vill samarbeta och på vilka villkor.
  • Sensitiveguy
    Mentat skrev 2015-04-19 16:57:39 följande:

    Menar du att Reinfeldt och Lööf skulle ha vägrat att samarbeta? När då? Det tror jag inte ett ögonblick på, snarare handlar det om exakt det jag sade: Frågan är med vem man vill samarbeta och på vilka villkor.


    Nej, inte de två med varandra. Utan dem med de rödgröna. Och Sjöstedt med borgarna. Se bara hur nöjd han var med decemberöverenskommelsen. V är bara ett semi-demokratiskt parti tycker jag.

    Man måste samarbeta i en svår parlamentarisk situation. Inget tvivel om det. Vissa saker kan man få igenom, andra saker får man inte igenom. Det är så demokrati fungerar. Vi får inte närma oss USA:s tvåpartisystem.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?