• Äldre 21 Mar 14:27
    1457691 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457691

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Gert
    Äldre 19 Apr 17:39
    Sensitiveguy skrev 2015-04-19 16:48:53 följande:
    Nej, det sade jag inte.
    Men du menade det.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensit­iveguy
    Äldre 19 Apr 17:43
    Gert skrev 2015-04-19 17:39:43 följande:

    Men du menade det.


    Nej.
  • Äldre 19 Apr 18:24
    Flash Gordon skrev 2015-04-19 15:35:52 följande:
    Fast det är inte en misslyckad invandringspolitik som gör att denna regering inte är trovärdig.

    Till att börja med: att MP överhuvudtaget är inbjudna att sitta i regeringen.
    Jag skulle snarare säga inte enbart...
  • Äldre 20 Apr 09:31
    -1
    Sensitiveguy skrev 2015-04-19 17:38:23 följande:
    Nej, inte de två med varandra. Utan dem med de rödgröna. Och Sjöstedt med borgarna. Se bara hur nöjd han var med decemberöverenskommelsen. V är bara ett semi-demokratiskt parti tycker jag.

    Man måste samarbeta i en svår parlamentarisk situation. Inget tvivel om det. Vissa saker kan man få igenom, andra saker får man inte igenom. Det är så demokrati fungerar. Vi får inte närma oss USA:s tvåpartisystem.
    De har nog inget problem att samarbeta med andra partier, även partier i det rödgröna blocket. Ett exempel är den migrationspolitiska överenskommelsen mellan Alliansen och (mp) och att Sverige sände spaningsplan till insatsen i Libyen t.ex.

    Däremot ville de inte gå med på att splittra Alliansen, vilket givetvis var Löfvens stora mål. Det är något annat än att inte vilja samarbeta.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 20 Apr 18:16
    Mentat skrev 2015-04-20 09:31:00 följande:

    Däremot ville de inte gå med på att splittra Alliansen, vilket givetvis var Löfvens stora mål.


    Alternativet då är ju decemberöverenskommelsen, vilken är djupt odemokratisk. Det tredje alternativet är en allians- eller rödgrön regering med stöd av SD, men det var ju inte aktuellt. Bästa alternativ då enligt mig vore en S-regering med stöd av V, MP, C och FP. Men Sjöstedts och Lööfs omogna samarbetsovillighet satte stopp för detta. I det avseendet är Björklund något mer hederfull.

    Alliansen är för övrigt redan splittrad, vilket är toppen enligt mig. Blockpolitiken är fördummande och destruktiv.

    Men demokratin är urholkad och halvförstörd, mina damer och herrar!
  • Äldre 20 Apr 19:55
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 18:16:15 följande:
    Alternativet då är ju decemberöverenskommelsen, vilken är djupt odemokratisk. Det tredje alternativet är en allians- eller rödgrön regering med stöd av SD, men det var ju inte aktuellt. Bästa alternativ då enligt mig vore en S-regering med stöd av V, MP, C och FP. Men Sjöstedts och Lööfs omogna samarbetsovillighet satte stopp för detta. I det avseendet är Björklund något mer hederfull.

    Alliansen är för övrigt redan splittrad, vilket är toppen enligt mig. Blockpolitiken är fördummande och destruktiv.

    Men demokratin är urholkad och halvförstörd, mina damer och herrar!
    Visst inte.

    Förstahandsalternativet, det som talmannen säkerligen hade gett Löfven i uppdrag om han efter att budgeten hade röstats ner hade återlämnat regeringsbildaruppdraget till talmannen, viore ju en ren (s)-regering som kunde göra upp med hela Alliansen i vissa frågor, exempelvis budgeten, och övriga partier i andra sakfrågor.

    Det ville inte Löfven.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 20 Apr 20:22
    Mentat skrev 2015-04-20 19:55:45 följande:

    Visst inte.

    Förstahandsalternativet, det som talmannen säkerligen hade gett Löfven i uppdrag om han efter att budgeten hade röstats ner hade återlämnat regeringsbildaruppdraget till talmannen, viore ju en ren (s)-regering som kunde göra upp med hela Alliansen i vissa frågor, exempelvis budgeten, och övriga partier i andra sakfrågor.

    Det ville inte Löfven.


    Vad är vitsen med att bunta ihop 4 partier till ett? Skulle det vara utvecklande för demokratin menar du?

    Ett ytterligare alternativ hade varit en M och S-regering. Det föreslog bland annat Bengt Westerberg och Göran Persson. Det hade varit helt OK, lite dåligt ut demokratisk synvinkel, men tryggt sett ur den jobbiga parlamentariska situationen.
  • Äldre 20 Apr 20:23
    Mentat skrev 2015-04-20 19:55:45 följande:
    Visst inte.

    Förstahandsalternativet, det som talmannen säkerligen hade gett Löfven i uppdrag om han efter att budgeten hade röstats ner hade återlämnat regeringsbildaruppdraget till talmannen, viore ju en ren (s)-regering som kunde göra upp med hela Alliansen i vissa frågor, exempelvis budgeten, och övriga partier i andra sakfrågor.

    Det ville inte Löfven.
    Är det inte märkligt att när Alliansen regerade så fungerade samarbetet med MP utmärkt men nu när Alliansen sitter i opposition då skyr man den forna samarbetspartnern.

    Det är ungefär som med försvarsanslagen. När Alliansen satt vid makten så bantade man anslagen men nu när man sitter i opposition så tävlar man om vem som vill öka anslagen mest.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 20 Apr 20:24
    Mentat skrev 2015-04-20 19:55:45 följande:

    Visst inte.

    Förstahandsalternativet, det som talmannen säkerligen hade gett Löfven i uppdrag om han efter att budgeten hade röstats ner hade återlämnat regeringsbildaruppdraget till talmannen, viore ju en ren (s)-regering som kunde göra upp med hela Alliansen i vissa frågor, exempelvis budgeten, och övriga partier i andra sakfrågor.

    Det ville inte Löfven.


    För övrigt spricker ditt alternativ eftersom Lööf aldrig hade velat göra upp med såssarna. Och Sjöstedt hade också vägrat ta i S om detta hade så mycket som yttrat samarbetsvillighet åt höger.
  • Äldre 20 Apr 21:32

    En regeringsbildning jag tycker hade varit utmärkt mot bakgrund av mandatfördelningen hade varit en S, MP, FP-regering.

    Visserligen även detta en minoritetsregering men betydligt friare från bindningar än den nuvarande och med potential att kunna träffa överenskommelser med ett enskilt parti till höger eller till  vänster om regeringen.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?