• Äldre 21 Mar 14:27
    1481152 visningar
    23133 svar
    -17 +24
    23133
    1481152

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Sensit­iveguy
    Äldre 20 Apr 21:45
    FDFMGA skrev 2015-04-20 21:32:31 följande:

    En regeringsbildning jag tycker hade varit utmärkt mot bakgrund av mandatfördelningen hade varit en S, MP, FP-regering.

    Visserligen även detta en minoritetsregering men betydligt friare från bindningar än den nuvarande och med potential att kunna träffa överenskommelser med ett enskilt parti till höger eller till  vänster om regeringen.


    Det hade varit bra att i praktiken upplösa blockpolitiken, men man kan ju drömma om att Björklund hade gått med på detta.
  • Äldre 20 Apr 21:51
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 21:45:20 följande:
    Det hade varit bra att i praktiken upplösa blockpolitiken, men man kan ju drömma om att Björklund hade gått med på detta.
    Nej, jag vet - fast å andra sidan är Björklund angelägen om att anpassa sig och göra och säga det han tror uppskattas.

    Det var trots allt ännu större avstånd mellan hur han agerade som militär där han kallade soldaterna luder och uppmanade dem att gå ut i skogen och runka upp stridskukarna och den vän av ordning  och vårdat språk han blev sen.

    Ja, det är sant det jag skriver. Jag kan länka till ett DN-porträtt av Björklund om du vill.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Sensit­iveguy
    Äldre 20 Apr 22:45
    FDFMGA skrev 2015-04-20 21:51:25 följande:

    Nej, jag vet - fast å andra sidan är Björklund angelägen om att anpassa sig och göra och säga det han tror uppskattas.

    Det var trots allt ännu större avstånd mellan hur han agerade som militär där han kallade soldaterna luder och uppmanade dem att gå ut i skogen och runka upp stridskukarna och den vän av ordning  och vårdat språk han blev sen.

    Ja, det är sant det jag skriver. Jag kan länka till ett DN-porträtt av Björklund om du vill.


    Jag tror dig!

    Det är dock inte första gången den mannen förvånar en!
  • Äldre 21 Apr 06:25
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 20:22:17 följande:
    Vad är vitsen med att bunta ihop 4 partier till ett? Skulle det vara utvecklande för demokratin menar du?

    Ett ytterligare alternativ hade varit en M och S-regering. Det föreslog bland annat Bengt Westerberg och Göran Persson. Det hade varit helt OK, lite dåligt ut demokratisk synvinkel, men tryggt sett ur den jobbiga parlamentariska situationen.
    Vitsen med det är att Alliansen är det som krävs för att bryta (s) de facto-monopol på makten såsom navet i svensk politik kring vilket allt skall cirkla.
  • Äldre 21 Apr 08:38
    KillBill skrev 2015-04-20 20:23:15 följande:
    Är det inte märkligt att när Alliansen regerade så fungerade samarbetet med MP utmärkt men nu när Alliansen sitter i opposition då skyr man den forna samarbetspartnern.

    Det är ungefär som med försvarsanslagen. När Alliansen satt vid makten så bantade man anslagen men nu när man sitter i opposition så tävlar man om vem som vill öka anslagen mest.
    Lite inkonsekvent kan man tycka. 
  • Äldre 21 Apr 08:41
    Mentat skrev 2015-04-21 06:25:34 följande:
    Vitsen med det är att Alliansen är det som krävs för att bryta (s) de facto-monopol på makten såsom navet i svensk politik kring vilket allt skall cirkla.
    "Monopolet" som du kallar det, är folkets röster. Det kallas för demokrati. 
  • Äldre 21 Apr 08:42
    Mentat skrev 2015-04-21 06:25:34 följande:
    Vitsen med det är att Alliansen är det som krävs för att bryta (s) de facto-monopol på makten såsom navet i svensk politik kring vilket allt skall cirkla.
    Det känns lite mindre demokratiskt att fyra partier går ihop till ett för att tillskansa sig makten från ett parti. Om det var så du menade. 
  • Äldre 21 Apr 09:45
    Solidaritet skrev 2015-04-21 08:41:17 följande:
    "Monopolet" som du kallar det, är folkets röster. Det kallas för demokrati. 
    Ja, och de 4 borgerliga är större än (s). Trevligt att se att du har förstått begreppet demokrati.

    Det är svårt att splittra (s) trots stora skillnader i åsikter inom partiet.och det heter ju om varje (s)-ledare att dennes första uppgift är att hålla ihop partiet. Det Löfven försökte var att splittra Alliansen, vilket kan vara enklare eftersom de formellt är olika partier trots att åsiktsskillnaderna dem emellan knpaast är större än vad som ryms inom (s).

    Lyckas Löfven splittra Alliansen återgår vi till det tillstånd där (s) i praktiken alltid sitter vid makten. Det ville de borgerliga inte gå med på utan ser hellre att det finns tydliga alternativ som står mot varandra. Det här tror jag att du förstår mycket väl.
  • Äldre 21 Apr 09:51
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 18:16:15 följande:
    Alternativet då är ju decemberöverenskommelsen, vilken är djupt odemokratisk. Det tredje alternativet är en allians- eller rödgrön regering med stöd av SD, men det var ju inte aktuellt. Bästa alternativ då enligt mig vore en S-regering med stöd av V, MP, C och FP. Men Sjöstedts och Lööfs omogna samarbetsovillighet satte stopp för detta. I det avseendet är Björklund något mer hederfull.

    Alliansen är för övrigt redan splittrad, vilket är toppen enligt mig. Blockpolitiken är fördummande och destruktiv.

    Men demokratin är urholkad och halvförstörd, mina damer och herrar!
    Det rimliga alternativet, givet valutgången, hade varit att S+Alliansen gjort upp om en 5-6-7 stora övergripande frågor: energi, försvaret, pensioner, infrastruktur, skola, skatter .. kanske nåt till ...

    Det hade motsvarat 70,4% av väljarkåren.

    Nu gick inte det eftersom Löfven tidigt gick ut och band upp sig med miljöpartiet och därmed omöjliggjorde ett seriöst samarbete i sådana frågor.

    Då fick vi DÖ istället. Så Löfven kan få regera vidare med sitt MP och sitt V. Till skada för landet.
  • Äldre 21 Apr 09:56
    Mentat skrev 2015-04-21 09:45:29 följande:
    Ja, och de 4 borgerliga är större än (s). Trevligt att se att du har förstått begreppet demokrati.

    Det är svårt att splittra (s) trots stora skillnader i åsikter inom partiet.och det heter ju om varje (s)-ledare att dennes första uppgift är att hålla ihop partiet. Det Löfven försökte var att splittra Alliansen, vilket kan vara enklare eftersom de formellt är olika partier trots att åsiktsskillnaderna dem emellan knpaast är större än vad som ryms inom (s).

    Lyckas Löfven splittra Alliansen återgår vi till det tillstånd där (s) i praktiken alltid sitter vid makten. Det ville de borgerliga inte gå med på utan ser hellre att det finns tydliga alternativ som står mot varandra. Det här tror jag att du förstår mycket väl.
    S+MP+V är större än alliansen. Roligt att se att även du ser sambanden. 

    Anledningen till att S sitter vid makten om inte alliansen går ihop, är för att allianspartierna ensamma inte har lika stort väljarstöd. Alliansen är ett sätt för moderaterna att regera, något de inte har förtroende för utan stöd av partier närmare mitten. Den här gången räckte heller inte det. Det beror på att majoriteten av väljarna inte har som största huvudbry var de ska placera sitt kapital. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?