• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Aqt
    Sensitiveguy skrev 2015-05-08 01:43:21 följande:

    Jaså? Kan man värdera människor utifrån pengar?


    Man bör budgetera migrationskostnader precis som andra politiska budgetposter. Statsbudgeten är inte obegränsad och politiker måste prioritera. Migrationsverket behöver mer 150 miljarder kr kommande år, bara för deras verksamhet. De pengarna tas från andra budgetområden i välfärden. Jag tror att politikerna tystar ned det för de vet att många väljare inte skulle gå med på det om det diskuterades mer öppet.

    mobil.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-ber-om-miljarder/
  • Aqt
    Sensitiveguy skrev 2015-05-08 01:43:21 följande:

    Jaså? Kan man värdera människor utifrån pengar?


    Man bör budgetera migrationskostnader precis som andra politiska budgetposter. Statsbudgeten är inte obegränsad och politiker måste prioritera. Migrationsverket behöver mer 150 miljarder kr kommande år, bara för deras verksamhet. De pengarna tas från andra budgetområden i välfärden. Jag tror att politikerna tystar ned det för de vet att många väljare inte skulle gå med på det om det diskuterades mer öppet.

    mobil.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-ber-om-miljarder/
  • Solidaritet
    Aqt skrev 2015-05-08 06:12:01 följande:
    Man bör budgetera migrationskostnader precis som andra politiska budgetposter. Statsbudgeten är inte obegränsad och politiker måste prioritera. Migrationsverket behöver mer 150 miljarder kr kommande år, bara för deras verksamhet. De pengarna tas från andra budgetområden i välfärden. Jag tror att politikerna tystar ned det för de vet att många väljare inte skulle gå med på det om det diskuterades mer öppet.

    mobil.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-ber-om-miljarder/
    Visa gärna belägg för att pengar kommer att plockas ur välfärden för att bekosta migrationsverkets organisation.

    Hur menar du att det tystas ned? Genom att DN skriver om det? Drömmer

    Dessutom ber inte migrationsverket om ytterligare miljarder. Det är den totala beräknade kostnaden fram till 2020 vill jag minnas. Invandring har inte bara kostnader, och migrationsverkets budget sträcker sig fem år framåt i tiden. 

  • Sensitiveguy
    Aqt skrev 2015-05-08 06:12:01 följande:

    Man bör budgetera migrationskostnader precis som andra politiska budgetposter.


    Jag tycker det är naivt att reducera alla nedskärningar i den offentliga sektorn till migrationskostnader. Jag menar att det primärt är skattesänkningar (som SD varit med om att driva igenom) som skapat den utarmning av vård och omsorg vi ser idag.
  • Sensitiveguy
    Solidaritet skrev 2015-05-08 09:00:09 följande:

    Invandring har inte bara kostnader


    This!
  • Solidaritet
    Sensitiveguy skrev 2015-05-08 10:39:16 följande:
    Jag tycker det är naivt att reducera alla nedskärningar i den offentliga sektorn till migrationskostnader. Jag menar att det primärt är skattesänkningar (som SD varit med om att driva igenom) som skapat den utarmning av vård och omsorg vi ser idag.
    Javisst är det så. 
    Sedan har SD varit framgångsrika i att övertyga människor om att alla problem beror på invandring. 

    Har du ett hål i strumpan? 
    Invandringens fel. 

    Tappade mobilen i toalettstolen?
    Invandringens fel.

    Missade tåget? 
    Invandringens fel. 

    Kom försent till jobbet? 
    Invandringens fel. 

    Det regnade igår.
    Invandringens fel. 

    En militär har kört skolan i botten. 
    Invandringens fel.
  • Sensitiveguy
    Solidaritet skrev 2015-05-08 11:22:47 följande:

    Javisst är det så. 

    Sedan har SD varit framgångsrika i att övertyga människor om att alla problem beror på invandring. 

    Har du ett hål i strumpan? 

    Invandringens fel. 

    Tappade mobilen i toalettstolen?

    Invandringens fel.

    Missade tåget? 

    Invandringens fel. 

    Kom försent till jobbet? 

    Invandringens fel. 

    Det regnade igår.

    Invandringens fel. 

    En militär har kört skolan i botten. 

    Invandringens fel.


    Ha ha, klockrent!

    Att dessa små gnällare någonsin skulle erkänna detta är ju lika sannolikt som att grisar skulle börja flyga.
  • Moderno
    Solidaritet skrev 2015-05-08 11:22:47 följande:

    Javisst är det så. 

    Sedan har SD varit framgångsrika i att övertyga människor om att alla problem beror på invandring. 

    Har du ett hål i strumpan? 

    Invandringens fel. 

    Tappade mobilen i toalettstolen?

    Invandringens fel.

    Missade tåget? 

    Invandringens fel. 

    Kom försent till jobbet? 

    Invandringens fel. 

    Det regnade igår.

    Invandringens fel. 

    En militär har kört skolan i botten. 

    Invandringens fel.


    Framställt på det här sättet måste det vara en enkel sak för SD:s politiska motståndare att vinna varje debatt. Ändå så gör man inte det. Det säger en hel del om motståndet tycker jag, faktiskt mer än om SD.

    Jag skulle själv aldrig rösta på SD, för att jag inser att Sverige dels behöver en hög invandring, dels måste vara solidariskt mot omvärlden (dels för att jag anser att det finns en ohygglig inkompetens bland SD:s företrädare). Men även jag är bekymrad över om integrationspolitiken verkligen har tillräcklig kapacitet för att möta framtidens utmaningar. Jag är inte övertygad av regeringens symbolförslag.

    Hur övertygar man sådana som mig?
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2015-05-08 10:39:16 följande:
    Jag tycker det är naivt att reducera alla nedskärningar i den offentliga sektorn till migrationskostnader. Jag menar att det primärt är skattesänkningar (som SD varit med om att driva igenom) som skapat den utarmning av vård och omsorg vi ser idag.
    Kommunernas och landstingens skatteintäkter har ökat, realt, per capita sedan man sänkte skatterna! Skälet till det är att fler fick jobb och betalade skatt.

    Den utarmning av välfärden du ser beror mest på framställning i media. Den beror i varje fall inte på att man har fått mindre pengar!
  • Solidaritet
    Moderno skrev 2015-05-08 14:08:51 följande:
    Framställt på det här sättet måste det vara en enkel sak för SD:s politiska motståndare att vinna varje debatt. Ändå så gör man inte det. Det säger en hel del om motståndet tycker jag, faktiskt mer än om SD.

    Jag skulle själv aldrig rösta på SD, för att jag inser att Sverige dels behöver en hög invandring, dels måste vara solidariskt mot omvärlden (dels för att jag anser att det finns en ohygglig inkompetens bland SD:s företrädare). Men även jag är bekymrad över om integrationspolitiken verkligen har tillräcklig kapacitet för att möta framtidens utmaningar. Jag är inte övertygad av regeringens symbolförslag.

    Hur övertygar man sådana som mig?
    Du får nog utveckla dig lite. 
    Jag ser inte din poäng.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?