• Äldre 21 Mar 14:27
    1481269 visningar
    23133 svar
    -17 +24
    23133
    1481269

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Eir
    Äldre 14 May 16:25
    -1
    KillBill skrev 2015-05-14 16:07:29 följande:
    Kan du förklara hur du kommer fram till att en minoritet styr över en majoritet?
    Miljöpartiet som representerar ca 7% av befolkningen har större inflytande på politiken än t ex Moderaterna som är betydligt större parti.

    Detta blockstyre som vi har tycker jag är ett slags diktaturstyre.

    Partierna väljer prestige före Sveriges bästa för ögonen.


  • Äldre 14 May 17:13
    +1
    Eir skrev 2015-05-14 16:25:37 följande:
    Miljöpartiet som representerar ca 7% av befolkningen har större inflytande på politiken än t ex Moderaterna som är betydligt större parti.

    Detta blockstyre som vi har tycker jag är ett slags diktaturstyre.

    Partierna väljer prestige före Sveriges bästa för ögonen.


    Va inte larvig. Decemberövernskommelsen har stöd av en majoritet i Sveriges riksdag.

    Alliansen och de Rödgröna ingick en pakt för att förhindra att SD med sina 13% skulle rösta ner budgetar för regeringsalternativ som var betydligt större än SDs 13%.

    En majoritet av M:s partidistrikt ställer sig bakom Decemberöverenskommelsen och det är troligt att även övriga Allianspartier har stöd för DÖ bland dina partidistrikt.

    Det var SD som saknade stöd för att skapa politiskt kaos och SD har sig själv att skylla för att DÖ nu är på plats.

    Jag vill avsluta med att påpeka att jag själv inte gillar Decemberövernskommelsen och att jag hellre hade sett andra politiska lösningar.
  • Eir
    Äldre 14 May 17:23
    KillBill skrev 2015-05-14 17:13:50 följande:
    Va inte larvig. Decemberövernskommelsen har stöd av en majoritet i Sveriges riksdag.

    Alliansen och de Rödgröna ingick en pakt för att förhindra att SD med sina 13% skulle rösta ner budgetar för regeringsalternativ som var betydligt större än SDs 13%.

    En majoritet av M:s partidistrikt ställer sig bakom Decemberöverenskommelsen och det är troligt att även övriga Allianspartier har stöd för DÖ bland dina partidistrikt.

    Det var SD som saknade stöd för att skapa politiskt kaos och SD har sig själv att skylla för att DÖ nu är på plats.

    Jag vill avsluta med att påpeka att jag själv inte gillar Decemberövernskommelsen och att jag hellre hade sett andra politiska lösningar.
    Jag håller med dig om att jag också sett en annan politisk lösning. Och framtiden får utvisa hur väl förankrad DÖ är i partierna.
    Nuvarande lösning är enligt mig ekonomiskt förödande för Sverige med Miljöpartiets spenderbyxor på.
  • Äldre 14 May 17:53
    Anders2015 skrev 2015-05-14 11:52:25 följande:
    Finns ett fåtal skribenter (miljöpartister) som pumpar dag ut och dag in en massa trams,

     Kallas fakta.
    Ugh vad många hjärnspöken. De ser miljöpartister överallt. Kanske behöver du semester för att  fixa att skilja på hjärnspöken och fakta?
  • Äldre 14 May 17:59
    Eir skrev 2015-05-14 16:25:37 följande:
    Miljöpartiet som representerar ca 7% av befolkningen har större inflytande på politiken än t ex Moderaterna som är betydligt större parti.

    Detta blockstyre som vi har tycker jag är ett slags diktaturstyre.

    Partierna väljer prestige före Sveriges bästa för ögonen.
    Kallas blockpolitik och att det mindre blocket surar, men det är deras uppgift och inte så mycket att fästa sig vid. Det blir likadant fast tvärtom vid ett ev regeringsbyte förutom att SD surar oberoende av vem som har regeringsställning så länge SD inte har det med sin 12,86%-iga minoritet som gör att de surar permanent.

  • Äldre 14 May 18:01
    Eir skrev 2015-05-14 14:37:25 följande:

    Är det ett demokratiskt styre vi har idag? Vad innebär egentligen Decemberöverenskommelsen (DÖ)?

    När en minoritet styr över majoriteten är inte det en variant på diktatur? DÖ ska ju gälla tills år 2022.

    Har vi blivit utsatta för en statskupp i det tysta och vi är för korkade för att förstå?

    Eller:...


    Vilken majoritet? Det finns ingen majoritet och den största minoriteten styr. Sounds fair to me och jag backar upp det oavsett vilken största minoritet som styr.
  • Eir
    Äldre 14 May 18:06

    Man kan leka med tanken att makten utgår ifrån folket. Och låta folket ha inflytande på efter valet, vilka partier som ska samarbeta i regeringen.

  • Äldre 14 May 20:17
    +1
    Eir skrev 2015-05-14 16:25:37 följande:
    Miljöpartiet som representerar ca 7% av befolkningen har större inflytande på politiken än t ex Moderaterna som är betydligt större parti.

    Detta blockstyre som vi har tycker jag är ett slags diktaturstyre.

    Partierna väljer prestige före Sveriges bästa för ögonen.
    Ungefär som Centern i förra regeringen med 4,5 %
  • Äldre 14 May 20:18
    Eir skrev 2015-05-14 18:06:50 följande:

    Man kan leka med tanken att makten utgår ifrån folket. Och låta folket ha inflytande på efter valet, vilka partier som ska samarbeta i regeringen.


    Hur har du tänkt dig att det ska gå till?
    Nyfiken.
  • Äldre 14 May 21:05
    +1
    themia skrev 2015-05-14 15:25:00 följande:
    Det gör jag inte, jag kan tyvärr inte trolla.
    Och du läser slarvigt
    Du skrev:

    "Det finns ingen gräns för invandring. Möjligen finns en gräns för kommunernas förmåga att integrera nykommande, men det varierar eftersom kommuner har olika resurser när det gäller tillgång till bostäder, arbete, skola och social service"

    Jag undrar då hur kommunernas sammanställda förmåga att ta emot nya flyktingar (som du här erkänner kan vara begränsad) inte samtidigt skulle utgöra en gräns för hela Sveriges förmåga?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?