• Äldre 21 Mar 14:27
    1479263 visningar
    23133 svar
    -17 +24
    23133
    1479263

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 10 Jun 21:27
    Anders2015 skrev 2015-06-10 21:12:47 följande:
    Åsa Romson har en nivå som jag inte har varit med om på denna nivå, hon har märkliga uttalande ex flyktingkatastrofen i Medelhavet med Auschwitz, och nu skakar hon inte ens hand med en partiledare i en debatt. Detta är inte alls bra speciellt när hon sitter i en regering. Det här påvekar givetvis även Socialdemokraterna negativt då de har händerna bakbundna.  Att sittandes regering tappar i slagstyrka är inte alls förvånande. Sedan Stefan Lövens sätt att bemöta invandrar problematiken med att gå tillbaka 20 år i SD historia, inger ett mycket oslipat och skrämmande sätt att diskutera en fråga som hamnade på plats nummer två i valet 2014 inte undra på att S tappar väljare till SD.

    Frågan är om Åsa Romson kan sitta kvar? hon skapar ett klimat som inte är värdigt inom politiken, jag tycker det är på sandlådenivå.

    Sedan undrar man hur S hanterar Stefan Löfvens breda samarbete med MP och Åsa Romson, den interna kritiken kan bli hård?. Och flykten av S-väljare till andra partier lär växa allt mer. 

    Håkan Juholt (s) ifrågasätter Åsa Romson hör inte hemma i riksdagen.

    www.expressen.se/nyheter/juholt-inget-regeringen-ska-agna-sig-at/
    Jag håller jag med om att Åsa Romson, vid några tillfällen på senare tid har agerat omdömeslöst. Vad tycker du om att sverigedemokraten och EU parlamentarikern Kristina Winberg i dag under några omröstningar ställde sig upp i EU parlamentet och skränade  eftersom hon var upprörd över att EU skulle fatta beslut som kunde vara negativa för Vladimir Putin? Ska Sveriges representanter i EU parlamentet agera så? Gör man så på den nivån?
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Äldre 13 Jun 09:04
    +1
    Anders2015 skrev 2015-06-10 21:12:47 följande:
    Åsa Romson har en nivå som jag inte har varit med om på denna nivå, hon har märkliga uttalande ex flyktingkatastrofen i Medelhavet med Auschwitz, och nu skakar hon inte ens hand med en partiledare i en debatt. Detta är inte alls bra speciellt när hon sitter i en regering. Det här påvekar givetvis även Socialdemokraterna negativt då de har händerna bakbundna.  Att sittandes regering tappar i slagstyrka är inte alls förvånande. Sedan Stefan Lövens sätt att bemöta invandrar problematiken med att gå tillbaka 20 år i SD historia, inger ett mycket oslipat och skrämmande sätt att diskutera en fråga som hamnade på plats nummer två i valet 2014 inte undra på att S tappar väljare till SD.

    Frågan är om Åsa Romson kan sitta kvar? hon skapar ett klimat som inte är värdigt inom politiken, jag tycker det är på sandlådenivå.

    Sedan undrar man hur S hanterar Stefan Löfvens breda samarbete med MP och Åsa Romson, den interna kritiken kan bli hård?. Och flykten av S-väljare till andra partier lär växa allt mer. 

    Håkan Juholt (s) ifrågasätter Åsa Romson hör inte hemma i riksdagen.

    www.expressen.se/nyheter/juholt-inget-regeringen-ska-agna-sig-at/
    Åsa Romson är visserligen det mest katastrofala vi har sett i en svensk ministär sedan ... ja, jag vet inte när. Är det inte uttalanden om zigenare och utrotningsläger så är det etiska olämpligheter eller direkta olagligheter från hennes sida.

    Frågan är vilket som kommer först: hon lämnar sin post, MP åker ut ur regeringen eller hon växer upp?

    .
    Men Åsa är inte regeringens enda problem.

    Faktum är att hela regeringen är en mer-eller-mindre katastrof.

    De har inte lyckats med någonting än, vad jag kommer på, och snart duger inte svep-skälet "det är inte vår budget" heller.

    Problemen är två: dels att MP överhuvudtaget ha släpats in i värmen av Löfven (eller snarare av Mona och sedan fick Löfven ärva skiten). Dels att de vägrade förereda sig på ett eventuellt regerande innan valet 2014. De vägrade gå fram med en gemensam politik.

    MP är inte ett parti som andra. De har innan inte fullt ut accepterat det svenska politiska systemet. Nu ska de plötsligt styra över detsamma och tvingas kompromissa om sina kärnvärden. Nu skapas det problem när deras högsta politiker gång på gång väljer att gå i opposition mot sin egen regeringspolitik. De klarar inte av att ta ansvar för tuffa beslut.

    MP och S är dessutom i grunden så olika partier att de mer tycker olika än lika i många, många frågor. Men istället för att visa på detta innan valet (genom att mangla fram en gemensam politik) så låter man hela landet lida nu istället medan S och MP ska göra upp i fråga efter fråga. Förbifart Stockholm är det mest övertydliga exemplet på deras gemensamma misslyckande.
  • Äldre 14 Jun 09:23

    Löfven/Romson effekten.

    För första gången efter valet är Alliansen större än de tre rödgröna partierna tillsammans. Radar paret Romson/Löfven tappar allt mer i förtroende och deras väljare lämnar respektives parti i allt större takt. 

    Mätningarnas stora förlorare är Miljöpartiet som backar 1,6% sedan i maj. 

    Regeringspartierna S och MP får tillsammans med V 39,9%

    Alliansen får 41,6%

    SD 15.2%

    www.aftonbladet.se/nyheter/article20964201.ab

    Radar paret Romson/Löfven inger inte det förtroende svenska folket vill ha, samt näringslivstoppar missnöje mot regeringens politik. Nio av tio näringslivstoppar tycker Löfven gör ett dåligt jobb.

    www.expressen.se/nyheter/naringslivstoppar-missnojda-med-lofven/

  • Gert
    Äldre 18 Jun 17:46

    Nu har dom höjt sina egna löner igen. 4000 kronor mer i månaden för katastrofen Löfven och 3000 kronor mer i månaden för övriga ministrar. Löfvens lön blir 160 000 kronor och övriga ministrar 127 000 kronor.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/hojda-loner-for-lofven-och-hans-lag

    Hyckleriet är enormt!


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 18 Jun 19:01
    Gert skrev 2015-06-18 17:46:54 följande:

    Nu har dom höjt sina egna löner igen. 4000 kronor mer i månaden för katastrofen Löfven och 3000 kronor mer i månaden för övriga ministrar. Löfvens lön blir 160 000 kronor och övriga ministrar 127 000 kronor.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/hojda-loner-for-lofven-och-hans-lag

    Hyckleriet är enormt!


    Jag har inget problem med att posten som statsminister och/eller minister är välbetald. Det skall den vara. Att man inte gillar den politik som förs är en helt annan sak men uppdraget medför mycket ansvar och skall betalas därefter.
  • Gert
    Äldre 18 Jun 19:05
    Mentat skrev 2015-06-18 19:01:48 följande:
    Jag har inget problem med att posten som statsminister och/eller minister är välbetald. Det skall den vara. Att man inte gillar den politik som förs är en helt annan sak men uppdraget medför mycket ansvar och skall betalas därefter.
    Varför skall den vara det? Jag tror inte att Per Albin Hansson och Tage Erlander hade så hög lön. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensit­iveguy
    Äldre 18 Jun 19:09
    Gert skrev 2015-06-18 19:05:14 följande:

    Varför skall den vara det? Jag tror inte att Per Albin Hansson och Tage Erlander hade så hög lön. 


    Har du gått och blivit vänster, Gert?
  • Äldre 18 Jun 19:12
    Gert skrev 2015-06-18 19:05:14 följande:
    Varför skall den vara det? Jag tror inte att Per Albin Hansson och Tage Erlander hade så hög lön. 
    Jag skrev varför. Läs hela de inlägg du svarar på så finns det bättre förutsättningar för dialog.

    Vad Hansson eller Erlander hade i lön har jag ingen aning om men jag hoppas att det var en bra lön. Jobbet är iofs mer krävande idag än det var då.
  • Ben66
    Äldre 18 Jun 19:25
    Mentat skrev 2015-06-18 19:01:48 följande:
    Jag har inget problem med att posten som statsminister och/eller minister är välbetald. Det skall den vara. Att man inte gillar den politik som förs är en helt annan sak men uppdraget medför mycket ansvar och skall betalas därefter.
    Visst...ansvar ska betalas bra, men deras löner är absurda.
    Vissa arbeten är minst lika ansvarsfulla, ex en slamsugare som har en ingångslön på runt 25000 och inte ökar mycket mer under åren som går.

    Vilket yrke ska ha mer lön, en slamsugare som gör av med skiten som finns i vårt land eller en politiker som inte gör så mycket mer än snacka en massa skit?
  • Äldre 18 Jun 21:05
    Ben66 skrev 2015-06-18 19:25:06 följande:
    Visst...ansvar ska betalas bra, men deras löner är absurda.
    Vissa arbeten är minst lika ansvarsfulla, ex en slamsugare som har en ingångslön på runt 25000 och inte ökar mycket mer under åren som går.

    Vilket yrke ska ha mer lön, en slamsugare som gör av med skiten som finns i vårt land eller en politiker som inte gör så mycket mer än snacka en massa skit?
    Varför skulle det vara så absurt? Landets främsta företrädare skall givetvis ha bra betalt. Det är en helt annan sak än om man ogillar deras politik eller inte.

    Det är klart, om man på fullaste allvar faktiskt tror att regeringsmedlemmar bara "snackar skit" så blir inställningen begriplig. Det gör de inte. De är i praktiken i tjänst 24/7.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?