• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Analysera mera
    Flash Gordon skrev 2015-09-19 15:16:29 följande:

    Tja om det "ofta" är felaktiga siffror eller inte låter jag vara osagt. Jag har sett bäggedera men oftare korrekt info än inkorrekt. Men det kanske beror på vilka sidor man surfar på.

    Sedan har SD inget med tråden att göra så det fanns ingen anledning att dra in dem i tråden med ett "Ah, men SD då!"

    Regeringen består (än så länge) och S och MP - låt oss hålla oss till dem i den här tråden. SD-trådar finns det så det räcker ändå.


    Jag tror att det är oerhört vanskligt att begränsa en tråd till endast två partier, det som regeringen uträttar/inte uträttar berör ju trots allt de andra partierna i stor utsträckning eftersom de deltar i samma rum, så att säga; det politiska.

    Däremot inte sagt att fokuset helt skall lyftas till ett enskilt parti (SD) - på den punkten är jag helt överens med dig.
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Tom Araya
    Analysera mera skrev 2015-09-20 17:07:31 följande:
    Inte unikt, men mera förekommande.
    Sannolikt ganska marginellt.
  • Tom Araya
    Analysera mera skrev 2015-09-18 20:29:06 följande:
    Jo då, men ofta felaktiga siffror. Och när man avslöjar dem så tar de ofta till personangrepp. Detta är inte alls vanligt bland miljöpartisterna enligt mina erfarenheter, oavsett ämne.

    Jag bara påpekade detta, jag försöker inte släpa in dem här.
    Fakta är inte mp's starka sida.
    Personangrepp...tja, det hänger väl på vad man menar med det. Mycket av det/de som står till höger om mp har ju fått vissa epitet, i synnerhet om de varit män.
  • Analysera mera
    Tom Araya skrev 2015-09-21 02:24:18 följande:

    Sannolikt ganska marginellt.


    OK, då har vi helt enkelt ganska olika erfarenheter av den saken.
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Analysera mera
    Tom Araya skrev 2015-09-21 02:29:59 följande:

    Fakta är inte mp's starka sida.


    Om du syftar på "Themia" så är det ju en enskild individ som sympatiserar med MP, du talar om.

    Knappast representativ för hela MP:s väljarkår, som sådan. Det du drog till med här är alltså en grov generalisering. En väldigt partisk sådan.

    Mina erfarenheter är som sagt annorlunda; jag tycker det är sverigedemokrater (inte minst på detta forum) som inte har koll på fakta...
    Tom Araya skrev 2015-09-21 02:29:59 följande:

    Personangrepp...tja, det hänger väl på vad man menar med det. Mycket av det/de som står till höger om mp har ju fått vissa epitet, i synnerhet om de varit män.


    Personangrepp är just personangrepp; dvs att klistra olika uttryck på enskilda individer. Att objektivt tala om olika människogrupper är något helt annat.

    Däremot inte sagt att jag är så förtjust i det tal av Åsa Romson jag misstänker att du åberopade.

    Och återigen: Hon är, precis som Themia, bara en individ som kallar sig miljöpartist.

    Du tycks ha uppfattningar om människor som grundar sig i ditt förhållningssätt till vissa partier, snarare än faktiska upplevelser av (en mängd) personer tillhörandes dessa partier...
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Mentat
    Analysera mera skrev 2015-09-21 03:38:27 följande:
    Om du syftar på "Themia" så är det ju en enskild individ som sympatiserar med MP, du talar om.

    Knappast representativ för hela MP:s väljarkår, som sådan. Det du drog till med här är alltså en grov generalisering. En väldigt partisk sådan.

    Mina erfarenheter är som sagt annorlunda; jag tycker det är sverigedemokrater (inte minst på detta forum) som inte har koll på fakta...
    Tom Araya skrev 2015-09-21 02:29:59 följande:

    Personangrepp...tja, det hänger väl på vad man menar med det. Mycket av det/de som står till höger om mp har ju fått vissa epitet, i synnerhet om de varit män.


    Personangrepp är just personangrepp; dvs att klistra olika uttryck på enskilda individer. Att objektivt tala om olika människogrupper är något helt annat.

    Däremot inte sagt att jag är så förtjust i det tal av Åsa Romson jag misstänker att du åberopade.

    Och återigen: Hon är, precis som Themia, bara en individ som kallar sig miljöpartist.

    Du tycks ha uppfattningar om människor som grundar sig i ditt förhållningssätt till vissa partier, snarare än faktiska upplevelser av (en mängd) personer tillhörandes dessa partier...
    Nåja, man kan ju inte rätt gärna avfärda (mp):s partiledare (eller en av dem) såsom bara "en individ som kallar sig miljöpartist" - det är stor skillnad mot en enskild väljare.

    Språkrören är med och formar (mp):s politik, de är partiets högsta representanter och partiets ansikte utåt. Det de säger har en helt annan tyngd och dignitet än vad enskilda sympatisörer säger. Det måste du väl ändå hålla med om?
  • FDFMGA
    themia skrev 2015-09-17 20:24:33 följande:
    Ja, det är oförlåtligt.
    Jag blir lite nyfiken på ditt omdöme om ett beslut som går på tvärs mot något som rimligen borde vara centralt för MP.

    Vad är ett regeringssamarbete värt?

    Hur mycket kan ett parti kompromissa utan att förlora sin själ och kanske sina väljare?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta

    Regeringen presenterar sin höstbudget idag:

    www.svd.se/regeringen-morkar-att-80-procent-forlorar-pa-budgeten/om/hostbudgeten-2015

    Regeringen mörkar att 80 procent förlorar på budgeten

    80 procent av hushållen förlorar i disponibel inkomst på regeringens politik under 2016. Det visar finansdepartementets egna beräkningar, erfar SvD.

    Men i budgetpropositionen finns siffrorna, som normalt redovisas i finansplanen, inte med.

    Den som har tagit beslutet att lyfta ur siffrorna är finansminister Magdalena Andersson.

    Finansministern har sagt att materialet inte ska vara med i budgeten och därför är det borta. Regeringen vill mörka att det är så här effekterna av politiken ser ut, att så många förlorar, säger en källa till SvD.

    Fördelningseffekterna av den förda politiken redovisas normalt alltid i finansplanen och fanns till exempel med i Alliansregeringens sista budgetproposition när den lades fram hösten 2013.

  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2015-09-21 08:46:17 följande:
    Regeringen presenterar sin höstbudget idag:

    www.svd.se/regeringen-morkar-att-80-procent-f...

    Regeringen mörkar att 80 procent förlorar på budgeten

    80 procent av hushållen förlorar i disponibel inkomst på regeringens politik under 2016. Det visar finansdepartementets egna beräkningar, erfar SvD.

    Men i budgetpropositionen finns siffrorna, som normalt redovisas i finansplanen, inte med.

    Den som har tagit beslutet att lyfta ur siffrorna är finansminister Magdalena Andersson.

    Finansministern har sagt att materialet inte ska vara med i budgeten och därför är det borta. Regeringen vill mörka att det är så här effekterna av politiken ser ut, att så många förlorar, säger en källa till SvD.

    Fördelningseffekterna av den förda politiken redovisas normalt alltid i finansplanen och fanns till exempel med i Alliansregeringens sista budgetproposition när den lades fram hösten 2013.
    Men vad har de för alternativ? Att vara ärliga och öppna med att de försämrar ekonomin för nästa alla?

    Alldeles särskilt som folk då skulle börja undra över varför de vill försämra folks ekonomi.
  • Flash Gordon
    Analysera mera skrev 2015-09-21 03:38:27 följande:
    Om du syftar på "Themia" så är det ju en enskild individ som sympatiserar med MP, du talar om.

    Finns ju fler partirepresentanter än den du nämner som inte har koll. För att inte tala om de som bara är sympatisörer.

    Hela partiet bygger ju på ett gäng idealister från flower-power-tiden, ungefär. Dagens hippies.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?