• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-12-09 10:40:34 följande:
    Så "nästan" 90% gör överskott och "nästan" lika många räknar med att inte höja kommunalskatten. Några höjer alltså skatten trots överskott och drygt 10% av landets kommuner höjer skatten.

    Hur många sänker skatten och med hur mycket?
    Varsågod!

    tinyurl.com/zddhnsl
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-12-09 10:58:04 följande:
    Varsågod!

    tinyurl.com/zddhnsl
    Tack! Jag tycker ju alltid om att gå till källan.
    Jo, visst har Sverige en i grunden stark ekonomi och det var just därför jag reagerade på att en så hög andel av kommunerna har planer på att höja skatten - det kan ju rimligen inte vara så att skattetrycken enbart kan gå uppåt i kommunerna.

    Nu var den ju oförändrad i de flesta kommunerna men att 30 höjer och bara 5 sänker är ändå något att fundera över: Varför måste fler kommuner öka skatten än minska den när ekonomin går bra och 87% av kommunerna visar överskott?
  • Smecker
    Mentat skrev 2015-12-09 11:58:12 följande:

    Tack! Jag tycker ju alltid om att gå till källan.

    Jo, visst har Sverige en i grunden stark ekonomi och det var just därför jag reagerade på att en så hög andel av kommunerna har planer på att höja skatten - det kan ju rimligen inte vara så att skattetrycken enbart kan gå uppåt i kommunerna.

    Nu var den ju oförändrad i de flesta kommunerna men att 30 höjer och bara 5 sänker är ändå något att fundera över: Varför måste fler kommuner öka skatten än minska den när ekonomin går bra och 87% av kommunerna visar överskott?


    Intressant. Brukar du begära en lönesänkning om du har ett överskott? Eller lägger du undan pengar för framtida behov?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Mentat
    Smecker skrev 2015-12-09 13:45:51 följande:
    Intressant. Brukar du begära en lönesänkning om du har ett överskott? Eller lägger du undan pengar för framtida behov?
    Jag lägger säkert undan pengar för framtida behov och om vi nu skall anse att jämförelsen mellan privat och offentlig ekonomi håller, vilket inte är självklart, så kan det för all del motsvara att många kommuner har oförändrad skatt.

    Ändå är det klart fler som höjer skatten än sänker den, trots att de har god ekonomi alltså, Det finner jag märkligt. Det är inget självändamål för kommunerna att lägga pengar på hög, de har ju alltid möjligheten att höja skatten den dag det verkligen behövs. Jag kan inte gå till min arbetsgivare och kräva högre lön för att jag har ebb i kassan, eller hur? Så varför skall de överbeskatta medborgarna?
  • K Markatta

    Man ser i statistiken som Sveriges radio redovisat att andelen kommuner som ska höja skatten och andelen kommuner som har en budget i balans är ungefär lika stora. Man kan väl anta att det till stor del rör sig om samma kommuner i båda grupperna, dvs de har en budget med underskott och de har därför föreslagit skattehöjningar som de anser täcker underskottet och det blir då balans i budgeten.

  • Tom Araya
    KillBill skrev 2015-12-09 08:57:05 följande:
    Du sprider felaktiga uppgifter. I den artikel som du länkar till så har man plockat bort många av de länder som har en större skuldsättning än Sverige. Nedan har du en senare jämförelse med några andra länder.där Sverige kommer bättra ut:

    Det förtjänar att nämnas att den bostadsbubbla som har skapats de senaste åren till stor del orsakats av ett antal reformer av den förra Alliansregeringen (bl.a. slopandet av förmögenhetsskatt och fastighetsskatt)


    Sjätteplats i skulder är ju en topplacering det med.

    Skatter på privatpersoner påverkar knappast varken tillgång eller efterfrågan på bostäder.
  • Smecker
    Mentat skrev 2015-12-09 14:09:18 följande:

    Jag lägger säkert undan pengar för framtida behov och om vi nu skall anse att jämförelsen mellan privat och offentlig ekonomi håller, vilket inte är självklart, så kan det för all del motsvara att många kommuner har oförändrad skatt.

    Ändå är det klart fler som höjer skatten än sänker den, trots att de har god ekonomi alltså, Det finner jag märkligt. Det är inget självändamål för kommunerna att lägga pengar på hög, de har ju alltid möjligheten att höja skatten den dag det verkligen behövs. Jag kan inte gå till min arbetsgivare och kräva högre lön för att jag har ebb i kassan, eller hur? Så varför skall de överbeskatta medborgarna?


    Ingår kommunernas skulder i denna goda ekonomi? Pensionsskulder etc?

    Du har möjlighet att sänka dina utgifter. Precis som kommuner gör istället för att som första åtgärd höja skatten.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-12-09 11:58:12 följande:
    Tack! Jag tycker ju alltid om att gå till källan.
    Jo, visst har Sverige en i grunden stark ekonomi och det var just därför jag reagerade på att en så hög andel av kommunerna har planer på att höja skatten - det kan ju rimligen inte vara så att skattetrycken enbart kan gå uppåt i kommunerna.

    Nu var den ju oförändrad i de flesta kommunerna men att 30 höjer och bara 5 sänker är ändå något att fundera över: Varför måste fler kommuner öka skatten än minska den när ekonomin går bra och 87% av kommunerna visar överskott?
    Jag har inte kontrollerat vilka kommuner det är som anser sig behöva höja skatten. I går länkade jag till en artikel där man kunde läsa att statskassan fått in 10 miljarder mer än vad Riksgälden beräknad de senaste två månaderna, en del förmodligen på grund av ökat skatteunderlag.

    Men Sverige är ett tudelat land i mångt och mycket, storstadsregionerna är expansiva medan landsbygden stagnerar.

    Låt mig gissa att det är kommuner med en åldrande befolkning och hög arbetslöshet som behöver höja skatten.

    Låt mig gissa att det är något de kommer att få fortsätta med så länge det inte inträffar ett under.

    Låt mig också gissa att kommunpolitikerna i exempelvis Ragunda är mycket medvetna om att en skattehöjning bara är en lösning på kort sikt men att den på lite längre sikt bara gör skadan värre.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-12-09 11:58:12 följande:
    Tack! Jag tycker ju alltid om att gå till källan.
    Jo, visst har Sverige en i grunden stark ekonomi och det var just därför jag reagerade på att en så hög andel av kommunerna har planer på att höja skatten - det kan ju rimligen inte vara så att skattetrycken enbart kan gå uppåt i kommunerna.

    Nu var den ju oförändrad i de flesta kommunerna men att 30 höjer och bara 5 sänker är ändå något att fundera över: Varför måste fler kommuner öka skatten än minska den när ekonomin går bra och 87% av kommunerna visar överskott?
    Batteriet på datorn tog slut innan jag egentligen var färdig.

    Om du föredrar att gå till källan så skulle det ju mycket väl kunna visa sig att de kommuner som planerar att höja skatten nästan uteslutande tillhör de 13 procent som inte räknar med överskott.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Mentat
    Kung Markatta skrev 2015-12-09 14:17:38 följande:

    Man ser i statistiken som Sveriges radio redovisat att andelen kommuner som ska höja skatten och andelen kommuner som har en budget i balans är ungefär lika stora. Man kan väl anta att det till stor del rör sig om samma kommuner i båda grupperna, dvs de har en budget med underskott och de har därför föreslagit skattehöjningar som de anser täcker underskottet och det blir då balans i budgeten.


    Nej, det var just det det inte var och det var därför jag reagerade. Endast 4 kommuner hade en budget med underskott men hela 30 kommuner höjer skatten. Det var det jag reagerade på.

    Även om man nu gärna lägger extra inkomster på hög så är det anmärkningsvärt att i så fall nästan alla gör det och så få kommuner tar chansen att låta invånarna få behålla litet mer av sina pengar när 221 kommuner visar överskott och bara 5 sänker skatten. Jag reagerar på det även om du inte gör det.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?