• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Smecker
    Tom Araya skrev 2016-03-12 16:37:23 följande:

    Mycket av hur myndigheter ska se ut och arbeta regleras av myndighetsförordningen.

    Följande säger förordningen om myndighetsledning:

    Myndighetens ledning

    2 § En myndighet leds av

    1. en myndighetschef (enrådighetsmyndighet),

    2. en styrelse (styrelsemyndighet), eller

    3. en nämnd (nämndmyndighet).

       Myndighetens ledningsform anges i myndighetens instruktion eller i någon annan författning.

    Uppgiften antar jag är regeringen som ger och beskriver för de centrala myndigheterna, möjligen att det delegeras ner på departementen.

    Det finns flera granskningsinstanser, exempelvis Riksrevisionen som kan bedöma hur en myndighet klarar sin uppgift. Myndigheten kan även göra internrevision och även ha ett insynsråd som är rådgivande för myndighetens ledning och därmed kan utgöra en för-granskande instans.


    Verksamheten styrs av regleringsbrev och myndighetsinstruktion, som utfärdas av.. regeringen. Du kunde ju läst vidare:

    Anställningar och uppdrag

    22 § Ledamöter i styrelser, nämnder och insynsråd utses av regeringen för en bestämd tid.

    Regeringen utser även ordförande i styrelser och nämnder.

    23 § Myndighetschefen anställs av regeringen. Detsamma gäller en myndighets överdirektör.

    Annan personal anställs av myndigheten.

    Så, vem tycker du skall utse generaldirektörer?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Tom Araya skrev 2016-03-12 16:40:54 följande:

    Det beror vilken struktur man vill ändra på. Förhållandet mellan den politiska makten och myndigheten är också en struktur och som en politiskt tillsatt person är en del av.


    Ja.. och? Du vill alltså ha myndigheter vars inriktning och verksamhet de som betalar för kalaset, det vill säga medborgarna via de folkvalda politikerna, inte får lov att påverka? Vilken märklig inställning.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-03-12 17:35:05 följande:
    Schyman behöver inte SD för att uppröra. Jag undrar vad som krävs eller hur länge det dröjer innan alla tar henne som det skämt hon är. Många har redan förstått, t.o.m. inom vänster- och feministkretsar, men än är det långt kvar innan hon är helt avfärdad, mycket tack vare ett visst fortsatt stöd i media.
    Mm, det ligger nära tillhands för många att inte kunna eller vilja skilja mellan ett budskap och den som förmedlar budskapet.

    Själv anser jag att Schyman är den skickligaste partiledare vi har idag. Det innebär inte nödvändigtvis att jag sympatiserar med hennes budskap på samma sätt som att jag inte sympatiserar med SD:s budskap bara för att jag anser att Åkesson är en skicklig politiker.

    Jag tror det är Mentat här på FL som anser att Fi är ett sexistiskt parti som borde behandlas på samma sätt som SD - men om jag inte minns fel anser han inte desto mindre att Schyman är en av våra skickligaste politiker.

    Jag tror också att man får lättare att förstå om man förmår skilja mellan budskap och budbärare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2016-03-12 17:50:58 följande:
    Verksamheten styrs av regleringsbrev och myndighetsinstruktion, som utfärdas av.. regeringen. Du kunde ju läst vidare:

    Anställningar och uppdrag

    22 § Ledamöter i styrelser, nämnder och insynsråd utses av regeringen för en bestämd tid.

    Regeringen utser även ordförande i styrelser och nämnder.

    23 § Myndighetschefen anställs av regeringen. Detsamma gäller en myndighets överdirektör.

    Annan personal anställs av myndigheten.

    Så, vem tycker du skall utse generaldirektörer?
    Man skulle kunna ha ett liknande system som i föreningar med en valberedning som utgörs av personal inom myndigheten. Vem som helst får föreslå kandidater för olika poster inom styrelsen eller nämnden. Valberedningen ser över hur väl kandidaterna stämmer överens med en önskad profil av erfarenhet, kompetens och personlighet samt att personen vill ta uppdraget. Profilen fastslås av myndigheten och regeringen gemensamt och ska inte innehålla politisk färg. Myndighetens styrelse eller nämnd röstar fram vilka de vill ha på respektive post bland de kandidater valberedningen funnit lämpliga. Man skulle även kunna låta berört departement, regeringen eller riksdagen ha några röster.
    Detta bör kombineras med ett ökat ansvar för myndigheter och myndighetspersoner att lösa sina uppgifter på bästa och mest effektiva sätt och det ska vara lättare kunna göra sig av med olämpliga personer utan dyra avgångsavtal.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-03-12 17:59:47 följande:
    Mm, det ligger nära tillhands för många att inte kunna eller vilja skilja mellan ett budskap och den som förmedlar budskapet.

    Själv anser jag att Schyman är den skickligaste partiledare vi har idag. Det innebär inte nödvändigtvis att jag sympatiserar med hennes budskap på samma sätt som att jag inte sympatiserar med SD:s budskap bara för att jag anser att Åkesson är en skicklig politiker.

    Jag tror det är Mentat här på FL som anser att Fi är ett sexistiskt parti som borde behandlas på samma sätt som SD - men om jag inte minns fel anser han inte desto mindre att Schyman är en av våra skickligaste politiker.

    Jag tror också att man får lättare att förstå om man förmår skilja mellan budskap och budbärare.
    Schyman är skicklig på att marknadsföra sig själv och skapa uppmärksamhet åt sin person och därmed även för partiet, men i kvalitet som partiledare ligger även vilket budskap man för fram och där tror jag inte ens större delen av Fi's medlemmar tycker att hon lyckats särskilt bra. Snarare riskerar man kraftigt reducerad framgång genom att fokusera på fel frågor samt få minskat förtroende och stöd av samma anledning, både inom och utanför partiet.
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2016-03-12 17:56:42 följande:
    Ja.. och? Du vill alltså ha myndigheter vars inriktning och verksamhet de som betalar för kalaset, det vill säga medborgarna via de folkvalda politikerna, inte får lov att påverka? Vilken märklig inställning.
    Du har en poäng, men frågan är mer mångfacetterad och svårare än så.
    Förutom att man riskerar en undermålig styrning av en myndighet från en chef som saknar rätt erfarenhet och kompetens så riskerar även politiskt tillsatta chefer att färgas allt för mycket av sittande regerings ideologi i sitt arbete och inte minst i vad som rapporteras som framgångar, bakslag, fördelar och brister.
    Detta framgår av flera uppmärksammade och granskade fall, exempelvis i utredningen av mordet på Olof Palme.
    Genom att tillsätta en parti-/regringstrogen person i ledande ställning kan man utöva en slags dold version av vad man annars kallar "ministerstyre".
    Sådant är knappast något som väljare har tagit ställning till i sitt val av politisk makt.
    Sedan får du inte glömma att myndigheter aldrig kan vara helt oberoende och opåverkad av den politiska makten.
  • nattuv
    Smecker skrev 2016-03-12 13:54:17 följande:
    Å andra sidan är det svårare att ändra en struktur och en organisation som man själv är en del av. Lite basic organisationsteori.
    En struktur är nästan omöjligt att förändra oavsett om du kommer ur organisationen eller utifrån. Ofta finns det en övertro på att nya kvastar skall kunna förändra något men i slutänden brukar det allt för ofta visa sig att det bara blir lite krusningar på ytan och att den nya kvasten blir en del av den gamla organisationen. Troligen beroende på att det är samma gamla strukturskadade personer som tillsätter den nya kvasten.
  • Smecker
    Tom Araya skrev 2016-03-12 18:06:33 följande:

    Man skulle kunna ha ett liknande system som i föreningar med en valberedning som utgörs av personal inom myndigheten. Vem som helst får föreslå kandidater för olika poster inom styrelsen eller nämnden. Valberedningen ser över hur väl kandidaterna stämmer överens med en önskad profil av erfarenhet, kompetens och personlighet samt att personen vill ta uppdraget. Profilen fastslås av myndigheten och regeringen gemensamt och ska inte innehålla politisk färg. Myndighetens styrelse eller nämnd röstar fram vilka de vill ha på respektive post bland de kandidater valberedningen funnit lämpliga. Man skulle även kunna låta berört departement, regeringen eller riksdagen ha några röster.

    Detta bör kombineras med ett ökat ansvar för myndigheter och myndighetspersoner att lösa sina uppgifter på bästa och mest effektiva sätt och det ska vara lättare kunna göra sig av med olämpliga personer utan dyra avgångsavtal.


    Vilken fantastisk idé, särskilt när det är förändringsarbete på gång. Låta kulturbärare påverka tillsättningen av en organisations ledare. Det kan bara bli bra.

    Jag föreslår att du ser till att genomföra dessa reformer.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Tom Araya
    nattuv skrev 2016-03-12 19:09:08 följande:
    En struktur är nästan omöjligt att förändra oavsett om du kommer ur organisationen eller utifrån. Ofta finns det en övertro på att nya kvastar skall kunna förändra något men i slutänden brukar det allt för ofta visa sig att det bara blir lite krusningar på ytan och att den nya kvasten blir en del av den gamla organisationen. Troligen beroende på att det är samma gamla strukturskadade personer som tillsätter den nya kvasten.
    ...eller av att den utifrån tillsatta inte riktigt når ner i botten på grytan och röra om ordentligt, eftersom den inte är i verksamheten och räknas till en i organisationen.
    Jag tror på filosofin att förändring sker bäst inifrån, men det kräver en del för att få igång den och där misslyckas många....kanske för att de kommer utifrån...
  • Smecker
    nattuv skrev 2016-03-12 19:09:08 följande:

    En struktur är nästan omöjligt att förändra oavsett om du kommer ur organisationen eller utifrån. Ofta finns det en övertro på att nya kvastar skall kunna förändra något men i slutänden brukar det allt för ofta visa sig att det bara blir lite krusningar på ytan och att den nya kvasten blir en del av den gamla organisationen. Troligen beroende på att det är samma gamla strukturskadade personer som tillsätter den nya kvasten.


    Finns en risk för det, ja. Risken är dessbättre mindre om organisationens ledare rekryteras utifrån, särskilt när organisationen skall förändras istället för förvaltas. Enligt forskning på området.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?