• Äldre 21 Mar 14:27
    1481239 visningar
    23133 svar
    -17 +24
    23133
    1481239

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 12 Mar 19:28
    Tom Araya skrev 2016-03-12 19:25:30 följande:

    ...eller av att den utifrån tillsatta inte riktigt når ner i botten på grytan och röra om ordentligt, eftersom den inte är i verksamheten och räknas till en i organisationen.

    Jag tror på filosofin att förändring sker bäst inifrån, men det kräver en del för att få igång den och där misslyckas många....kanske för att de kommer utifrån...


    Det är en gullig tanke.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 12 Mar 19:34
    Tom Araya skrev 2016-03-12 18:26:45 följande:

    Du har en poäng, men frågan är mer mångfacetterad och svårare än så.

    Förutom att man riskerar en undermålig styrning av en myndighet från en chef som saknar rätt erfarenhet och kompetens så riskerar även politiskt tillsatta chefer att färgas allt för mycket av sittande regerings ideologi i sitt arbete och inte minst i vad som rapporteras som framgångar, bakslag, fördelar och brister.

    Detta framgår av flera uppmärksammade och granskade fall, exempelvis i utredningen av mordet på Olof Palme.

    Genom att tillsätta en parti-/regringstrogen person i ledande ställning kan man utöva en slags dold version av vad man annars kallar "ministerstyre".

    Sådant är knappast något som väljare har tagit ställning till i sitt val av politisk makt.

    Sedan får du inte glömma att myndigheter aldrig kan vara helt oberoende och opåverkad av den politiska makten.


    Alla chefer riskerar att färgas av regerings/styrelses ideologi. Det är liksom poängen med att tillsätta en GD/VD och är en del i urvalet.

    Skulle JAG glömma att myndigheter aldrig kan vara helt oberoende och opåverkade av den politiska makten? Det är du som vill ha myndigheter vars inriktning och verksamhet de som betalar för kalaset, det vill säga medborgarna via de folkvalda politikerna, inte får lov att påverka.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 12 Mar 19:37
    Smecker skrev 2016-03-12 19:24:05 följande:
    Vilken fantastisk idé, särskilt när det är förändringsarbete på gång. Låta kulturbärare påverka tillsättningen av en organisations ledare. Det kan bara bli bra.

    Jag föreslår att du ser till att genomföra dessa reformer.
    En chef kan aldrig vara ensam om att vilja förändra. Samma vilja måste finnas hos tillräckligt många och på alla nivåer, annars kommer det att misslyckas.
    Vad säger då att de i organisationen som är öppna för förändring inte kan vara med att ta fram sin ledare, en ledare de har förtroende för, till skillnad mot en som är politiskt tillsatt?
    Vilken ledare tror du har störst chans att få med sig även övriga?

    Alla är kulturbärare, beroende på vilken kultur du tittar på och alla kan vara begränsande i utvecklingsarbete. Det har med stor tydlighet visat sig hur begränsande av positiv utveckling det kan vara med en politiskt tillsatt chef som saknar rätt bakgrund.
  • Äldre 12 Mar 19:40
    Smecker skrev 2016-03-12 19:34:12 följande:
    Skulle JAG glömma att myndigheter aldrig kan vara helt oberoende och opåverkade av den politiska makten? Det är du som vill ha myndigheter vars inriktning och verksamhet de som betalar för kalaset, det vill säga medborgarna via de folkvalda politikerna, inte får lov att påverka.
    Det senare påståendet förutsätter att man glömmer den ofrånkommande påverkan från politiskt håll i enlighet med hur vårt system fungerar (inte enbart hur myndighetsbefattningar tillsätts).
  • Äldre 12 Mar 19:50
    Smecker skrev 2016-03-12 19:26:57 följande:
    Finns en risk för det, ja. Risken är dessbättre mindre om organisationens ledare rekryteras utifrån, särskilt när organisationen skall förändras istället för förvaltas. Enligt forskning på området.
    Enligt egna erfarenheter så har ledare utifrån inte gjort någon större skillnad. Många stora ord vid tillträdandet och en rivstart som i bästa fall ger en kosmetisk förändring medan organisationen i stort sett fortsätter som tidigare.

    Har du möjligen någon boktitel eller liknade (helst populärvetenskaplig) som tar upp den forskning du hänvisar till?
  • Äldre 12 Mar 21:02
    Tom Araya skrev 2016-03-12 18:13:07 följande:
    Schyman är skicklig på att marknadsföra sig själv och skapa uppmärksamhet åt sin person och därmed även för partiet, men i kvalitet som partiledare ligger även vilket budskap man för fram och där tror jag inte ens större delen av Fi's medlemmar tycker att hon lyckats särskilt bra. Snarare riskerar man kraftigt reducerad framgång genom att fokusera på fel frågor samt få minskat förtroende och stöd av samma anledning, både inom och utanför partiet.
    Ja, fokus på fel frågor kan jag tycka, men så röstar jag inte på Fi heller Skrattande

    Om Fi:s väljare anser att Fi har fel fokus och att det inte är partiets frågor utan Schymans som förs fram, tja - det har jag ingen som helst uppfattning om.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 12 Mar 22:21
    Tom Araya skrev 2016-03-12 19:40:27 följande:

    Det senare påståendet förutsätter att man glömmer den ofrånkommande påverkan från politiskt håll i enlighet med hur vårt system fungerar (inte enbart hur myndighetsbefattningar tillsätts).


    Sannerligen, så varför glömmer du den ofrånkomliga påverkan från politiskt håll i enlighet med hur vårt system fungerar när du vill ha myndigheter vars inriktning och verksamhet de som betalar för kalaset, det vill säga medborgarna via de folkvalda politikerna, inte får lov att påverka?
    Tom Araya skrev 2016-03-12 19:37:53 följande:

    En chef kan aldrig vara ensam om att vilja förändra. Samma vilja måste finnas hos tillräckligt många och på alla nivåer, annars kommer det att misslyckas.

    Vad säger då att de i organisationen som är öppna för förändring inte kan vara med att ta fram sin ledare, en ledare de har förtroende för, till skillnad mot en som är politiskt tillsatt?

    Vilken ledare tror du har störst chans att få med sig även övriga?

    Alla är kulturbärare, beroende på vilken kultur du tittar på och alla kan vara begränsande i utvecklingsarbete. Det har med stor tydlighet visat sig hur begränsande av positiv utveckling det kan vara med en politiskt tillsatt chef som saknar rätt bakgrund.


    Hur hade du tänkt dig identifiera de i organisationen som är öppna för förändring? Nej, alla i en organisation är inte kulturbärare. Det beror inte på "vilken kultur du tittar på", i en organisation så tittar man på organisationskultur.

    Du har uppenbarligen ingen som helst erfarenhet av varken teoretiskt eller praktiskt organisatoriskt förändringsarbete, och det är inte meningsfullt att gå igenom hela grundkursen i organisationsteori med dig, så jag släpper det sidospåret.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 12 Mar 22:25
    nattuv skrev 2016-03-12 19:50:27 följande:

    Enligt egna erfarenheter så har ledare utifrån inte gjort någon större skillnad. Många stora ord vid tillträdandet och en rivstart som i bästa fall ger en kosmetisk förändring medan organisationen i stort sett fortsätter som tidigare.

    Har du möjligen någon boktitel eller liknade (helst populärvetenskaplig) som tar upp den forskning du hänvisar till?


    Absolut förekommer det med. Fast nu har jag aldrig påstått att allt förändringsarbete blir skinande succéer bara för att man rekryterar ledning externt.

    Nej jag har tyvärr inte det, det var ett tag sedan jag läste organisationsteori och den kan inte direkt påstås vara särskilt populärvetenskaplig.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 12 Mar 22:34
    +1
    SmalaSara skrev 2016-03-12 14:54:21 följande:
    Har du läst artikeln i SvD?

    Jag undrar om medierna gjort det heller faktiskt då det uttryckligen står i SvD att ökningen beror på ökat antal asylsökande och antal handläggare.

    Märklig kritik

    Självklart har jag läst artikeln och jag tycker inte att kritiken är märklig. Rubriken i kombination med visst innehåll ger sken av att hot och våld på Migrationsverket ökar kraftigt vilket inte är sant om man sätter antalet hot och våld i relation till antalet asylsökande.


    Det förväntade skulle vara att antalet hot och våld ökar linjärt med ökningen av antalet asylansökande men nu visar det sig att antalet fall av hot och våld inte ökat lika mycket som antalet asylansökanden. Då tycker jag att man leder läsaren fel genom att pratat om kraftiga ökningar. 


    Läser man vidare i artikeln kan man läsa om att Migrationsverket under hösten inte hann utbilda de nya medarbetarna i hur man förhindrar att en hotfull eller våldsam situation inträffar man kan också läsa om att trångboddheten och långa handläggningstider som kan trigga personer att bli aggressiva eller hotfulla. Man får intrycket att brist på utbildning, trångboddhet och långa handläggningstider skulle vara förklaringar till ökningarna vilket inte stämmer då ökningarna enbart verkar bero på av att det idag finns fler asylansökanden och asylboenden än tidigare.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 12 Mar 23:36
    Smecker skrev 2016-03-12 17:37:40 följande:
    Det är självklart helt okej att du tror att "den här typen av teorier inte fungerar bra".

    Mig veterligen är det ett extremt fåtal verksamheter där personalen är det viktigaste, så jag ser inte riktigt din poäng där.

    Forskningen visar att sannolikheten att förändringsarbetet blir framgångsrikt är mycket högre om det drivs av någon som inte är indoktrinerad i eller absorberad av den rådande kulturen på organisationen som skall förändras. Sannolikheten att personen som internt väljs att driva förändringsarbetet är en kulturbärare är också avsevärt högre, vilket i sig är en minskad framgångsfaktor.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
    Organisationsteori är ingen exakt vetenskap. Det finns utrymme att diskutera implementeringen; särskilt när man överför teorier från näringslivet till offentlig verksamhet.

    Även om sannolikheten är större för framgång generellt sätt så betyder inte det att det är det bästa i varje enskilt fall. (Jag tror dock inte forskningen är så entydig som du vill framhäva)

    Men det är väl inte organisationsteori vi diskuterar, utan dan Eliassons tillsättande och lämplighet?

    Och i just detta enskilda fall tycker inte jag att det verkar ha varit en bra idé, i alla fall inte med justvden personen.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?