• Äldre 21 Mar 14:27
    1456884 visningar
    23128 svar
    -17 +24
    23128
    1456884

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 15 Mar 16:54
    KillBill skrev 2016-03-15 14:29:56 följande:
    Jag utgick ifrån SVDs artikel där tidningen hävdade att  hot och våld på Migrationsverket ökar kraftigt.

    www.svd.se/hot-och-vald-i-migrationsverkets-lokaler-okar

    Jag är medveten om att det inte fanns 160 000 flyktingar på asylboenden hela året men å andra sidan så är antalet rapporterade fall av hot, våld och trakasserier långt under samhället i övrigt.
     
    Artikeln handlar om Migrationsverkets mottagningar och inte om asylboenden.
  • Äldre 15 Mar 16:59

    I så fall är det otydligt vad SVD menar. två exempel från artikeln:

    Exempel 1



    Exempel 2


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 15 Mar 17:02
    KillBill skrev 2016-03-15 16:02:18 följande:
    Uppgiften kommer fortfarande från artikeln i SVD.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Artikeln från SvD handlar INTE om brott på asylboenden.Det handlar om anmälda hot på Migrationsverket.

    Hur du kan tro att det är det totala antalet våldsbrott för nyanlända är helt obegripligt. Som om mordet på HVB-hemmet i mölndal, våldtäkten mot barn på ett asylboende, knivskärningen ect aldrig inträffat. Hallå?! Liksom....

    Det finns öht inga siffror för brott på asylboenden för hela 2015. Eller något annat år. Eftersom man tidigare inte mätt dessa separat. Det var iom ALMA. Du vet, kod 291, som startade i höstas som polisen öht började mäta incidenter kopplade till nyanlända separat. Dessa siffror har nu börjat analyseras.

    DN hade en artikel där man försökte få det till att brott bland nyanlända var färre än bland svenskt generellt. Det var detta jag trodde du menade.

    Problemet med DN:s artikel var att man enbart jämförde antal incidenter; inte vad själva incidenterna handlar om. De kan handla om allt möjligt. Om man tittar på våldsbrott specifikt är det mkt vanligare bland nyanlända än svenskar generellt.
  • Äldre 15 Mar 17:13
    SmalaSara skrev 2016-03-15 17:02:00 följande:
    Artikeln från SvD handlar INTE om brott på asylboenden.Det handlar om anmälda hot på Migrationsverket.

    Hur du kan tro att det är det totala antalet våldsbrott för nyanlända är helt obegripligt. Som om mordet på HVB-hemmet i mölndal, våldtäkten mot barn på ett asylboende, knivskärningen ect aldrig inträffat. Hallå?! Liksom....

    Det finns öht inga siffror för brott på asylboenden för hela 2015. Eller något annat år. Eftersom man tidigare inte mätt dessa separat. Det var iom ALMA. Du vet, kod 291, som startade i höstas som polisen öht började mäta incidenter kopplade till nyanlända separat. Dessa siffror har nu börjat analyseras.

    DN hade en artikel där man försökte få det till att brott bland nyanlända var färre än bland svenskt generellt. Det var detta jag trodde du menade.

    Problemet med DN:s artikel var att man enbart jämförde antal incidenter; inte vad själva incidenterna handlar om. De kan handla om allt möjligt. Om man tittar på våldsbrott specifikt är det mkt vanligare bland nyanlända än svenskar generellt.
    Vad bygger du påståendet på att hot, våld misshandel på asylboenden har varit 8-10 ggr högre än genomsnittet för Sverige under november, december och januari om det helt och hållet saknas statistik kring detta?
  • Äldre 15 Mar 17:45

    Här är Tinos resonemang:

    Wow. 831 anmälda misshandel på mindre än tre månader av motsvarande dryga en halv procent av de som vistas i Sverige.
    Förra året anmäldes preliminärt 84589 misshandel enligt Brå. Om siffrorna stämmer har anmälda misshandel per person i flyktingboenden varit 7-8 gånger högre än rikssnittet.

    7-8 ggr högre skulle det vara. Inte 8-10. Skrev fel där.

    Så här Räknar du om du inte tror mig:

    Svenska misshandelsfall 84589 på ett år, alltså 7049 per månad. Uppdelat på befolkningen: 9801616(juli 2015) blir 1misshandel / 1390 personer

    Asylsökande misshandelsfall 831 på 3 månader, alltså 277 per månad. Uppdelat på 56 000 blir en misshandel /202 personer

    1390/202 = 6,8~ 7 ggr fler. Fast det blir mellan 7 och 8 eftersom det inte är tre fulla månader det handlar om.

    Källan till siffrorna 831 på 56 000 asylsökanden är fortfarande den SvD artikel jag länkade till. Och gäller alltså misshandelsfall på tillfälliga asylboenden, inte migrationsverkets lokaler.

  • Äldre 15 Mar 17:58

    Tillägg: det blir 7,65 ggr fler misshandelsfall på asylboendena om man räknar per dag istället för per månad. Vilket är mer rättvisande eftersom det inte rör sig om 3 fulla månader, utan om perioden 11/11 2015 till 31/1 2016

  • Äldre 15 Mar 18:16

    Tillägg 2:

    Hot och ofredanden är 3,6 ggr vanligare på dessa 420 tillfälliga asylboenden än riket som helhet.

  • Äldre 15 Mar 18:21
    SmalaSara skrev 2016-03-15 17:58:33 följande:
    Tillägg: det blir 7,65 ggr fler misshandelsfall på asylboendena om man räknar per dag istället för per månad. Vilket är mer rättvisande eftersom det inte rör sig om 3 fulla månader, utan om perioden 11/11 2015 till 31/1 2016
    Det är befängt att jämföra andelen misshandelsfall på asylboenden med riksgenomsnittet.

    Gör man det har man dels inte förstått från vilka förhållanden människor flyr och vad som händer när många människor vistas på en liten yta under stress.

    Ska man överhuvudtaget jämföra så finns möjligheten att jämföra om andelen misshandelsfall ökar eller minskar på asylboenden - eller mer specifikt om det blivit mer frekvent med hot eller våld riktat mot personalen på asylboenden och/eller Migrationsverkets personal.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 15 Mar 18:31
    +1
    FDFMGA skrev 2016-03-15 18:21:46 följande:
    Det är befängt att jämföra andelen misshandelsfall på asylboenden med riksgenomsnittet.

    Gör man det har man dels inte förstått från vilka förhållanden människor flyr och vad som händer när många människor vistas på en liten yta under stress.

    Ska man överhuvudtaget jämföra så finns möjligheten att jämföra om andelen misshandelsfall ökar eller minskar på asylboenden - eller mer specifikt om det blivit mer frekvent med hot eller våld riktat mot personalen på asylboenden och/eller Migrationsverkets personal.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Goddag yxskaft

    Det var killbill som började med den helt HÅRRESANDE jämförelsen mellan hot på Migrationsverket med svenskarnas totala antal våldsbrott!! Alltså alla våldsbrott, samt försökte få det till att dessa 420 incidenter på Migrationsverket var det totala antalet våldsbrott för samtliga 160000 asylsökande.
    Omg.

    Mina repliker handlar om att rätta till hans missuppfattning om att svenska folket utför fler misshandel per person och dag än asylsökande. När det faktiskt är tvärtom.

    Det är dessutom så att DN mfl försöker vinkla siffrorna på andra sätt genom att prata om totala antalet incidenter och andra typer av rökmoln.

    Att man inte skulle kunna göra den jämförelsen som jag (Tino) gör är bara struntprat fö. Klart man kan. Jämförelsen säger inget om orsakerna till skillnaderna.

    Sen att du (och en hel del andra) inte VILL göra den jämförelsen (förmodligen för att det inte passar er världsbild) är en annan sak.
  • Äldre 15 Mar 19:11
    SmalaSara skrev 2016-03-15 17:45:53 följande:
    Här är Tinos resonemang: Wow. 831 anmälda misshandel på mindre än tre månader av motsvarande dryga en halv procent av de som vistas i Sverige. Förra året anmäldes preliminärt 84589 misshandel enligt Brå. Om siffrorna stämmer har anmälda misshandel per person i flyktingboenden varit 7-8 gånger högre än rikssnittet. 7-8 ggr högre skulle det vara. Inte 8-10. Skrev fel där. Så här Räknar du om du inte tror mig: Svenska misshandelsfall 84589 på ett år, alltså 7049 per månad. Uppdelat på befolkningen: 9801616(juli 2015) blir 1misshandel / 1390 personer Asylsökande misshandelsfall 831 på 3 månader, alltså 277 per månad. Uppdelat på 56 000 blir en misshandel /202 personer 1390/202 = 6,8~ 7 ggr fler. Fast det blir mellan 7 och 8 eftersom det inte är tre fulla månader det handlar om. Källan till siffrorna 831 på 56 000 asylsökanden är fortfarande den SvD artikel jag länkade till. Och gäller alltså misshandelsfall på tillfälliga asylboenden, inte migrationsverkets lokaler.
    SmalaSara skrev 2016-03-15 18:31:49 följande:
    Goddag yxskaft Det var killbill som började med den helt HÅRRESANDE jämförelsen mellan hot på Migrationsverket med svenskarnas totala antal våldsbrott!! Alltså alla våldsbrott, samt försökte få det till att dessa 420 incidenter på Migrationsverket var det totala antalet våldsbrott för samtliga 160000 asylsökande. Omg. Mina repliker handlar om att rätta till hans missuppfattning om att svenska folket utför fler misshandel per person och dag än asylsökande. När det faktiskt är tvärtom. Det är dessutom så att DN mfl försöker vinkla siffrorna på andra sätt genom att prata om totala antalet incidenter och andra typer av rökmoln. Att man inte skulle kunna göra den jämförelsen som jag (Tino) gör är bara struntprat fö. Klart man kan. Jämförelsen säger inget om orsakerna till skillnaderna. Sen att du (och en hel del andra) inte VILL göra den jämförelsen (förmodligen för att det inte passar er världsbild) är en annan sak.

    Tja, såvitt jag kan se så refererar du till Sanandaji där han gör den jämförelsen Menar du på allvar att KillBill är en pseudonym för Sanandaji. Det tror inte jag.

    Hursomhelst. Oavsett om det är du, Sanandaji eller KillBill som gör jämförelsen mellan dem som bor på asylboenden och riksgenomsnittet så är den inte relevant.

    Och jag replikerade på din jämförelse. Jag skulle inte ens tro att lagen tillämpas exakt likadant för de som vistas på asylboenden som för oss som har en ordnad tillvaro. Jag upprepar, det är bara relevant att jämföra inom gruppen asylboende över tid - och om jag fattade artikeln rätt så har det inte skett några förändringar därvidlag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?