• Äldre 21 Mar 14:27
    1457578 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457578

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 15 Mar 19:24
    SmalaSara skrev 2016-03-15 18:31:49 följande:

    Vet du var uppgiften om 56 000 boenden på asylboenden kommer ifrån?

    Uppgiften finns inte med i den sk Alma rapporten som polisen upprättade
    polisen.se/PageFiles/615116/Antal_handelserapporter_och_brottsanmalningar.pdf och enligt Migrationsverket fanns det drygt 
    100 000 personer på anläggningsboenden i december 2015.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6318450


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 15 Mar 20:05
    FDFMGA skrev 2016-03-15 19:11:35 följande:
    SmalaSara skrev 2016-03-15 18:31:49 följande:Goddag yxskaft Det var killbill som började med den helt HÅRRESANDE jämförelsen mellan hot på Migrationsverket med svenskarnas totala antal våldsbrott!! Alltså alla våldsbrott, samt försökte få det till att dessa 420 incidenter på Migrationsverket var det totala antalet våldsbrott för samtliga 160000 asylsökande. Omg. Mina repliker handlar om att rätta till hans missuppfattning om att svenska folket utför fler misshandel per person och dag än asylsökande. När det faktiskt är tvärtom. Det är dessutom så att DN mfl försöker vinkla siffrorna på andra sätt genom att prata om totala antalet incidenter och andra typer av rökmoln. Att man inte skulle kunna göra den jämförelsen som jag (Tino) gör är bara struntprat fö. Klart man kan. Jämförelsen säger inget om orsakerna till skillnaderna. Sen att du (och en hel del andra) inte VILL göra den jämförelsen (förmodligen för att det inte passar er världsbild) är en annan sak.

    Tja, såvitt jag kan se så refererar du till Sanandaji där han gör den jämförelsen Menar du på allvar att KillBill är en pseudonym för Sanandaji. Det tror inte jag.

    Hursomhelst. Oavsett om det är du, Sanandaji eller KillBill som gör jämförelsen mellan dem som bor på asylboenden och riksgenomsnittet så är den inte relevant.

    Och jag replikerade på din jämförelse. Jag skulle inte ens tro att lagen tillämpas exakt likadant för de som vistas på asylboenden som för oss som har en ordnad tillvaro. Jag upprepar, det är bara relevant att jämföra inom gruppen asylboende över tid - och om jag fattade artikeln rätt så har det inte skett några förändringar därvidlag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Men jösses. Menar du allvar?

    Åkej. Jag tar det en gång till;

    Killbill gjorde en idiotisk och helt felaktig jämförelse som utgick från en artikel i SvD som handlade om hot och våld på Migrationsverket. I sin jämförelse tycktes han tro att dessa 420 incidenter var den totala antalet incidenter vad gäller våldsbrott för samtliga 160000 asylsökanden under 2015.

    Detta är helt fel.

    Jag bygger mina uppgifter på denna artikel:

    www.svd.se/polisen-slapper-asylbrottssiffror

    Din invändning är trams. Självklart gäller samma brottsrubriceringen för asylsökanden som för övriga som begår brott i Sverige.

    Asylsökande som grupp begår fler brott med rubriceringen misshandel, hot och ofredanden än snittet i riket. Är det irrelevant tycker du? För vem är det irrelevant? För polisen?

    En siffra är en siffra. Det är vad du använder den till som bör om den är relevant eller inte.
  • Äldre 15 Mar 20:05
    KillBill skrev 2016-03-15 19:24:25 följande:

    Vet du var uppgiften om 56 000 boenden på asylboenden kommer ifrån?

    Uppgiften finns inte med i den sk Alma rapporten som polisen upprättade
    polisen.se/PageFiles/615116/Antal_handelserapporter_och_brottsanmalningar.pdf och enligt Migrationsverket fanns det drygt 
    100 000 personer på anläggningsboenden i december 2015.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6318450


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Jag har länkat femtielva ggr. Men varsågod;

    www.svd.se/polisen-slapper-asylbrottssiffror
  • Äldre 15 Mar 20:16
    FDFMGA skrev 2016-03-15 18:21:46 följande:
    Det är befängt att jämföra andelen misshandelsfall på asylboenden med riksgenomsnittet.

    Gör man det har man dels inte förstått från vilka förhållanden människor flyr och vad som händer när många människor vistas på en liten yta under stress.

    Ska man överhuvudtaget jämföra så finns möjligheten att jämföra om andelen misshandelsfall ökar eller minskar på asylboenden - eller mer specifikt om det blivit mer frekvent med hot eller våld riktat mot personalen på asylboenden och/eller Migrationsverkets personal.
    Du har väl inte en jävla aning om under vilka förhållanden folk som kör för fort, spöar upp frugan, tar droger, snattar parfym, eller fifflar med skatten lever, hur de mår eller vad de varit med om. Att överhuvudtaget ta upp den faktorn som en slags förklaring till brottslighet hos vissa grupper jämfört med andra är befängt.

  • Äldre 15 Mar 20:18
    -1
    SmalaSara skrev 2016-03-15 20:05:04 följande:
    Men jösses. Menar du allvar? Åkej. Jag tar det en gång till; Killbill gjorde en idiotisk och helt felaktig jämförelse som utgick från en artikel i SvD som handlade om hot och våld på Migrationsverket. I sin jämförelse tycktes han tro att dessa 420 incidenter var den totala antalet incidenter vad gäller våldsbrott för samtliga 160000 asylsökanden under 2015. Detta är helt fel. Jag bygger mina uppgifter på denna artikel: www.svd.se/polisen-slapper-asylbrottssiffror Din invändning är trams. Självklart gäller samma brottsrubriceringen för asylsökanden som för övriga som begår brott i Sverige. Asylsökande som grupp begår fler brott med rubriceringen misshandel, hot och ofredanden än snittet i riket. Är det irrelevant tycker du? För vem är det irrelevant? För polisen? En siffra är en siffra. Det är vad du använder den till som bör om den är relevant eller inte.
    Det beror alldeles på, för dig med din utgångspunkt är det naturligtvis relevant för mig är det inte relevant på annat sätt än att jag möjligen är intresserad av att se om frekvensen är stigande eller sjunkande.

    Jag förväntar mig inte att människor som flytt från krig, som lever många tillsammans under stress i ett slags limbo ska vara lika lugna som jag när jag sitter här och petar på tangenterna och småler åt din så kallade socialdemokratiska världsåskådning.

    Jag tycker din garderobsdörr är vidöppen, även om du inte inser det själv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 15 Mar 20:19

    Jag kan tillägga att jag inte har någon som helst aning om varför SvD uppger 56000 och Migrationsverket uppger 100 000.

    Men om vi ponerar att det gäller 100000 istället för 56000 så skulle överrepresentationen för misshandel bli 4ggr så vanligt. Och ofredande/hot dubbelt så vanligt. Fortfarande en kraftig överrepresentation.

    Och om du haft tillgång till dessa siffror hela tiden så kan man ju, med fog, fråga sig varför du i tråden påstår att asylsökande är underrepresenterade? Kan du inte räkna?

  • Äldre 15 Mar 20:27
    Tom Araya skrev 2016-03-15 20:16:52 följande:
    Du har väl inte en jävla aning om under vilka förhållanden folk som kör för fort, spöar upp frugan, tar droger, snattar parfym, eller fifflar med skatten lever, hur de mår eller vad de varit med om. Att överhuvudtaget ta upp den faktorn som en slags förklaring till brottslighet hos vissa grupper jämfört med andra är befängt.

    Nja, t ex kan man konstatera att överrepresentationen på fängelser av personer som diagnosticerats med adhd är mycket kraftig.

    Det innebär inte att adhd är en ursäkt eller en anledning till mildare straff men det kan vara en förklaring och skulle också kunna vara till hjälp för kriminalvården om de har ambitionen att på allvar försöka tillämpa vård och inte bara inlåsning.

    Om det är så att asylsökande är överrepresenterade avseende brott så är inte heller detta en ursäkt eller ett skäl till lägre straff, men däremot kan det vara av intresse för personal på asylboenden, polisen och Migrationsverket att veta så mycket som möjligt om den brottslighet asylsökande gör sig skyldiga till och hur den skiljer sig från genomsnittsbrottsligheten.

    Men rapandet av siffror utan tanke eller förståelse luktar bara illa.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 15 Mar 20:40
    +1
    FDFMGA skrev 2016-03-15 20:18:06 följande:
    Det beror alldeles på, för dig med din utgångspunkt är det naturligtvis relevant för mig är det inte relevant på annat sätt än att jag möjligen är intresserad av att se om frekvensen är stigande eller sjunkande.

    Jag förväntar mig inte att människor som flytt från krig, som lever många tillsammans under stress i ett slags limbo ska vara lika lugna som jag när jag sitter här och petar på tangenterna och småler åt din så kallade socialdemokratiska världsåskådning.

    Jag tycker din garderobsdörr är vidöppen, även om du inte inser det själv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nu kom de igen; insinuanta känsloargument. Och personpåhopp.

    Om siffrorna inte passar så ska den som presenterar siffrorna skambeläggas. Det är ohederlig debatteknik och helt irrelevant. Det är inte mina privata siffror. De är heller inget som jag för fram i ett vakuum

    Nu var det så att jag hade siffror som motbevisade killbills. Då kan jag alltså inte framföra dessa utan att ha "garderobsdörren på glänt"? Killbill ska oemotsagd få hävda felaktiga saker? För att...?

    Helt makalösa invändningar.

    Siffror i sig själva besitter ingen värdering. Varken jag, SvD eller Tino Sanadaji har påstått att orsakerna inte skulle vara stress pga deras situation. Jeeeez
  • Äldre 15 Mar 20:50
    SmalaSara skrev 2016-03-15 20:05:49 följande:
    Jag har länkat femtielva ggr. Men varsågod;

    www.svd.se/polisen-slapper-asylbrottssiffror

    Jo jag vet att uppgiften finns i SVD men det skulle vara intressant att veta varifrån uppgiften kommer.


    I den SVD artikel som du refererar till talas det om att 56 000 personer delar på utrymmet på landets omkring 420 tillfälliga asylboenden. Men som du ser i utdraget nedan så hävdar samma polis (som intervjuas i den SVD artikel som du refererar till) att det finns 8000 asylboenden. Lite längre ner, i en annan artikel uppger Morgan Johansson att det finns 100 000 människor på Svenska asylboenden i mars 2016. Uppgiften stämmer överens med statistik från Migrationsverket från december 2015.


    Det verkar märkligt om Polisens projekt Alma bara har omfattat 420 asylboenden av 8 000 och 56 000 tusen asylsökande av totalt ca 100 000 asylsökanden som enligt Morgan Johansson och Migrationsverket är inskrivna på asylboenden. Håller du inte med?




    www.dn.se/nyheter/sverige/skarpt-uppmarksamhet-kring-asylboenden-efter-brander/


    www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/migrationsministern-oerhort-tragiskt
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 15 Mar 20:57
    SmalaSara skrev 2016-03-15 20:05:04 följande:
    Killbill gjorde en idiotisk och helt felaktig jämförelse som utgick från en artikel i SvD som handlade om hot och våld på Migrationsverket. I sin jämförelse tycktes han tro att dessa 420 incidenter var den totala antalet incidenter vad gäller våldsbrott för samtliga 160000 asylsökanden under 2015.

    Ja pga. av att SVD aven nämnde boenden i artikeln om Migrationsverkets mottagningar drog jag helt felaktiga slutsatser och presenterade en felaktig jämförelse. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?