• Äldre 21 Mar 14:27
    1457058 visningar
    23129 svar
    -17 +24
    23129
    1457058

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 17 Mar 13:09
    SmalaSara skrev 2016-03-17 13:01:32 följande:

    Jag spelar inga kort. Det var du som överdrev för att ironisera.

    "Djävulen och hans anhang" är en metafor vara betydelse inte är fast och en gång för alla huggen i sten.

    Mona Sahlin utmålade folkets demonstration som djävulen och hans anhang tycker jag. Enligt henne var det tydligen värsta sortens dödsnazister. Då passar metaforen bra.

    Om det sen faktiskt var värsta sortens dödsnazister eller inte känner jag inte till. Men vissa verkar tro att jag vet vilka de var och tycker att de var käcka killar. Så är inte fallet.


    Nej du har rätt, man kan använda metaforen "djävulen och hans anhang" lite som man vill. Nästa gång jag skall berätta för kollegan hur mycket jag älskar mina barn så skall jag använda metaforen "djävulen och hans anhang".

    Det är dumt att fara med osanning. Visa var Mona Sahlin skrev att det var värsta sortens dödsnazister. För att kopiera en viss persons beteende..
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 17 Mar 13:09
    SmalaSara skrev 2016-03-17 13:01:32 följande:

    Jag spelar inga kort. Det var du som överdrev för att ironisera.

    "Djävulen och hans anhang" är en metafor vara betydelse inte är fast och en gång för alla huggen i sten.

    Mona Sahlin utmålade folkets demonstration som djävulen och hans anhang tycker jag. Enligt henne var det tydligen värsta sortens dödsnazister. Då passar metaforen bra.

    Om det sen faktiskt var värsta sortens dödsnazister eller inte känner jag inte till. Men vissa verkar tro att jag vet vilka de var och tycker att de var käcka killar. Så är inte fallet.


    Då repeterar vi lite..

    FAKTA

    ?Folkets demonstration? - de var där

    Fredrik Hagberg, 27, Åkersberga, ledare för högerextrema Nordisk ungdom.

    Har varit aktiv högerextremist i tio år. Har ett förflutet i Nationaldemokraterna där han kandiderade till kommunfullmäktige i Vallentuna 2006.

    2014 reste han till Ukraina för att delta i möten med företrädare för det nynazistiska partiet Svoboda.

    Enligt nyhetssajten The Daily Beast höll han ett tal inför nynazisterna i Kievs stadshus där han varnade ukrainarna för "etnisk blandning" och "normalisering av homosexualitet".

    För Aftonbladet berättar han att han även för ett par veckor sedan rest till Polen för att tala. Enligt Hagberg var de tre polska fotbollssupportrarna som utreds för misshandel efter förra helgen på plats i demonstrationen av solidaritetsskäl.

    ? Vi har nära samarbete med polska nationalister.

    Jonas Andersson, 37, Linköping, partisekreterare för numera nedlagda nazistiska Svenskarnas parti.

    Stoppades av polisen i Linköping 2005 i en bil tillsammans med tre andra nazister. Bilen var fylld med molotovcocktails, knivar, slagträn, knogjärn och rånarluvor. Dömdes för förberedelser till grov misshandel till sex månaders fängelse. Har även dömts för misshandel och våld mot tjänsteman.

    Anders Rydberg, 32, Trångsund, gruppchef i nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR.

    En av dem som greps vid attackerna mot antirasistmanifestationen i Kärrtorp 2013.

    Daniel Friberg, 38, Göteborg, vd, nyfascistiska Arktos/Motpol

    Tidigare redaktör för högerextrema och främlingsfientliga tidskriften Framtid som gavs ut åren 1997 till 1998. Friberg är även en av initiativtagarna till den så kallade identitära idéströmningen i Norden och nazistiska diskussionsforumet Nordisk.nu (som nu har andra ägare), den neofascistiska tankesmedjan Motpol, det elektroniska uppslagsverket Metapedia samt det sedan 2009 nedlagda Nordiska förlaget.

    Sedan 2010 är Daniel Friberg vd för bokförlaget Arktos som ger ut fascistisk och nazistisk litteratur.

    Han är även verkställande direktör för det börsnoterade gruvbolaget Wiking Mineral AB, grundat av Patrik Brinkmann, med förflutet inom tyska extremhögern och antiislamiströrelsen.

    Tyska Der Spiegel uppger att familjen Brinkmann köpt en lyxvilla för motsvarande 30 miljoner kronor i Berlin, där flera möten ska ha anordnats för medlemmar i Brinkmanns stiftelse Kontinent Europa. Stiftelsen beskrivs som en samlingsplats för personer på den extrema högerkanten.

    Friberg dömdes 2009 till tre månaders fängelser för hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande efter att tillsammans med sex medbrottslingar ha trängt sig in i en bostad i Munkedal, hållit fast en person och använt sig av personens dator.

    Johan Widén, 44, SD-politiker, Enköping.

    Drivande arrangör bakom och talare vid "Folkets demonstration". Ledamot i tekniska nämnden i Enköpings kommun och nämndeman vid Uppsala tingsrätt.

    Jan Sjunnesson, 57, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för Sverigedemokraternas sajt Samtiden, numera skribent för Nya Tider och krönikör hatsajten Avpixlat.

    Talare vid "Folkets demonstration".

    Hans Erling Jensen, 65, Sjöbo, utesluten SD-politiker i Sjöbo kommun.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare kommunpolitiker för SD i Sjöbo, men uteslöts ur partiet i april i fjol, efter att ha gjort uttalanden som ansågs för aggressiva, bland annat att ?muslimer bör skickas hem till Muslimistan eller slås ihjäl?.

    Stefan Torssell, 69, Gamleby, skribent för nazistiska sajten Nya tider.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare Avpixlat-skribent. Skriver numera för sajten Nya tider, som gör positiva reportage om ledare inom nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR, som sajten även deltagit i tillställningar tillsammans med.

    Fotbollshuliganer från Djurgården och AIK:s firmor

    Polska fotbollshuliganer

    (www.aftonbladet.se/nyheter/article22214536.ab)
  • Äldre 17 Mar 13:12
    todo nada skrev 2016-03-17 13:09:10 följande:
    Då repeterar vi lite..

    FAKTA

    ?Folkets demonstration? - de var där

    Fredrik Hagberg, 27, Åkersberga, ledare för högerextrema Nordisk ungdom.

    Har varit aktiv högerextremist i tio år. Har ett förflutet i Nationaldemokraterna där han kandiderade till kommunfullmäktige i Vallentuna 2006.

    2014 reste han till Ukraina för att delta i möten med företrädare för det nynazistiska partiet Svoboda.

    Enligt nyhetssajten The Daily Beast höll han ett tal inför nynazisterna i Kievs stadshus där han varnade ukrainarna för "etnisk blandning" och "normalisering av homosexualitet".

    För Aftonbladet berättar han att han även för ett par veckor sedan rest till Polen för att tala. Enligt Hagberg var de tre polska fotbollssupportrarna som utreds för misshandel efter förra helgen på plats i demonstrationen av solidaritetsskäl.

    ? Vi har nära samarbete med polska nationalister.

    Jonas Andersson, 37, Linköping, partisekreterare för numera nedlagda nazistiska Svenskarnas parti.

    Stoppades av polisen i Linköping 2005 i en bil tillsammans med tre andra nazister. Bilen var fylld med molotovcocktails, knivar, slagträn, knogjärn och rånarluvor. Dömdes för förberedelser till grov misshandel till sex månaders fängelse. Har även dömts för misshandel och våld mot tjänsteman.

    Anders Rydberg, 32, Trångsund, gruppchef i nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR.

    En av dem som greps vid attackerna mot antirasistmanifestationen i Kärrtorp 2013.

    Daniel Friberg, 38, Göteborg, vd, nyfascistiska Arktos/Motpol

    Tidigare redaktör för högerextrema och främlingsfientliga tidskriften Framtid som gavs ut åren 1997 till 1998. Friberg är även en av initiativtagarna till den så kallade identitära idéströmningen i Norden och nazistiska diskussionsforumet Nordisk.nu (som nu har andra ägare), den neofascistiska tankesmedjan Motpol, det elektroniska uppslagsverket Metapedia samt det sedan 2009 nedlagda Nordiska förlaget.

    Sedan 2010 är Daniel Friberg vd för bokförlaget Arktos som ger ut fascistisk och nazistisk litteratur.

    Han är även verkställande direktör för det börsnoterade gruvbolaget Wiking Mineral AB, grundat av Patrik Brinkmann, med förflutet inom tyska extremhögern och antiislamiströrelsen.

    Tyska Der Spiegel uppger att familjen Brinkmann köpt en lyxvilla för motsvarande 30 miljoner kronor i Berlin, där flera möten ska ha anordnats för medlemmar i Brinkmanns stiftelse Kontinent Europa. Stiftelsen beskrivs som en samlingsplats för personer på den extrema högerkanten.

    Friberg dömdes 2009 till tre månaders fängelser för hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande efter att tillsammans med sex medbrottslingar ha trängt sig in i en bostad i Munkedal, hållit fast en person och använt sig av personens dator.

    Johan Widén, 44, SD-politiker, Enköping.

    Drivande arrangör bakom och talare vid "Folkets demonstration". Ledamot i tekniska nämnden i Enköpings kommun och nämndeman vid Uppsala tingsrätt.

    Jan Sjunnesson, 57, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för Sverigedemokraternas sajt Samtiden, numera skribent för Nya Tider och krönikör hatsajten Avpixlat.

    Talare vid "Folkets demonstration".

    Hans Erling Jensen, 65, Sjöbo, utesluten SD-politiker i Sjöbo kommun.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare kommunpolitiker för SD i Sjöbo, men uteslöts ur partiet i april i fjol, efter att ha gjort uttalanden som ansågs för aggressiva, bland annat att ?muslimer bör skickas hem till Muslimistan eller slås ihjäl?.

    Stefan Torssell, 69, Gamleby, skribent för nazistiska sajten Nya tider.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare Avpixlat-skribent. Skriver numera för sajten Nya tider, som gör positiva reportage om ledare inom nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR, som sajten även deltagit i tillställningar tillsammans med.

    Fotbollshuliganer från Djurgården och AIK:s firmor

    Polska fotbollshuliganer

    (www.aftonbladet.se/nyheter/article22214536.ab)
    Jag har sett en del sådana här uppgifter i efterhand. Men vid tillfället då jag skrev det och FDFMGA gick på mig om uttrycket visste jag ingenting om demonstrationen. Bara vad Sahlin skrivit. Jag har försökt förklara det för honom, men han vägrar tro mig. Han insisterar på att jag vet vad det var och att det är Mattias Karlssons kritik jag syftar på (vilken jag heller inte kände till vid tillfället)
  • Äldre 17 Mar 13:16
    Smecker skrev 2016-03-17 13:09:06 följande:
    Nej du har rätt, man kan använda metaforen "djävulen och hans anhang" lite som man vill. Nästa gång jag skall berätta för kollegan hur mycket jag älskar mina barn så skall jag använda metaforen "djävulen och hans anhang".

    Det är dumt att fara med osanning. Visa var Mona Sahlin skrev att det var värsta sortens dödsnazister. För att kopiera en viss persons beteende..
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
    Du ironiserar du igen. Man kan inte använda det som man vill. Men jag tycker att det passar till hur Sahlin uttryckte sig om folkets demonstration.

    Jag tror säkert att du läst hennes text. Och du behöver absolut inte hålla med om min beskrivning.

    Men jag undrar lite vart du vill komma? Vad är din poäng?
  • Äldre 17 Mar 13:18
    todo nada skrev 2016-03-17 12:08:08 följande:

    Tja, vilket perspektiv man än har på den situationen så kan det inte förändra själva händelsen i sig.

    Det fanns ingen hotbild någonstans, utan kort och gott tre medlemmar som inte tyckte lika i diskussion. Vilket blev för mycket för en av de tre som blev superdramatisk, outade sig själv, osv..

    Nä, det behöver inte analyseras vidare, bara lite kul kuriosa som ploppade upp i huvudet på tal om vad andra medlemmar gör...


    Jag behöver inte få händelsen förändrad.

    Det dramatiska är snarare ditt intryck utav händelsen.

    Du borde sortera unika händelser och ständigt återkommande.
  • Äldre 17 Mar 13:19
    Smecker skrev 2016-03-17 13:09:06 följande:

    Nej du har rätt, man kan använda metaforen "djävulen och hans anhang" lite som man vill. Nästa gång jag skall berätta för kollegan hur mycket jag älskar mina barn så skall jag använda metaforen "djävulen och hans anhang".

    Det är dumt att fara med osanning. Visa var Mona Sahlin skrev att det var värsta sortens dödsnazister. För att kopiera en viss persons beteende..


    "Satan, även Djävulen, Hin onde, Fan, Belzebub, Lucifer, är det ondas furste i tillvaron."

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Satan)

    De ondes furste i tillvaron.. Ända sättet jag kommer på där man inte kan tolka det som något extremt negativt är om man vore satanist.
  • Äldre 17 Mar 13:23
    SmalaSara skrev 2016-03-17 13:12:49 följande:

    Jag har sett en del sådana här uppgifter i efterhand. Men vid tillfället då jag skrev det och FDFMGA gick på mig om uttrycket visste jag ingenting om demonstrationen. Bara vad Sahlin skrivit. Jag har försökt förklara det för honom, men han vägrar tro mig. Han insisterar på att jag vet vad det var och att det är Mattias Karlssons kritik jag syftar på (vilken jag heller inte kände till vid tillfället)


    Okej, det är inte lätt och veta om man inte grävt djupare i det kanske.

    Jag tycker att deltagarlistan talat sitt tydliga språk iaf.
  • Äldre 17 Mar 13:31
    todo nada skrev 2016-03-17 13:19:29 följande:
    "Satan, även Djävulen, Hin onde, Fan, Belzebub, Lucifer, är det ondas furste i tillvaron."

    (sv.m.wikipedia.org/wiki/Satan)

    De ondes furste i tillvaron.. Ända sättet jag kommer på där man inte kan tolka det som något extremt negativt är om man vore satanist.
    Klart det är negativt. Sahlin skrädde inte orden när hon talade om denna demonstration. Det var då rakt inget positivt hon hade att säga
  • Äldre 17 Mar 13:37
    Smecker skrev 2016-03-17 13:09:06 följande:
    Nej du har rätt, man kan använda metaforen "djävulen och hans anhang" lite som man vill. Nästa gång jag skall berätta för kollegan hur mycket jag älskar mina barn så skall jag använda metaforen "djävulen och hans anhang".

    Det är dumt att fara med osanning. Visa var Mona Sahlin skrev att det var värsta sortens dödsnazister. För att kopiera en viss persons beteende..
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
    Metaforen är självklart negativ (om man inte är satanist möjligen då). Ingen har påstått något annat.

    Min invändning gäller uppfattningen att den enda möjliga tolkningen är att kritiken var överdriven. Om man skriver att "kritiken utmålade personerna som"
  • Äldre 17 Mar 13:42
    todo nada skrev 2016-03-17 13:23:09 följande:
    Okej, det är inte lätt och veta om man inte grävt djupare i det kanske.

    Jag tycker att deltagarlistan talat sitt tydliga språk iaf.
    Ja definitivt.

    Jag har kollat upp den lite mer nu. Som jag förstod det fanns det både dessa uttalade nazister där och en del mer "vanligt folk" , och att de "vanliga folket" känt sig kränkta över vad man sagt om demonstrationen. Till slut gick Karlsson ut och sa att så här blir det om man beblandar sig med extremister; gör inte det. Och de har de väl förhoppningsvis lärt sig nu.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?