• Äldre 21 Mar 14:27
    1458165 visningar
    23131 svar
    -17 +24
    23131
    1458165

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 17 Mar 17:38
    FDFMGA skrev 2016-03-17 17:26:28 följande:
    Hm, tanken på att tillsätta och avsätta regeringar genom omröstningar på FL är inte helt lyckad om man tror på principen en person en röstSkrattande

    Det kan man lugnt konstatera.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    App, app, app! Nu är det som sådant att förtroendet för regeringen är historiskt lågt, om vi ska tro diverse förtroendemätningar.

    I min värld är det problematiskt när den egna befolkningen känner en stor misstro till den egna regeringen. 50/50 är relativt hälsosamt, men när vi kliver ned på 30-strecket - icke bra!

    Ingen idé att avsätta dem nu, men det är likväl sorgligt att konstatera att de banat vägen för ett högerstyre under många år framöver efter denna regeringsperiod.
  • Äldre 17 Mar 17:48
    FDFMGA skrev 2016-03-17 17:22:54 följande:
    Ja, det var onödigt.

    Att däremot några av FL:s debattörer tyckte att jag kränkte nazisten, det gråter jag inte över. Det kan jag lugnt konstatera.

    Kränkningen ligger liksom i betraktarens öga. Breivik anser ju att norska staten kränkt honom så till den milda grad att han börjat gilla Paradise Hotel.

    www.expressen.se/nyheter/breiviks-bevis-jag-gillar-paradise-hotel/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Ja, men eller hur?

    Det är nämligen bara "vissa" som får lov att plocka citat ur sitt sammanhang och sedan tolka dom lite hej vilt. Om någon annan gör det tycker den personen självklart synd om nazister. Ett helt logiskt resonemang.

    Sen kryddar dessa vissa det hela med några subtila förolämpningar och rena lögner för att riktigt få till det.

    Då blir det snabbt och lätt så att ett exempel på att någon inte är en fridsam debattör förvandlas till "tycka att man kränkte nazisten" voilà!

    Ett fantastiskt sätt att helt undvika varje saklig diskussion eller på något sätt rakt upp och ned framföra sina åsikter. Det är ju så mkt roligare att hålla det på ren dagisnivå!
  • Äldre 17 Mar 17:50
    Konstatera skrev 2016-03-17 17:38:24 följande:
    App, app, app! Nu är det som sådant att förtroendet för regeringen är historiskt lågt, om vi ska tro diverse förtroendemätningar.

    I min värld är det problematiskt när den egna befolkningen känner en stor misstro till den egna regeringen. 50/50 är relativt hälsosamt, men när vi kliver ned på 30-strecket - icke bra!

    Ingen idé att avsätta dem nu, men det är likväl sorgligt att konstatera att de banat vägen för ett högerstyre under många år framöver efter denna regeringsperiod.
    Vad tror du själv skulle krävas?
  • Äldre 17 Mar 17:52
    Konstatera skrev 2016-03-17 17:38:24 följande:
    App, app, app! Nu är det som sådant att förtroendet för regeringen är historiskt lågt, om vi ska tro diverse förtroendemätningar. I min värld är det problematiskt när den egna befolkningen känner en stor misstro till den egna regeringen. 50/50 är relativt hälsosamt, men när vi kliver ned på 30-strecket - icke bra! Ingen idé att avsätta dem nu, men det är likväl sorgligt att konstatera att de banat vägen för ett högerstyre under många år framöver efter denna regeringsperiod.
    Sorgligt?

    Har du börjat följa din meningsfrände Digestives exempel att byta parti lika ofta som andra byter skjorta?

    Senast jag läste något från "Konstatera" så befann du dig långt ute på högerkanten och förespråkade en ny lönestruktur som integrationsmetod.

    Jag tyckte inte att det var sorgligt när alliansregeringen hade mycket låga opinionssiffror och tycker inte att det är särskilt sorgligt med dagens situation heller i och för sig.

    Det är långt till nästa val det faktum att Löfven inte imponerar på mig innebär inte att jag imponeras mer av Batra, Busch Thor, Björklund eller Lööf.

    Svensk politik har väl aldrig haft så slätstrukna partiledare som för närvarande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 17 Mar 17:56
    SmalaSara skrev 2016-03-17 17:48:20 följande:
    Ja, men eller hur? Det är nämligen bara "vissa" som får lov att plocka citat ur sitt sammanhang och sedan tolka dom lite hej vilt. Om någon annan gör det tycker den personen självklart synd om nazister. Ett helt logiskt resonemang. Sen kryddar dessa vissa det hela med några subtila förolämpningar och rena lögner för att riktigt få till det. Då blir det snabbt och lätt så att ett exempel på att någon inte är en fridsam debattör förvandlas till "tycka att man kränkte nazisten" voilà! Ett fantastiskt sätt att helt undvika varje saklig diskussion eller på något sätt rakt upp och ned framföra sina åsikter. Det är ju så mkt roligare att hålla det på ren dagisnivå!
    Nej. Jag ljuger aldrig.

    Att du fortsätter upprepa den anklagelsen bottnar i att du saknar språklig förankring.

    Såg att du tror att Sahlin kallat demonstranterna för dödsnazisterSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 17 Mar 18:34
    FDFMGA skrev 2016-03-17 17:56:19 följande:
    Nej. Jag ljuger aldrig.

    Att du fortsätter upprepa den anklagelsen bottnar i att du saknar språklig förankring.

    Såg att du tror att Sahlin kallat demonstranterna för dödsnazisterSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Vet du vad jag tror?

    Jag tror att det finns FL-debattörer som är helt speedad inför den här diskussionen och den här tråden; att de älskar detta. Att spy ut förakt över sverigedemokrater och alla som inte tar totalt och kategoriskt avstånd från dem. På något sätt är man personligt förolämpad av att någon öht vågar tycka så. Metoderna har slipats under många år och man vet precis hur man ska attackera -och utelämna det som eventuellt kan tala emot. Man har tom en liten privat grupp där man kan finna stöd från varandra. Om det är en korkad rasist är det lätt. Medan andra debattörer kan kräva mer omsorg. Ungefär som bemötandet av en debattör som tappat förtroendet för regeringen pga Mona Sahlin, där fokus lades på ett eventuellt faktafel, emedan det som eventuellt skulle kunna vara en rimlig invändning helt ignorerades.

    Det är så oändligt mkt känslor inblandade här; en del klarar inte av att vara saklig utan far iväg och drar de mesta hårresande och ologiska jämförelser och slutsatser.

    Jag har också upptäckt att detta med folkets demonstration är så känsligt att det ramlar ned ett rött skynke framför ögonen om någon så mkt som antyder att det inte var rätt att skriva som Sahlin gjorde. Har man antytt det är man antagligen an "dödsnazist", eller åtminstone sverigedemokrat. Jag är övertygad om att många håller med henne i varje ord. Jag är också övertygad om att dessa personer inte var där och egentligen inte vet exakt vilka personer som fanns i den där demonstrationen utöver de nazister som namngivits av Aftonbladet. Men det spelar ingen roll för fl-debattörer kan ändå känna sig säker på att alla som var där förtjänar att kallas "våldsbejakande", "nazister" och "män som hatar kvinnor och invandrare" (oavsett om de var kvinnor).

    Det räcker liksom inte att säga att man inte ska demonstrera ihop med nazister. Om man gör det är man nazist (och man ?)

    Jag är helt säker på att Sahlin har fel på en punkt, och det är att alla där var "män som hatar kvinnor och invandrare". Jag har sett några bilder från demonstrationen och på det ser man flera damer. Kanske är dessa tanter nazister, vad vet jag? Men de är definitivt inte män.
  • Äldre 17 Mar 18:52
    +1
    SmalaSara skrev 2016-03-17 18:34:21 följande:
    Vet du vad jag tror? Jag tror att det finns FL-debattörer som är helt speedad inför den här diskussionen och den här tråden; att de älskar detta. Att spy ut förakt över sverigedemokrater och alla som inte tar totalt och kategoriskt avstånd från dem. På något sätt är man personligt förolämpad av att någon öht vågar tycka så. Metoderna har slipats under många år och man vet precis hur man ska attackera -och utelämna det som eventuellt kan tala emot. Man har tom en liten privat grupp där man kan finna stöd från varandra. Om det är en korkad rasist är det lätt. Medan andra debattörer kan kräva mer omsorg. Ungefär som bemötandet av en debattör som tappat förtroendet för regeringen pga Mona Sahlin, där fokus lades på ett eventuellt faktafel, emedan det som eventuellt skulle kunna vara en rimlig invändning helt ignorerades. Det är så oändligt mkt känslor inblandade här; en del klarar inte av att vara saklig utan far iväg och drar de mesta hårresande och ologiska jämförelser och slutsatser. Jag har också upptäckt att detta med folkets demonstration är så känsligt att det ramlar ned ett rött skynke framför ögonen om någon så mkt som antyder att det inte var rätt att skriva som Sahlin gjorde. Har man antytt det är man antagligen an "dödsnazist", eller åtminstone sverigedemokrat. Jag är övertygad om att många håller med henne i varje ord. Jag är också övertygad om att dessa personer inte var där och egentligen inte vet exakt vilka personer som fanns i den där demonstrationen utöver de nazister som namngivits av Aftonbladet. Men det spelar ingen roll för fl-debattörer kan ändå känna sig säker på att alla som var där förtjänar att kallas "våldsbejakande", "nazister" och "män som hatar kvinnor och invandrare" (oavsett om de var kvinnor). Det räcker liksom inte att säga att man inte ska demonstrera ihop med nazister. Om man gör det är man nazist (och man ?) Jag är helt säker på att Sahlin har fel på en punkt, och det är att alla där var "män som hatar kvinnor och invandrare". Jag har sett några bilder från demonstrationen och på det ser man flera damer. Kanske är dessa tanter nazister, vad vet jag? Men de är definitivt inte män.
    Ja, det är ungefär så jag har uppfattat dina åsikter.

    Du låter ditt ändamål helga dina medel vilket innebär att du är vårdslös med fakta eller alternativt inte kan skilja mellan sanning och lögn.

    Jag tror liksom Greider att mycket inom invandrings- och integrationspolitiken kommer att omprövas och förändras.

    Men jag är övertygad om att det oavsett om vi har en rödgrön- eller en alliansregering så kommer den förändringen att ske på så vis att man låter den avgrund som skiljer invandringskritik från invandrarhat att förbli en avgrund. Det vill säga att din röst och andras som ropar om förståelse för de uttryck som samlats kring de som stöder SD kommer att förbli ohörda.

    Jag tycker att din reaktion på mitt svar till kräket som skrev om "juden Aschelberg" och judemedia säger oerhört mycket. Jag påstod igår att jag är rätt fridsam som debattör och menade egentligen att det är ytterst sällan jag blir upprörd. Men jag finns fortfarande hur förbannad jag blev när jag läste kräkets inlägg.

    Jag tycker att det var bra att Sahlin skrev vad hon tyckte om "Folkets demonstration", medan du menar att hon utmålade dem som djävulens anhang och kallade dem dödsnazister.

    Jag tycker väl också att det är en smula bisarrt att du kallar dig socialdemokrat. Jag är uppvuxen i ett arbetarhem med fackligt aktiva föräldrar. Jag har själv en bakgrund som fackligt aktiv. Jag anser att dina åsikter befinner sig ljusår från en socialdemokratisk människosyn.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 17 Mar 19:21
    -1 +1
    FDFMGA skrev 2016-03-17 18:52:55 följande:
    Ja, det är ungefär så jag har uppfattat dina åsikter.

    Du låter ditt ändamål helga dina medel vilket innebär att du är vårdslös med fakta eller alternativt inte kan skilja mellan sanning och lögn.

    Jag tror liksom Greider att mycket inom invandrings- och integrationspolitiken kommer att omprövas och förändras.

    Men jag är övertygad om att det oavsett om vi har en rödgrön- eller en alliansregering så kommer den förändringen att ske på så vis att man låter den avgrund som skiljer invandringskritik från invandrarhat att förbli en avgrund. Det vill säga att din röst och andras som ropar om förståelse för de uttryck som samlats kring de som stöder SD kommer att förbli ohörda.

    Jag tycker att din reaktion på mitt svar till kräket som skrev om "juden Aschelberg" och judemedia säger oerhört mycket. Jag påstod igår att jag är rätt fridsam som debattör och menade egentligen att det är ytterst sällan jag blir upprörd. Men jag finns fortfarande hur förbannad jag blev när jag läste kräkets inlägg.

    Jag tycker att det var bra att Sahlin skrev vad hon tyckte om "Folkets demonstration", medan du menar att hon utmålade dem som djävulens anhang och kallade dem dödsnazister.

    Jag tycker väl också att det är en smula bisarrt att du kallar dig socialdemokrat. Jag är uppvuxen i ett arbetarhem med fackligt aktiva föräldrar. Jag har själv en bakgrund som fackligt aktiv. Jag anser att dina åsikter befinner sig ljusår från en socialdemokratisk människosyn.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag tycker det är en smula bisarrt du kallar dig fridsam debattör när du är så uppenbart det motsatta.

    Du har ett oändligt hav av subtila förolämpningar att ösa ur. Jag vet inte hur många du använt gentemot mig vid det här laget. När jag frågar vad du menar med dem eller om du har några "bevis" att backa upp det med så svarar du aldrig. Alternativt kommer med helt horribla "tolkningar", som framförs under föreställningen att det är vad jag ordagrant skrivit. Här kom en ny; jag är vårdslös med fakta och kan inte skilja mellan sanning och lögn. Det är rent BS and you know it. Du kan aldrig producera några vettiga exempel utan det är "tolkningar" och, ja, rena lögner.

    Sen finns det en andra lustiga metoder; en som handlar om att uttrycka sig lite mer generellt fast "alla" vet vem som åsyftas. En annan är häver ur sig något föraktfullt och avslutar med en glad gubbe. Jag vet inte om detta lurar någon. Men det finns definitivt ingen glad gubbe bakom dessa smileys.

    Det som är extra upprörande tycks vara att jag kallar mig socialdemokrat. Detta tycks uppfattas som någon slags personlig förolämpning; och / eller som ett bevis på att jag he någon "hidden agenda" ( vilken det nu skulle vara). Enligt dig verkar definitionen av socialdemokrat är någon som tycker genuint illa om alla sverigedemokrater. Helst ska man sänka sig till rasisterns nivå och uttrycka sig lika föraktfullt som de för att vara en "äkta socialdemokrat". Tror du verkligen på fullaste allvar att alla som röstar på S är så kategoriska?

    Sen kan man ju undra vadvsom hände med S övriga politik.
  • Äldre 17 Mar 19:39
    SmalaSara skrev 2016-03-17 19:21:56 följande:
    Jag tycker det är en smula bisarrt du kallar dig fridsam debattör när du är så uppenbart det motsatta. Du har ett oändligt hav av subtila förolämpningar att ösa ur. Jag vet inte hur många du använt gentemot mig vid det här laget. När jag frågar vad du menar med dem eller om du har några "bevis" att backa upp det med så svarar du aldrig. Alternativt kommer med helt horribla "tolkningar", som framförs under föreställningen att det är vad jag ordagrant skrivit. Här kom en ny; jag är vårdslös med fakta och kan inte skilja mellan sanning och lögn. Det är rent BS and you know it. Du kan aldrig producera några vettiga exempel utan det är "tolkningar" och, ja, rena lögner. Sen finns det en andra lustiga metoder; en som handlar om att uttrycka sig lite mer generellt fast "alla" vet vem som åsyftas. En annan är häver ur sig något föraktfullt och avslutar med en glad gubbe. Jag vet inte om detta lurar någon. Men det finns definitivt ingen glad gubbe bakom dessa smileys. Det som är extra upprörande tycks vara att jag kallar mig socialdemokrat. Detta tycks uppfattas som någon slags personlig förolämpning; och / eller som ett bevis på att jag he någon "hidden agenda" ( vilken det nu skulle vara). Enligt dig verkar definitionen av socialdemokrat är någon som tycker genuint illa om alla sverigedemokrater. Helst ska man sänka sig till rasisterns nivå och uttrycka sig lika föraktfullt som de för att vara en "äkta socialdemokrat". Tror du verkligen på fullaste allvar att alla som röstar på S är så kategoriska? Sen kan man ju undra vadvsom hände med S övriga politik.
    Nja, likt många andra inom den åsiktskategori du företräder kan eller vill du inte skilja mellan person och åsikt.

    Det är delvis därför du blir så upprörd, tror jag. i stället för att med en dåres envishet upprepa ditt påstående om att jag ljuger vore det mycket mer klädsamt att du bad om ursäkt för en del påståenden och gick vidare.

    Vi kommer inte längre i den här diskussionen hursomhelst - och inte heller där ljuger jag.

    Jag diskuterar gärna socialdemokrati eller invandringspolitik, men då på mer sakliga grunder, alltså inga påståenden om anklagelser om dödsnazister eller djävulens anhang.

    Fundera gärna på din reaktion på mitt svar till kräket som skrev om "juden Aschelberg" och judemedia. Vad som fick mig att inte skilja mellan person och åsikt den gången och inte heller nu när jag refererar till honom som ett kräk

    Finns det en gräns någonstans där åsikter blir så vidriga att de liksom blir till en väsentlig del av personen?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 17 Mar 20:01
    FDFMGA skrev 2016-03-17 19:39:09 följande:
    Nja, likt många andra inom den åsiktskategori du företräder kan eller vill du inte skilja mellan person och åsikt.

    Det är delvis därför du blir så upprörd, tror jag. i stället för att med en dåres envishet upprepa ditt påstående om att jag ljuger vore det mycket mer klädsamt att du bad om ursäkt för en del påståenden och gick vidare.

    Vi kommer inte längre i den här diskussionen hursomhelst - och inte heller där ljuger jag.

    Jag diskuterar gärna socialdemokrati eller invandringspolitik, men då på mer sakliga grunder, alltså inga påståenden om anklagelser om dödsnazister eller djävulens anhang.

    Fundera gärna på din reaktion på mitt svar till kräket som skrev om "juden Aschelberg" och judemedia. Vad som fick mig att inte skilja mellan person och åsikt den gången och inte heller nu när jag refererar till honom som ett kräk

    Finns det en gräns någonstans där åsikter blir så vidriga att de liksom blir till en väsentlig del av personen?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Allright här kom nästa absurda påstående:

    Jag kan inte skilja mellan åsikt och person

    Jag antar att du inte tänker backa upp det påståendet heller, liksom något annat av de andra nedsättande påståenden som du kommit med?

    Och sen en kommentar om att jag är upprörd, "skriver i affekt" kanske? För att ytterligare misstänkliggöra själva innehållet.

    Tror du på fullt allvar att det enda som åsyftas i beskrivningen "uttrycka sig föraktfullt" är beskrivningen av "svt":s judesnack?

    Om någon beter sig som en föraktfull, översitttnde skitstövel är det lätt att tro att den personen är precis just det.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?