• Äldre 21 Mar 14:27
    1458377 visningar
    23131 svar
    -17 +24
    23131
    1458377

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 18 Mar 16:40
    Tom Araya skrev 2016-03-18 16:22:02 följande:
    Till att börja med tvekar jag till att fackföreningsrörelsen ska vara politiskt bunden överhuvudtaget, men även om man lämnar den möjligheten öppen så kan man klippa banden mellan nuvarande fackförbund och socialdemokraterna.

    I ett alternativ där möjligheten för ett politiskt bundet fackförbund lämnas öppet blir det då fritt för varje parti att bilda sitt förbund och locka till sig medlemmar. Besväret att bygga upp en ny organisation och med nytt medlemsunderlag ska ligga hos det parti som vill starta nytt, inte hos den enskilda medlemen som inte önskar stödja s genom sitt medlemskap.
    Om inte jag tar fel så är kollektivanslutningen, det vill säga att enskilda avdelningar fattade beslut om att ansluta samtliga medlemmar till S borta sedan länge. Det var ett jävla oskick, så det är bra.

    Efter vad jag minns var länge M mot ett införande av ett system där bidragen till partierna måste redovisas, men det fattades till slut beslut om detta i riksdagen där alla partier utom SD var för ett sådant system.

    Det är ju inte bara fackförbund som ger bidrag vilket min länk understryker.

    tinyurl.com/hdye5k7
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 18 Mar 16:49
    FDFMGA skrev 2016-03-18 16:40:51 följande:
    Om inte jag tar fel så är kollektivanslutningen, det vill säga att enskilda avdelningar fattade beslut om att ansluta samtliga medlemmar till S borta sedan länge. Det var ett jävla oskick, så det är bra.

    Efter vad jag minns var länge M mot ett införande av ett system där bidragen till partierna måste redovisas, men det fattades till slut beslut om detta i riksdagen där alla partier utom SD var för ett sådant system.

    Det är ju inte bara fackförbund som ger bidrag vilket min länk understryker.

    tinyurl.com/hdye5k7
    Kopplingen mellan LO och socialdemokraterna är mer än ekonomiska.
  • Äldre 18 Mar 17:02
    Tom Araya skrev 2016-03-18 16:49:37 följande:
    Kopplingen mellan LO och socialdemokraterna är mer än ekonomiska.
    Javisst. Det finns tydliga ideologiska kopplingar också.

    Den person som här inte sällan föraktfullt benämns "svetsarn" har ju en facklig bakgrund.

    Lyckligtvis går det inte att lagstifta om vilka åsikter fackligt aktiva ska ha.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 18 Mar 17:45
    FDFMGA skrev 2016-03-18 17:02:47 följande:
    Javisst. Det finns tydliga ideologiska kopplingar också.

    Den person som här inte sällan föraktfullt benämns "svetsarn" har ju en facklig bakgrund.

    Lyckligtvis går det inte att lagstifta om vilka åsikter fackligt aktiva ska ha.
    Det är inte fråga om att lagstifta mot åsikter utan att skapa möjlighet till facktillhörighet utan att samtidigt stödja ett parti utan egen påverkan.
  • Äldre 18 Mar 17:59
    Tom Araya skrev 2016-03-18 17:45:18 följande:
    Det är inte fråga om att lagstifta mot åsikter utan att skapa möjlighet till facktillhörighet utan att samtidigt stödja ett parti utan egen påverkan.
    Jo, jag anser att du är inne på lagstiftningsområdet. Organisationsrätt och föreningsfrihet var centrala mål för den tidiga arbetarrörelsen.

    Du och några med dig i den här tråden vill inskränka den. Det är bara möjligt genom lagstiftning och att Sverige går ur ILO skulle jag tro.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 18 Mar 18:43
    FDFMGA skrev 2016-03-18 17:59:43 följande:
    Jo, jag anser att du är inne på lagstiftningsområdet. Organisationsrätt och föreningsfrihet var centrala mål för den tidiga arbetarrörelsen.

    Du och några med dig i den här tråden vill inskränka den. Det är bara möjligt genom lagstiftning och att Sverige går ur ILO skulle jag tro.
    Jag ser snarare koplingen mellan LO och socialdemokraterna som ett mer inskränkt förhållande för den enskilde fackmedlemen än om banden klipptes.
  • Äldre 18 Mar 19:58
    Tom Araya skrev 2016-03-18 16:49:37 följande:

    Kopplingen mellan LO och socialdemokraterna är mer än ekonomiska.


    Vad är kopplingen mellan SN och M då?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 18 Mar 21:53
    Tom Araya skrev 2016-03-18 18:43:40 följande:
    Jag ser snarare koplingen mellan LO och socialdemokraterna som ett mer inskränkt förhållande för den enskilde fackmedlemen än om banden klipptes.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar.

    Jag tolkar det som att du anser att det är mer angeläget att kopplingen mellan S och KO-förbunden försvinner är att man behåller organisationsrätten och föreningsfriheten enligt FN-konventionerna.

    Hur tänker du dig den lagstiftningen - att ingen fackligt aktiv samtidigt får vara politiskt engagerad och verksam. Du menar såvitt jag kan förstå att staten bör gå in och bestämma hur fackföreningarnas stadgar ska se ut, inte medlemmarna.

    Det påminner inte så lite om hur Mussolini såg på fackföreningar i så fall.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 18 Mar 22:59
    Nenne666 skrev 2016-03-18 01:45:45 följande:
    Allt verkar vara i sin ordning enligt övriga , men tack för att du uppvisade någon form av självinsikt, nångång. Bockar och bugar.
    Du tackar mig för att jag sa att jag skrev fel namn. Du lägger då inte ribban högt för vad du prisar, men det är väl för att du vet att du aldrig själv kommer nå dit. 
  • Äldre 19 Mar 01:25
    FDFMGA skrev 2016-03-18 21:53:38 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar.

    Jag tolkar det som att du anser att det är mer angeläget att kopplingen mellan S och KO-förbunden försvinner är att man behåller organisationsrätten och föreningsfriheten enligt FN-konventionerna.
    Jag kan inte se någon frihet i att medlemskap i facket automatiskt innebär stöd till ett enskilt parti. Frihet är väl att själv få välja det, vilket inte finns om det enda fackförbundet är anslutet till ett enskilt parti.
    FDFMGA skrev 2016-03-18 21:53:38 följande:
    Hur tänker du dig den lagstiftningen - att ingen fackligt aktiv samtidigt får vara politiskt engagerad och verksam. Du menar såvitt jag kan förstå att staten bör gå in och bestämma hur fackföreningarnas stadgar ska se ut, inte medlemmarna.

    Det påminner inte så lite om hur Mussolini såg på fackföreningar i så fall.
    Om du tycker att medlemmarna ska få bestämma så låt de rösta om saken...

    Vad jag menar med att klippa banden mellan facket och socialdemokratiska partiet är att den etablerade fackföreningsrörelsen ska vara politiskt obunden eftersom dess medlemar aldrig haft den valmöjligheten, sedan kan partier få starta upp nya förbund och dra till sig medlemmar om de vill. Ja, jag tycker staten kan gå in och ge fackföreningsmedlemarna den friheten, för som det är idag finns ingen frihet, bara tvång.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?