• Äldre 21 Mar 14:27
    1458603 visningar
    23131 svar
    -17 +24
    23131
    1458603

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 28 Mar 19:14

    Det vore bra med "oberoende" kanidater. Sådana brukar ha stort förtroende av befolkningen. 

  • Äldre 28 Mar 21:18
    FDFMGA skrev 2016-03-23 08:21:12 följande:
    Det gäller ju att klara av att hitta till mötena också.

    Jag anser att din synpunkt kan jämföras med att påstå att Sverige är ett odemokratiskt land eftersom man inte fått rösta.

    Ett visst mått av initiativförmåga kan man nog ändå begära, som att en fackmedlem ska förstå att ta sig till fackets möten eller att en väljare ska klara av att ta sig till vallokalenSolig
    det där så bara skitsnack.  inom både transport och unionen som jag har erfarenhet av råder 100%
    kontroll/konformitet av åsikter
    INGEN med avvikande åsikt ges möjlighet att komma någonstans.
    Förmodligen var det lättare i DDR att framföra en avvikade åsikt än inom dagens arbetarrörelse
    som har som huvudsyfte att främja eliten inom facket inte medlemmarnas intressen
  • Äldre 28 Mar 21:42
    felix le chat skrev 2016-03-28 21:18:55 följande:
    det där så bara skitsnack.  inom både transport och unionen som jag har erfarenhet av råder 100%
    kontroll/konformitet av åsikter
    INGEN med avvikande åsikt ges möjlighet att komma någonstans.
    Förmodligen var det lättare i DDR att framföra en avvikade åsikt än inom dagens arbetarrörelse
    som har som huvudsyfte att främja eliten inom facket inte medlemmarnas intressen
    Åh tusan, jag som hade en minnesbild av att du är lärare.

    Jah har ingen erfarenhet av Transport men har jobbat på ett företag där det fanns en aktiv Unionsklubb, såvitt jag minns funkade de som alla andra demokratiska föreningar, med valberedning och möten där medlemmarna kunde välja sina representanter. Visserligen då utifrån de förslag valberedningen presenterat efter att ha hört sig för bland medlemmarna. Men inget hindrar att någon väcker frågan om ett alternativt namn.

    För övrigt är Unionen inte något LO-fack, och det skulle förvåna mig om de skänker så mycket som en krona till S, men jag har inte kollat och kan ha fel. Transport tillhör väl de LO-förbund som inte stöder S ekonomiskt, tror jag.

    Det finns säkert mycket att anmärka på hur demokratin fungerar i en del fackförbund, men grejen är ju att ett demokratiskt synsätt på detta bara kan komma fram till att det är medlemmarnas ansvar eller uppgift att se till att det blir bättre i så fall.

    Jag tycker åtminstone att det blir en surrealistisk fars av propåer från folk utanför fackföreningarna angående hur dessa ska fungera. Ungefär som att Ryssland skulle påstå att det är odemokratiskt att Sverige har så starka kopplingar till Nato.

    Har man synpunkter på facket så går man lämpligen med och försöker påverka, alternativt får man väl bilda ett eget fack och i kraft av sin potential locka till sig andra.

    Själv skulle jag aldrig ha några synpunkter på vad schackklubben Tornet använder medlemsavgifterna till eller om valberedningen föreslår Torsten Bonde som ny ordförande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 28 Mar 22:01
    FDFMGA skrev 2016-03-28 21:42:36 följande:
    Har man synpunkter på facket så går man lämpligen med och försöker påverka, alternativt får man väl bilda ett eget fack och i kraft av sin potential locka till sig andra.

    .
    Du kan ju studera vad Syndikalisterna lyckats åstadkomma på 100 år ?
    Tror du fortfarande på att bilda eget fack ?


  • Äldre 28 Mar 22:07
    nihka skrev 2016-03-19 15:58:10 följande:
    Jag noterar att du anser här att länder och därmed människor är statiska. "Våra värderingar"? Vem skulle vi vara?
    Senaste nytt:

    www.spiegel.de/politik/ausland/tuerkei-bestellt-deutschen-botschafter-wegen-ndr-beitrag-ein-a-1084367.html

    Läser man den här artikeln kommer man förhoppningsvis att förstå ....
  • Äldre 28 Mar 22:10
    felix le chat skrev 2016-03-28 22:01:24 följande:
    Du kan ju studera vad Syndikalisterna lyckats åstadkomma på 100 år ?
    Tror du fortfarande på att bilda eget fack ?


    Nej, jag tror att det är bättre att försöka påverka inifrån. 

    Jag tror att LO-fackens band till S successivt kommer att bli tunnare, men i så fall handlar det om medlemmarnas beslut.

    Jag kan nog ibland småle lite åt Syndikalisternas möjligheter att påverka. Det är inte alltför sällan man läser om att det blivit kaos på en hel arbetsplats - och då på grund av att den enda syndikalisten på arbetsplatsen är uttagen i strejk.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 28 Mar 22:29
    FDFMGA skrev 2016-03-28 22:10:34 följande:
    Nej, jag tror att det är bättre att försöka påverka inifrån. 

    Jag tror att LO-fackens band till S successivt kommer att bli tunnare, men i så fall handlar det om medlemmarnas beslut.

    Jag kan nog ibland småle lite åt Syndikalisternas möjligheter att påverka. Det är inte alltför sällan man läser om att det blivit kaos på en hel arbetsplats - och då på grund av att den enda syndikalisten på arbetsplatsen är uttagen i strejk.
    Många småler åt syndikalisiterna men dom flesta ser det som ett typexempel på att strukturerna inom arbetarrörelsen inte går att förändra. Sitter i generna efter 100 år.


  • Äldre 28 Mar 22:34
    +1
    felix le chat skrev 2016-03-28 22:29:35 följande:
    Många småler åt syndikalisiterna men dom flesta ser det som ett typexempel på att strukturerna inom arbetarrörelsen inte går att förändra. Sitter i generna efter 100 år.


    Ja, det är möjligt att det sitter i väggarna.

    Men min uppfattning är att men i så fall får riva dem från insidan. Allt annat är bara befängt och dessutom exempel på åsikter som är synnerligen illa överensstämmande med demokrati och ILO-konventioner.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 29 Mar 20:24

    Jag brukar inte tycka som Anna Dahlberg på Expressen men ingen regel utan undantag...

    Artikeln handlar om den förra Alliansregeringen:

    www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/naiva-borgare-har-baddat-for-kriminella/

  • Äldre 29 Mar 21:22
    KillBill skrev 2016-03-29 20:24:48 följande:
    Jag brukar inte tycka som Anna Dahlberg på Expressen men ingen regel utan undantag... Artikeln handlar om den förra Alliansregeringen: www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/naiva-b.../
    Ja, den lekstugan har kostat oss skattebetalare mycket.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?