• Äldre 21 Mar 14:27
    1457503 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457503

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 16 Apr 12:10
    SmalaSara skrev 2016-04-16 11:47:10 följande:
    Ja, om man tror att SD ska krympa så kraftigt så blir naturligtvis utgångspunkten en helt annan.

    Jag tänker mer att alliansen kommer att nödgas välja mellan SD som stödparti och S som samarbetsparti, och att valet där emellan kommer att bli mycket svårt; jag kan tänka mig att detta ses som pest eller kolera av många allianspolitiker.

    Risken är då stor att de helt enkelt inte kan enas om något där och tvingas ge upp regeringsbildandet.
    Jag utesluter inte att det block som vinner nästa val blir större än det andra även om man räknar in SD.

    Sjävklart är det synd att Livets ord-partiet skulle fälla Decemberöverenskommelsen, men samtidigt glädjande att partiet inte vann några röster på detta.

    Det är inte omöjligt att SD kommer ihåg löftet att fälla varje framtida regering som inte går rasismen till mötes om styrkeförhållandet mellan de olika partierna efter valet ger dem den möjligheten.

    Då kanske M och S måste ta ansvar för vad SD och Ebba ställt till med.

    Med lite tur kan vi åtminstone bli av med KD i riksdagen efter nästa val. Det skulle i sig vara värt att fira om man är socialdemokrat. Bortser man från SD så är det väl KD (och C) som ligger längst från S politiskt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 16 Apr 12:14
    +1
    nihka skrev 2016-04-16 11:06:50 följande:
    Jaså du. Ingen. Intressant. Rasism är alltså utplånad. Hur firar vi detta?
    Genom att inse att rasism berör mer än kriminalitet.
  • Äldre 16 Apr 12:33
    SmalaSara skrev 2016-04-16 11:30:32 följande:
    Något i den stilen har jag väl skrivit, men det kan finnas fler infallsvinklar.

    Om S satt ensamma i regering skulle de kunna samarbeta med exempelvis KD i en del frågor. I ekonomisk-politiska frågor föredrar jag samarbete med V. KD har en del nyliberala idéer vad gäller sen ekonomiska politiken.

    Men just i dagsläget är S+M en möjlighet till stabilitet och handlingskraft.
    Samma här eller rättare sagt så har mycket gott i den nya budgeten sprungit ur Vänsterpartiets intiativ, idéer och krav.

    Meningen om nyliberala idéer, har den en negativ eller positiv klang bakom sig?

    Personligen så behöver det inte vara något gott men jag håller välarbetad politik högre än vad baksidan utav ekonomiliberal politik anses skadlig i dagens situation. Speciellt när man gör sådana statliga satsningar som KD har som partigrund, det vill säga satsa på både ungdom och äldre. I min mening är det synd att de har minst politiskt inflytande inom Alliansen.
  • Äldre 16 Apr 12:40
    +2
    FDFMGA skrev 2016-04-15 22:16:55 följande:
    Nja,

    Varför startar du inte en tråd där du ber om hjälp med att förstå innebörden av att att Alliansen spricker för att de inte kommer överens om huruvida de ska samarbeta med SD eller inte. Alltså vilka förändringar i det  politiska landskapet detta skulle få till konsekvens

    Lycka till, Digestive!
    Du borde kolla upp hur legitimt det är med halmgubbar i en debatt - för du verkar inte förstå på egen hand att påhitt om debattmotståndarnas åsikter är ett fult slag under bältet.
  • Äldre 16 Apr 12:54
    -2
    Digestive skrev 2016-04-16 12:40:20 följande:
    Du borde kolla upp hur legitimt det är med halmgubbar i en debatt - för du verkar inte förstå på egen hand att påhitt om debattmotståndarnas åsikter är ett fult slag under bältet.
    Jag föreslår att du startar en tråd i ämnet.

    Med lite tur kan det finnas någon som tar sig an dig och dina tankar.

    Lycka till, Digestive!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 16 Apr 12:57
    -2
    Digestive skrev 2016-04-16 12:14:51 följande:
    Genom att inse att rasism berör mer än kriminalitet.
    Jag är inte intresserad av dina personliga begränsningar i hur mycket du har insett.
  • Äldre 16 Apr 13:27
    Digestive skrev 2016-04-16 12:33:55 följande:
    Samma här eller rättare sagt så har mycket gott i den nya budgeten sprungit ur Vänsterpartiets intiativ, idéer och krav.

    Meningen om nyliberala idéer, har den en negativ eller positiv klang bakom sig?

    Personligen så behöver det inte vara något gott men jag håller välarbetad politik högre än vad baksidan utav ekonomiliberal politik anses skadlig i dagens situation. Speciellt när man gör sådana statliga satsningar som KD har som partigrund, det vill säga satsa på både ungdom och äldre. I min mening är det synd att de har minst politiskt inflytande inom Alliansen.
    Negativ klang. Nyliberal ekonomisk politik tror jag är direkt skadligt för Sverige.

    Det är fascinerande hur idéer om låga löner och privatiseringar ständigt förs fram som lösningar på problem trots att det inte finns något som helst belägg för att detta är hållbar ekonomisk politik.

    Jag läser en del av Andreas Cervenka; det är visserligen rätt deprimerande ibland men han visar på problemen med dagens märkliga speedade kapitalism.

    Ja, man får känslan att KD inte riktigt tas på allvar. Och det verkar oerhört svårt för dem att ändra på det. De har verkligen försökt de senaste åren men inget biter vad det verkar.
  • Äldre 16 Apr 13:47

    Lyssnade på utfrågningen av Annie Lööf i lördagsintervjun och fick mig ett gott skratt. Enligt Annie Lööf så var hon/centerpartiet inte den starkaste anhängaren till Decemberöverenskommelsen.


    Om man går tillbaka till december 2014 så kommunicerade Annie Lööf en helt annan bild eller vad säger ni?



    www.centerpartiet.se/2014/12/27/socialdemokraterna-accepterar-centerpartiets-och-alliansens-forslag-hur-sverige-ska-kunna-regeras-minoritet/

    Lördagsintervjun: 
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/705701


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 16 Apr 13:55
    SmalaSara skrev 2016-04-16 13:27:53 följande:
    Negativ klang. Nyliberal ekonomisk politik tror jag är direkt skadligt för Sverige.

    Det är fascinerande hur idéer om låga löner och privatiseringar ständigt förs fram som lösningar på problem trots att det inte finns något som helst belägg för att detta är hållbar ekonomisk politik.

    Jag läser en del av Andreas Cervenka; det är visserligen rätt deprimerande ibland men han visar på problemen med dagens märkliga speedade kapitalism.

    Ja, man får känslan att KD inte riktigt tas på allvar. Och det verkar oerhört svårt för dem att ändra på det. De har verkligen försökt de senaste åren men inget biter vad det verkar.
    Sådan ekonomipolitik är knappast perfekt men Sverige har en tendens att ha mycket vänsterpolitik även på högersidan, inget Allians-parti vill ju avskaffa välfärdsstaten men man har en annan syn på hur stor roll den ska ha.

    Ja, det är ju inte så problemlösande inslag direkt men det låter väl helt enkelt bättre med en sådan säljpitch ibland än att det främst skulle stimulera ekonomin.

    Hela penningsystemet är ett stort problem. Att stater håller fast flera tusentals miljarder inom de rikare länderna är även ett problem för länderna på botten och det kapitalistiska systemet i sig kräver länder på botten och som senare behöver göra större investeringar.

    Den känslan stämmer nog, iallafall på ett folkligt plan.
  • Äldre 16 Apr 13:59
    -1
    SmalaSara skrev 2016-04-16 13:27:53 följande:
    Negativ klang. Nyliberal ekonomisk politik tror jag är direkt skadligt för Sverige.

    Det är fascinerande hur idéer om låga löner och privatiseringar ständigt förs fram som lösningar på problem trots att det inte finns något som helst belägg för att detta är hållbar ekonomisk politik.

    Jag läser en del av Andreas Cervenka; det är visserligen rätt deprimerande ibland men han visar på problemen med dagens märkliga speedade kapitalism.

    Ja, man får känslan att KD inte riktigt tas på allvar. Och det verkar oerhört svårt för dem att ändra på det. De har verkligen försökt de senaste åren men inget biter vad det verkar.
    Har du läst "Historien om någon"?

    En gammal barnbok där man får följa en tråd från ett nystan genom ett stort hus alla rum. Varje sida avslutas med en fundering om vad som kan finnas i nästa rum.

    Lite så ser jag på trådarna här på FL, de kan faktiskt bli riktigt spännande när de inte följer den förväntade vägen - men det är klart det är ju jag det, medan du tycker att man ska hålla sig till ämnet.

    Själv anser jag att man ska försöka vara konsekvent och kräva detsamma av sig själv som man begär av andra.

    KD. En här tråden handlar inte om KD. Kan inte du starta en tråd om KD eftersom du nu anser att man ska hålla sig till ämnet som ju är vilket förtroende vi har för S.

    Jag tror att Digestive skulle göra dig sällskap i tråden och att ni skulle kunna utbyta insikter som får - om inte världen så åtminstone - familjeliv att häpna.

    Petar in några exempel på din inställning till att hålla sig till trådens ämne, om du för stunden bara glömt den :)
    SmalaSara skrev 2016-04-15 10:23:54 följande:
    Att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet?

    Svara gärna på detta istället: Hur skulle en bra regeringsombildning se ut enligt dig? Givet dagens parlamentariska läge.
    SmalaSara skrev 2016-04-15 10:25:06 följande:
    För att återgå till ämnet; tycker du att vi behöver en regeringsombildning? Hur ska den se ut i så fall?
    SmalaSara skrev 2016-04-15 14:13:03 följande:
    För dig kanske det inte är ointressant. Men däremot för trådens ämne. Och mig. Och sannolikt resten av skribenterna.



    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?