• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-17 11:52:27 följande:
    Det kan bero på vad och var du läser.
    När man exempelvis läser "man kan ta apan ur djungeln, men inte djungeln ur apan"  här på FL när det diskuteras invandring så är det inte så mycket att tveka på - förutom för rasisten förstås.
  • SmalaSara
    nattuv skrev 2016-04-17 00:47:00 följande:
    Frågan är bara hur mycket Marteus verkligen lärt sig och om hon minns något av det till nästa gång ett polariserande ämne hamnar högst upp på dagordningen. Det känns dessutom lite sådär att det skall ha tagit så lång tid att våga börja reflektera över något som påverkar hela samhället.

    Men jag antar att det trotts allt är bättre att komma med lite självkritik (även om det är lite kappvändande över det hela) än att försöka släta över eller låtsas som om man inte skrivit det man skrivit. Om inte annat så lär hon sticka ut ur mängden eftersom de flesta nog väljer överslätning eller att smyga ut bakvägen och låtsas att de aldrig skrivit vad de skrivit.
    Jag tycker artikeln är väldigt bra eftersom den så tydligt visar på vilka mekanismer som finns bakom.

    Ett intressant exempel är det om att det finns de som ser det som sitt jobb att hålla efter andra debattörer; inte om sakfrågor, riktigheten i vissa uppgifter utan om till exempel begrepp, eller att överhuvudtaget presentera korrekt fakta.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-17 12:02:37 följande:
    You really crack me up!  Vilket " sammanhang"??? Du skrev en oneliner:



    "Ingen tror att kriminalitet beror på etnisk härkomst" betyder ingen tror att kriminalitet beror på etnisk härkomst.

    Om du menar något annat så skriv det eller skriv inte alls.
    Om du läser ditt eget inlägg -som jag svarade på -så ser du sammanhanget.

    Om jag svarar på ett inlägg så syftar svaret på det som står i inlägget; inte något allmänt generellt
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-17 12:05:59 följande:
    När man exempelvis läser "man kan ta apan ur djungeln, men inte djungeln ur apan"  här på FL när det diskuteras invandring så är det inte så mycket att tveka på - förutom för rasisten förstås.
    Mm, helt osannolikt att man kan ha sådana monumentala skygglappar för rasismens uttryck att man inte ens vill erkänna att den existerar.

    Där kan man tala om att vara extremt PK inom de ramar den subkulturella grupp man tillhör anger.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-17 12:05:59 följande:
    När man exempelvis läser "man kan ta apan ur djungeln, men inte djungeln ur apan"  här på FL när det diskuteras invandring så är det inte så mycket att tveka på - förutom för rasisten förstås.
    Fl ja. Men det finns andra arenor för politisk diskussion; Marteus artikel handlar om den offentliga debatten.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-17 08:50:39 följande:
    Glömde kommentera artikeln.

    Javisst, i den mån det förekommer att man avstår från att beskriva negativa konsekvenser av invandring av rädsla för att det ska gynna ett rasistiskt parti så är det naturligtvis fullständigt befängt.

    I viss mån kan man kanske påstå att mitt beskrivning av hur de politiska partierna hamnade på samma invandringsåsiktspolitiska fläck i när de distanserade sig från SD är ett exempel på detta.

    Personligen anser jag att den mest effektiva metoden att sluta ge näring till ett rasistiskt parti är att aldrig väja för att vad man anser korrekt oavsett om man fått för sig att åsikten/nyheten skulle gynna en rasistisk opinion. För övrigt är väl föreställningen om en pk-vinklad journalistisk en av grundbultarna i det rasistiskt konspirationsteoretiska bygget

    Och det är väl därför SD har börjat pannkaksfärden nedåt. Det politiska partierna befinner sig inte längre på samma åsiktsfläck kring invandring och i den mån det har funnits en ovilja att diskutera invandringens negativa konsekvenser har den börjat försvinna.

    Det är alldeles utmärkt. Jag har själv småskrattat här på FL några gånger under åren då jag skrivit vad jag tycker om t ex könssegregerade badhus, restriktioner för hur kvinnor ska uppträda i invandrarområden eller vad man borde göra med personer som inte vill anpassa sig till svensk värdegrund och saknar medborgarskap.

    Effekten blir nästan alltid densamma. Största möjliga tystnad, någon gång har reaktionen varit "nu skriver du ju som en sverigedemokrat".

    Åsiktsspalten bland sverigedemokrater och skrikhöger för hur en pk-debattör förväntas tänka är uppenbarligen trång, mycket trång.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    politologerna.wordpress.com/2016/04/05/medierna-invandringen-och-fortroendet/

    Aproå det "konspirationsteoretiskt bygget" så misstror 60% av svenskarna medierna vad rapporteringen om just invandringsfrågan, även om de har förtroende i övrigt. Allt enligt SOM-institutet
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-17 12:16:58 följande:
    Om du läser ditt eget inlägg -som jag svarade på -så ser du sammanhanget.

    Om jag svarar på ett inlägg så syftar svaret på det som står i inlägget; inte något allmänt generellt
    Om du läser mitt inlägg - som du svarade på - så ser du att sammanhanget är just exakt allmänt generellt. Så ett svar på detta allmänt generella får väl betraktas utan vidare kontext än en oneliner som ett allmänt generellt svar på ett allmänt generellt påstående.

    Dina undanflykter är sämre än vanligt.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-17 12:18:14 följande:
    Mm, helt osannolikt att man kan ha sådana monumentala skygglappar för rasismens uttryck att man inte ens vill erkänna att den existerar.

    Där kan man tala om att vara extremt PK inom de ramar den subkulturella grupp man tillhör anger.
    Ja!
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-17 12:18:22 följande:
    Fl ja. Men det finns andra arenor för politisk diskussion; Marteus artikel handlar om den offentliga debatten.
    Du menar hennes privata åsikter om hur den den offentliga debatten ser ut.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-17 12:30:18 följande:
    politologerna.wordpress.com/2016/04/05/medier.../ Aproå det "konspirationsteoretiskt bygget" så misstror 60% av svenskarna medierna vad rapporteringen om just invandringsfrågan, även om de har förtroende i övrigt. Allt enligt SOM-institutet
    Tja. Som frågeställningen är formulerad så säger det inte så mycket.

    57 procent av de som har förtroende för SVT anser att medierna inte berättar sanningen om invandring.

    Vilka medier? Varför inte ställa frågan med fokus på SVT i stället?

    Och vilken sanning? 

    Jag skulle förmodligen själv svara att jag inte anser att medierna berättar hela sanningen. Hur skulle de ens kunna göra detta, det är ett alldeles för komplext område för att medier ska kunna beskriva det på något annat sätt än genom förenklingar.

    Jag har för övrigt inte något särskilt stort förtroende för medier generellt. Jag anser att SR är suveräna, SVT vet jag inte mycket om. DN och SvD är intressanta om än något politiskt vinklade utifrån ägarnas intressen. Och därefter faller mitt förtroende kraftigt. Jag har inget större förtroende för GP, AB eller Expressen, något större för Sydsvenskan.

    Vad jag vill säga är att man måste precisera frågorna om man vill få svar som går att använda.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?