• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-17 09:05:35 följande:

    För övrigt kan man notera att de båda politiska blocken är ungefär lika stora i dagens Sifo, vilket som är störst beror på om man räknar in KD:s siffror trots att de inte skulle klara riksdagsspärren.

    M och S är ungefär likstora och SD cirka hälften så stora, kring 15 procent.

    Det är ganska långt kvar till valet och det är inte alls osannolikt att SD fortsätter sin negativa utveckling och att det efter nästa val blir omöjligt för Åkessons parti att försöka sabotera regeringsbildningen.

    www.svd.se/sd-har-slutat-skicka-valjare-till-m-och-s/om/opinionsmatningar


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Detta inlägg är oerhört intressant;

    Det visar på inkonsekvensen ett visst resonemang.

    Vilka väljare är det som ska försvinna från SD till exempelvis S eller M? Enligt duna inlägg så är alla SD:s väljare korkade obildade rasister. Och enligt samma inlägg är det en väsensskild politik som SD presenterar.; en rasistisk sådan. Varför skulle de byta parti i så fall?

    Tror du att dessa väljare plötsligt genomgått en personlighetsförändring och sett ljuset? De var rasister men när invandringspolitiken förändrades slutade de att vara det?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-17 13:01:01 följande:
    Detta inlägg är oerhört intressant; Det visar på inkonsekvensen ett visst resonemang. Vilka väljare är det som ska försvinna från SD till exempelvis S eller M? Enligt duna inlägg så är alla SD:s väljare korkade obildade rasister. Och enligt samma inlägg är det en väsensskild politik som SD presenterar.; en rasistisk sådan. Varför skulle de byta parti i så fall? Tror du att dessa väljare plötsligt genomgått en personlighetsförändring och sett ljuset? De var rasister men när invandringspolitiken förändrades slutade de att vara det?
    Nej. Jag har en vän som flydde hit från Srebrenica.

    Hon tycker att Jugoslavien var ett bra land att leva i innan man började fokusera på etnicitet som det som förenar människor. Hon har berättat om forna grannar, arbetskamrater som förvandlades till dödshot.

    Hon ställde en gång frågan till mig om jag tror att svenskar är annorlunda än andra folk, om inte vi har samma potential att hata som andra. Jag är inte rasist så jag tror inte att vi är annorlunda, jag tror att vi har potentialen att bejaka primitiva känslor av att allt är någon annans fel.

    Jag har inga problem med att man ställer långt större krav på flyktingar som kommer hit, inte att de måste tänka som jag men att de ska respektera svenska värdegrunder annars kan de ärligt talat söka sig någon annanstans.

    Jag har inga problem med en skärpt integrationspolitik eller en migrationspolitik som korrelerar med Sveriges kapacitet att ta emot flyktingar.

    Jag ogillar SD för att partiet är rasistiskt och för att de vädjar till de mest primitiva känslorna hos människor, spelar på människors rädsla och pekar med hela handen ut "fienden".

    Du påstår att du är socialdemokrat. Jag kan nog påstå att jag bortsett från allt annat känner avsky för en partiledare som hyllat mordet på Olof Palme.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-17 13:13:55 följande:
    Nej. Jag har en vän som flydde hit från Srebrenica.

    Hon tycker att Jugoslavien var ett bra land att leva i innan man började fokusera på etnicitet som det som förenar människor. Hon har berättat om forna grannar, arbetskamrater som förvandlades till dödshot.

    Hon ställde en gång frågan till mig om jag tror att svenskar är annorlunda än andra folk, om inte vi har samma potential att hata som andra. Jag är inte rasist så jag tror inte att vi är annorlunda, jag tror att vi har potentialen att bejaka primitiva känslor av att allt är någon annans fel.

    Jag har inga problem med att man ställer långt större krav på flyktingar som kommer hit, inte att de måste tänka som jag men att de ska respektera svenska värdegrunder annars kan de ärligt talat söka sig någon annanstans.

    Jag har inga problem med en skärpt integrationspolitik eller en migrationspolitik som korrelerar med Sveriges kapacitet att ta emot flyktingar.

    Jag ogillar SD för att partiet är rasistiskt och för att de vädjar till de mest primitiva känslorna hos människor, spelar på människors rädsla och pekar med hela handen ut "fienden".

    Du påstår att du är socialdemokrat. Jag kan nog påstå att jag bortsett från allt annat känner avsky för en partiledare som hyllat mordet på Olof Palme.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag hittar inget svar på frågan om vilka det är du tänker dig ska byta parti?

    Ska jag tolka det som att du inte tycker att de borde byta till S? Vilka ska de byta till i så fall?

    Personligen så tror jag S är glada för alla Röster de får. Oavsett om dessa personer använder begreppet "syltrygg". Jag tror heller inte det är S officiella ståndpunkt att kalla vissa väljare för korkade och obildade. Jag är övertygade om att deras syn är att väljare kan övertygas att rösta på dem genom att visa att deras politik är den bästa. Inte genom bashing på sociala medier.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-17 13:38:31 följande:
    Jag hittar inget svar på frågan om vilka det är du tänker dig ska byta parti? Ska jag tolka det som att du inte tycker att de borde byta till S? Vilka ska de byta till i så fall? Personligen så tror jag S är glada för alla Röster de får. Oavsett om dessa personer använder begreppet "syltrygg". Jag tror heller inte det är S officiella ståndpunkt att kalla vissa väljare för korkade och obildade. Jag är övertygade om att deras syn är att väljare kan övertygas att rösta på dem genom att visa att deras politik är den bästa. Inte genom bashing på sociala medier.
    Nej, det kräver att du tänker ett steg till, det trodde jag att du kunde.

    SD utgör ju i mångt och mycket en subkulturell kontext där man odlar konspirationsteorier och alltmer fjärmar sig från det svenska samhället i övrigt. 

    Att folk lämnar sekten anser jag vara alldeles utmärkt, det innebär förmodligen att de får bättre förutsättningar att integreras i det svenska samhället och dess värderingar.

    Men åsikterna som samlats kring SD är inte nya i sig. De har funnits bland socialdemokrater och moderater tidigare och kan nog rymmas där igen, bättre det än att personerna är kvar i SD-subkulturen och påverkas mot ett allt större hat och en allt värre politisk galenskap.

    Kort sagt. Risken för radikalisering minskar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-17 12:38:58 följande:
    Om du läser mitt inlägg - som du svarade på - så ser du att sammanhanget är just exakt allmänt generellt. Så ett svar på detta allmänt generella får väl betraktas utan vidare kontext än en oneliner som ett allmänt generellt svar på ett allmänt generellt påstående.

    Dina undanflykter är sämre än vanligt.
    Det var inte generellt. Det handlade om att föra officiell statistik över ursprungslandet hos kriminella. Du frågade varför man skulle göra det. En mkt bra fråga. Jag har försökt besvara den. Skulle du kunna läsa mitt lite längre svar istället? Och ge lite feedback på det?
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-04-17 12:41:21 följande:
    Du menar hennes privata åsikter om hur den den offentliga debatten ser ut.
    Just de här åsikterna är offentliga i den meningen att alla kan läsa dem. Men det är riktigt att hon inte representerar en särskild organisation eller något politiskt parti i detta inlägg. Det betyder dock inte att hon är ensam om dessa åsikter. Vill du att jag ska länka till fler, liknande artiklar?
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-17 13:53:11 följande:
    Det var inte generellt. Det handlade om att föra officiell statistik över ursprungslandet hos kriminella. Du frågade varför man skulle göra det. En mkt bra fråga. Jag har försökt besvara den. Skulle du kunna läsa mitt lite längre svar istället? Och ge lite feedback på det?
    Jo, det var generellt. Så trött på dina slingringar.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-17 13:56:15 följande:
    Just de här åsikterna är offentliga i den meningen att alla kan läsa dem. Men det är riktigt att hon inte representerar en särskild organisation eller något politiskt parti i detta inlägg. Det betyder dock inte att hon är ensam om dessa åsikter. Vill du att jag ska länka till fler, liknande artiklar?
    Nej, tack. Du behöver inte alls länka till artiklar som visar att olika människor har olika uppfattningar i olika frågor.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-17 13:51:28 följande:
    Nej, det kräver att du tänker ett steg till, det trodde jag att du kunde.

    SD utgör ju i mångt och mycket en subkulturell kontext där man odlar konspirationsteorier och alltmer fjärmar sig från det svenska samhället i övrigt. 

    Att folk lämnar sekten anser jag vara alldeles utmärkt, det innebär förmodligen att de får bättre förutsättningar att integreras i det svenska samhället och dess värderingar.

    Men åsikterna som samlats kring SD är inte nya i sig. De har funnits bland socialdemokrater och moderater tidigare och kan nog rymmas där igen, bättre det än att personerna är kvar i SD-subkulturen och påverkas mot ett allt större hat och en allt värre politisk galenskap.

    Kort sagt. Risken för radikalisering minskar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag har mycket svårt att se på vilket sätt det inlägget förklarar att du, trots alla bevis på motsatsen, har uppfattningen att människor som röstar på samma parti kan vara olika sinsemellan. Det inlägget handlade om helt andra saker. Men visst är det alldeles självklart; alla socialdemokrater är inte likadana. Alla centerpartister är inte likadana osv.

    Men det är inte jag som i mängder av inlägg dragit vissa partiers väljare över en kam. Eller haft utläggningar om hur en äkta väljare ska vara. Eller sätter nedvärderande epitet på stora grupper väljare. (Inte särskilt socialdemokratiskt beteende enligt mig)
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?