• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-04-21 19:58:46 följande:
    När ämnet passar så verkar iallafall tråden handla om det.

    Nu är du där igen och åberopar en kvinnosyn som du inte redogör för. Börja med att reda ut vad denna islamska hälsning har med den åberopade kvinnosynen att göra samt beskriv själva kvinnosynen i fråga och vi kan diskutera eventuella kränkningar utifrån det - annars så diskuterar vi enbart vad du tror om islam och den diskussionen känns inte allt för lockande.

    Det är fantastiskt enkelt att kunna relatera med det här fallet då en muslimsk kvinna inte skulle ta en man i handen heller. Du skulle alltså känna dig så kränkt om en muslimsk kvinna inte tog dig i handen att du skulle tycka att det vore rättvist vägt med att denna kvinnan förlorade sitt leverbröd som konsekvens?

    Om mens inte intresserar dig så under jag varför du tar upp det överhuvudtaget.

    I sådana här fall så behövs det mer integritet än pekfingrar på umgängesregler.

    Sverige är ett mångkulturellt land och det var Göran Persson som sådde idéen. Att Stefan Löfven inte har axlarna för den kappan är varken förvånande eller konstigt - det är dock intressant att den som ser sig som en slags socialdemokratisk urkund här i Sverige, som viftar bort folk till den extrema högerkanten så fort de avviker ifrån en själv, så lätt viftar bort en så betydande socialdemokrats idéer om tolerans.

    Kom tillbaka Göran Persson och Fredrik Reinfeldt - ni hade en solid känsla för någonting så fruktansvärt viktigt som tolerans och idag är den som bortblåst även bland era egna.

    Jag gillar inte idéen om mångkultur - iallafall inte så som Sverige har format den i praktiken - men jag förstår iallafall vikten av tolerans, mer än på pappret. Och därför inger den här regeringen allt mindre förtroende för min del.
    Hm, jag tror att du behöver byta glasögonen. Tomten som var förslagen till MP:s partistyrelse var man, inte kvinna.

    Det finns en religion som kallas islam. Det finns en problematik med islam och det är att religionen i sig konserverar det som för dem av oss som är en del av svensk värdegrund betraktar som  förlegade påbud om skillnader mellan hur män och kvinnor ska uppträda.

    Miljöpartiet gjorde en tabbe som nästan är oförklarligt korkad när de som anser sig vara för feminism och jämställdhet var nära att välja in en medeltidsfigur i partistyrelsen. Helt sanslöst och helt obegripligt.

    Självklart hade det varit olämpligt om det varit en kvinna som vägrade hälsa med ett handslag på män, men inte fullt lika olämpligt eftersom islam är en patriarkal religion där det är männen som beslutar.

    Du verkar för övrigt som att så gott som alla som har ett ursprung i muslimska länder och engagerat sig i MP är män, om detta är korrekt så kan man återigen undra vad MP sysslat med egentligen.

    Ett första steg på väg till att bli partiet som återupprättar påbudet "Kvinnan tige i församlingen".

    MP har gjort bort sig riktigt ordentligt. Det som har inträffat har skett på central nivå, inte i någon byhåla där man annars brukade kunna hitta miljöpartister som trodde på en massa hokuspokus och annat. Och här handlar det till och med om så grundläggande och lättförståeliga förhållningssätt som att man inte gör skillnad på män och kvinnor.

    Det må vara hänt att du inte förstår i vilken utsträckning de gjort bort sig betraktat ur ett perspektiv av grundläggande svenska värderingar och vad MP:s väljare har för åsikter.

    Där kan man snacka om att de verkligen har visat tolerans mot intoleransen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ascendere
    Rataxes skrev 2016-04-21 20:30:43 följande:

    Arnstad goes Full Arnstad.

    twitter.com/arnstad/status/723120586457755648

    "Nye prinsen får mellannamnet "Hubertus", liksom kungen. Efter tysk nazist och soldat i Hitlers armé, stupad i Ukraina 1943."

    Det var inte länge sedan Löfvén hade denne "man" som hovnarr.


    Hahahahaha

    Arnstad borde bli officiell hovnarr, då får han ju chansen att kläcka ur sig såna där provocerade saker om hovet som ändå ingen tar på allvar. Precis som idag med andra ord. 
  • K Markatta

    svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Hubertus

    Hubertus är ett mansnamn, den latinska formen av det forntyska namnet Hubert, med betydelsen ljust sinne. Namnet har använts i Sverige sedan mitten av 1600-talet, men är numera ovanligt, bara omkring 150 personer bär namnet,.och ytterst få av dem bär namnet som sitt tilltalsnamn.Namnsdag var tidigare 3 november, samma dag om Hubert. Den dagen firas med jakt i en del länder som Hubertusdagen, till minne av Sankt Hubertus.

  • nihka
    Ascendere skrev 2016-04-21 08:30:27 följande:
    Hej Nikha!

    Hög intellektuell nivå på argumentationen som vanligt ser jag.

    Ha en bra dag och trevlig helg!

    Mvh

    Ascendere
    Som du vet så diskuterar inte jag med dig pga av rasistiska kommentarer som du fällt.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-21 14:16:14 följande:
    En grundlös och flagrant insinuation är fullt tillräcklig för att den gränsen ska kunna passeras.
    Din inbillningssjuka bor inne inne i ditt huvud. Blanda inte in mig i det.

    Intressant att du upprörs av ett ord men inte ett annat som går hand i hand med det i främlingsfientliga och rasistiska kretsar.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-04-18 20:25:45 följande:
    Intressant att få en inblick i hennes åsiktskorridor, den verkade vagt bekant, lite som att låna en astigmatikers glasögon och se på världen genom dem.

    Men tar jag av glasögonen har jag många invändningar, främst att jag inte känner igen mig i hennes korridor, vare sig för egen del eller hur jag har uppfattat den offentliga debatten. Det hon kallar folkrörelsen att sabotera för SD i samband med valet 2014 är ett gott exempel på samma slags retorik som SD använder, det vill säga man drar allomfattande slutsatser utifrån enstaka exempel. Var det så många som saboterade för Åkesson, knappast utan bara några få idioter. I "Hata SD-tråden" kan du läsa hur debatten gick här på Familjeliv. Jag minns inte att det var någon som försvarade "folkrörelsen", själv tror jag att jag kallade dem slödder som fungerar som valarbetare för SD.

    I samma tråd finns det också ett flertal numerärdiskussioner. Jag har aldrig upplevt att det antal har varit tabu eller ett noa-ord. Däremot har många, däribland jag, påstått att man inte vet var gränsen går, att Sverige är ett välmående land som har en god ekonomisk utveckling om man jämför med länder med en betydligt mer restriktiv flyktingpolitik. För SD har det däremot handlat om att det kom för många invandrare även när det kom relativt få. Jag minns det som att du i en tråd själv skrev att 80.000 per år kanske är vad Sverige kan hantera, eller om du skrev 60.000 eller 40.000. Hursomhelst - det handlar inte om kvantitet i förstone i den diskussionen utan om kvalitet, att det finns ett parti där i princip varje invandrare från Mellanöstern eller Afrika är en för mycket.

    Det här var bara två snabba nedslag i artikeln, som jag ser som våldsamt överdriven, nästan som hon blivit flagellant. Jag har inte läst henne tidigare men var hon lika överdriven som antirasist måste hon ha varit outhärdlig.

    Inte desto mindre tycker jag att artikeln är en intressant utgångspunkt för en diskussion. Vilket är hennes budskap?

    Varför startar du inte en tråd med utgångspunkt från hennes artikel. Jag menar det allvarligt. Hennes artikel skulle kunna vara en god ingång till en seriös diskussion kring vilka invandringspolitiska ståndpunkter det finns i grova drag. Den diskussionen skulle kunna förtjäna att få en annan plats än att gömmas undan i en tjafstråd.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    På särskild anmodan;

    Du uttrycker dig först generellt om hennes i text: den är överdriven. Det är svårt att bemöta ett så pass allmänt påstående. Men du ger även ett par exempel och de har jag några synpunkter på.

    Att man inte känner igen en upplevd korridor kan bero på att man upplever korridorens restriktioner som rimliga och riktiga. Att man helt enkelt har en uppfattning om hur bred debatten bör vara som stämmer överens med rådande debattklimat.

    Jag finner påståendet att induktiva felslut på något sätt skulle vara typiskt för ett särskilt parti mkt märklig; induktiva felslut är mkt vanliga. Att dra generella slutsatser av enstaka exempel förekommer överallt och även i detta forum.

    Att förstöra valarbetet för ett särskilt parti bestod dock inte av några enskilda händelser, och även om du själv fördömde det så var det gott om personer som inte gjorde det. Här är en artikel från den tiden:
    www.expressen.se/nyheter/protestvag-mot-sds-valkampanj/

    Du menar sen att volymer inte skulle ha varit ett stigmatiserande debattämne. Verkligen? Tobias Billström är väl ett ganska talande exempel på hur olämpligt det ansågs vara att ta upp?

    Marteus menar också, bl.a. Att den som anförde kritik mot rådande asylpolitik blev bemötta, inte med sakliga argument, utan med moralism och misstänkliggörande jämförelser av typen "det där spelar SD i händerna", eller värre. Jag tycker det finns gott om exempel på detta:

    Ett flagranta exempel på orimlig brunmålning är bemötandet av Esaiassons debattinlägg om som-undersökningarn. Ytterligare ett är bemötandet av socialdemokratiske Debattören Westerholm.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-04-21 20:43:49 följande:
    Hm, jag tror att du behöver byta glasögonen. Tomten som var förslagen till MP:s partistyrelse var man, inte kvinna.

    Det finns en religion som kallas islam. Det finns en problematik med islam och det är att religionen i sig konserverar det som för dem av oss som är en del av svensk värdegrund betraktar som  förlegade påbud om skillnader mellan hur män och kvinnor ska uppträda.

    Miljöpartiet gjorde en tabbe som nästan är oförklarligt korkad när de som anser sig vara för feminism och jämställdhet var nära att välja in en medeltidsfigur i partistyrelsen. Helt sanslöst och helt obegripligt.

    Självklart hade det varit olämpligt om det varit en kvinna som vägrade hälsa med ett handslag på män, men inte fullt lika olämpligt eftersom islam är en patriarkal religion där det är männen som beslutar.

    Du verkar för övrigt som att så gott som alla som har ett ursprung i muslimska länder och engagerat sig i MP är män, om detta är korrekt så kan man återigen undra vad MP sysslat med egentligen.

    Ett första steg på väg till att bli partiet som återupprättar påbudet "Kvinnan tige i församlingen".

    MP har gjort bort sig riktigt ordentligt. Det som har inträffat har skett på central nivå, inte i någon byhåla där man annars brukade kunna hitta miljöpartister som trodde på en massa hokuspokus och annat. Och här handlar det till och med om så grundläggande och lättförståeliga förhållningssätt som att man inte gör skillnad på män och kvinnor.

    Det må vara hänt att du inte förstår i vilken utsträckning de gjort bort sig betraktat ur ett perspektiv av grundläggande svenska värderingar och vad MP:s väljare har för åsikter.

    Där kan man snacka om att de verkligen har visat tolerans mot intoleransen.
    Jag vet att det var en man och kan inte hitta passagen som du troligtvis har missförstått. Både muslimska kvinnor och män har ingen allmän fysisk kontakt med det motsatta könet, förutom inom familj och släkt, om det var där det gick snett.

    Jag ställde en fråga tidigare i allmänhet men ställer den direkt till dig istället; vart går gränsen mellan integrationspolitik och assimilationspolitik? När redan hälsningsfraser utesluts med förödande karriärskonsekvenser som följd så känns den gränslinjen ganska vag.

    Ja, islam gör en fundamental skillnad på män och kvinnor men borde vi inte verka för frihet (aktuellt fria livsval) istället för att peka fingret mot allt som är exotiskt för oss? Åter igen undrar man vad gränsen mellan integrationspolitik och assimilationspolitik går och inte minst vad konstituerad mångkultur bör innebära i praktiken.

    Islam kan inom området feminism beskrivas som en sorts extrem särartsfeminism så det är inte att helt att vara ute och cykla men jag förstår vad du menar, för inte företräder Miljöpartiet sådan feministisk ideologi överhuvudtaget. Påståendet är dock tämligen långsökt då islam har uppstått via religiösa uppenbarelser och ingen ideologisk verkstad, likheten med särartsfeminism finns dock där, om än extrem i sin form.

    Det är inte män som beslutar inom islam, den patriarkala struktur som du menar är ett kulturfenomen. Kvinnor inom islam har det sista ordet inom sitt område, det vill säga sista ordet angående barnuppfostran, hur hemmet ska skötas och så vidare bland socialt betingade frågor.

    Verkar det som att jag tror att dessa människor är män? Jag kan inte ens förstå vart du får det ifrån men det stämmer naturligtvis inte.

    Inom islam så tiger inte kvinnor i församlingen, även det är ett kulturuttryck varhelst fenomenet återfinns.

    Åter igen så handlar det inte om att göra skillnad på män och kvinnor, när man hälsar på det motsatta könet på ett annat sätt. Du envisas med att påstå det här och åter igen så får jag be dig om källor som styrker påståendet. Har du några eller inte? Annars så är det ett tillbud som täcker båda könen, utan att göra skillnad på något av dessa - den fysiska kontakten mellan könen är anses vara problematisk, inte något kön per se.

    Jag förstår den politiska problematiken du tar upp men du verkar inte se vad jag trycker på överhuvudtaget. Det känns som att regeringen försöker äta upp kakan och ha kvar den samtidigt för någonting måste ju mångkultur innebära i praktiken och om gränsen går redan vid hälsningsgester så undrar jag helt enkelt om det bara finns musik, kläder och exotiskt kryddad mat kvar att uttrycka för främmande kulturer - vilket är saker som man kan uttrycka fritt redan i Ungern och Polen, som knappast utger sig för att vara mångkulturella länder, exempelvis.

    En muslim är inte intolerant per automatik och jag finner det helt bisarrt att en hälsningsfras skulle väga tyngre än en människas leverbröd. Hade han dock inte hälsat överhuvudtaget så vore det en helt annan sak.

    Det magiska folkvettet kan inte ligga i hur man hälsar utan magin bör ligga i att man faktiskt hälsar. Mötet mellan människor är ofantligt mycket viktigare än seder och om sederna ska få stå i vägen för det mänskliga mötet - då har vi problem av just den typ som du själv är rädd för, fast då skapar vi dem även själva.

    Sed < Möte

    Använder vi oss inte av den formeln så har vi varken lärt oss av vår historia eller kan hoppas på en bättre framtid. Utan den så glider vi bara längre isär som mänsklighet. Och allting börjar vid tolerans och en tolerans för just sådana små ytligheter som hälsningsfraser - couse it's nothing, it's all in our heads.
  • K Markatta

    Ny förtroendemätning från Demoskop visar inte helt överraskande sjunkande siffror för MP:s språkrör. De innehar nu de två bottenplatserna i förtroendeligan:

    Anna Kinberg Batra: 40 procent
    Annie Lööf: 34 procent
    Stefan Löfven: 29 procent
    Jonas Sjöstedt: 29 procent
    Jan Björklund: 28 procent
    Jimmie Åkesson: 21 procent
    Ebba Busch Thor: 18 procent
    Gustav Fridolin: 15 procent
    Åsa Romson: 6 procent

  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 22:38:55 följande:
    På särskild anmodan;

    Du uttrycker dig först generellt om hennes i text: den är överdriven. Det är svårt att bemöta ett så pass allmänt påstående. Men du ger även ett par exempel och de har jag några synpunkter på.

    Att man inte känner igen en upplevd korridor kan bero på att man upplever korridorens restriktioner som rimliga och riktiga. Att man helt enkelt har en uppfattning om hur bred debatten bör vara som stämmer överens med rådande debattklimat.

    Jag finner påståendet att induktiva felslut på något sätt skulle vara typiskt för ett särskilt parti mkt märklig; induktiva felslut är mkt vanliga. Att dra generella slutsatser av enstaka exempel förekommer överallt och även i detta forum.

    Att förstöra valarbetet för ett särskilt parti bestod dock inte av några enskilda händelser, och även om du själv fördömde det så var det gott om personer som inte gjorde det. Här är en artikel från den tiden:
    www.expressen.se/nyheter/protestvag-mot-sds-valkampanj/

    Du menar sen att volymer inte skulle ha varit ett stigmatiserande debattämne. Verkligen? Tobias Billström är väl ett ganska talande exempel på hur olämpligt det ansågs vara att ta upp?

    Marteus menar också, bl.a. Att den som anförde kritik mot rådande asylpolitik blev bemötta, inte med sakliga argument, utan med moralism och misstänkliggörande jämförelser av typen "det där spelar SD i händerna", eller värre. Jag tycker det finns gott om exempel på detta:

    Ett flagranta exempel på orimlig brunmålning är bemötandet av Esaiassons debattinlägg om som-undersökningarn. Ytterligare ett är bemötandet av socialdemokratiske Debattören Westerholm.
    Hm, tur att jag har erfarenhet av Familjelivs ovana att låta inlägg gå ut i tomma intet. Kopierade innan jag skickade så jag testar att klistra in.
    SmalaSara skrev 2016-04-21 22:38:55 följande:
    På särskild anmodan;

    Du uttrycker dig först generellt om hennes i text: den är överdriven. Det är svårt att bemöta ett så pass allmänt påstående. Men du ger även ett par exempel och de har jag några synpunkter på. 

    Att man inte känner igen en upplevd korridor kan bero på att man upplever korridorens restriktioner som rimliga och riktiga. Att man helt enkelt har en uppfattning om hur bred debatten bör vara som stämmer överens med rådande debattklimat. 
    Javisst - men ur mitt perspektiv så finns det i stället en slags icke-pk-korridor som tycks vara så trång att den som befinner sig däri måste få skavsår på armbågarna. Den åsiktskorridoren har några olika avdelningar, en relativt vanlig är den nästan pubertala "jag är minsann klarsynt och faller inte offer för det man förväntas tycka utan fattar självständiga och rationella beslut till skillnad från de andra"-korridoren. Det är den korridor där de jag kallar skrikhögern hänger och något mer konformt får man söka med ljus och lykta efter.

    Överhuvudtaget är väl pk-argumentet eller dess variant åsiktskorridoren det vanligaste av alla högerargument så det förvånar mig inte att Expressenskribenten eller du för den delen så gärna använder det. Det kombineras också ofta med det du kallar induktiva slutsatser men där exemplen är utvalda för att passa en given tes. Exempelvis att ta fram ettantal textrader ur den debatten och utifrån dessa förklara att det finns en åsiktskorridor, att medierna är vänstervrida eller att pressen är taskig mot Hammarby och alltid skriver att de spelar usel fotboll.

    Min erfarenhet är att det går att diskutera det mesta utan att man behöver vara ängslig för att någon ska tycka att det man säger inte får sägas utifrån en tänkt pk-norm - och det gäller inte enbart privat utan också i den offentliga debatten, även om SD förmodligen har haft effekten att mer kraft än nödvändigt har använts till att distansera sig från rasismen på bekostnad av en mer nyansrik bild av invandring och invandrare. Men - jag upplever att det har gett sig, att det numer finns ett mycket bredare utrymme för den invandringspolitiska debatten och att de övriga partierna slutat att i första hand förhålla sig till SD för att i stället skapa egna invandringspolitiska program. 

    Expressenskribenten sparkar in öppna korridordörrar i syfte att anpassa sig till en ny politisk verklighet där allt mindre fokus kommer att ligga på SD och allt mer fokus på de övriga partiernas sinsemellan skilda uppfattningar om invandring och integration.


    SmalaSara skrev 2016-04-21 22:38:55 följande:
    Att förstöra valarbetet för ett särskilt parti bestod dock inte av några enskilda händelser, och även om du själv fördömde det så var det gott om personer som inte gjorde det. Här är en artikel från den tiden: 
    www.expressen.se/nyheter/protestvag-mot-sds-valkampanj/

    Du menar sen att volymer inte skulle ha varit ett stigmatiserande debattämne. Verkligen? Tobias Billström är väl ett ganska talande exempel på hur olämpligt det ansågs vara att ta upp? 

    Marteus menar också, bl.a. Att den som anförde kritik mot rådande asylpolitik blev bemötta, inte med sakliga argument, utan med moralism och misstänkliggörande jämförelser av typen "det där spelar SD i händerna", eller värre. Jag tycker det finns gott om exempel på detta: 

    Ett flagranta exempel på orimlig brunmålning är bemötandet av Esaiassons debattinlägg om som-undersökningarn. Ytterligare ett är bemötandet av socialdemokratiske Debattören Westerholm.

    Nej, det var ett systematiskt valarbete för SD som idioterna genomförde. Det ifrågasätter jag inte. Jag minns mycket väl Åkessons torgmöten. Vad jag invände var beteckningen "folkkampanj". Så många var de inte - inte om du jämför med den mycket stora andel svenskar som kraftigt ogillar partiets rasism. Alltså återigen ett valt exempel som får ligga till grund för en generalisering.

    Jag följde aldrig med i debatten kring hur man ska tolka SOM-institutets undersökningar, men SOM-institutet själva tolkar väl dem som att vi över tid har blivit alltmer positiva till invandring och att de som anser att vi borde ta emot färre flyktingar utgör en minoritet. Jag vet inte vem som brunmålade honom. Kan du ge exempel på brunmålningen, många är ju så känsliga för motargument att de känner sig personligt påhoppade om någon har invändningar mot deras resonemang.

    Johan Westerholm känner jag inte till och nu när jag googlade fick jag bara träffar på avpixlat, fria tider och annan dynga. Vilken är hans tes - att åsiktskorridoren inte medger att man diskuterar volymer?

    Men så är det ju inte. Vad som har sagts genom åren är att Sverige har haft resurser att ta emot de som fått asyl, att landets ekonomi tillhört Europas starkaste. De som har velat diskutera volymer är de som haft en annan uppfattning att vi redan då tog emot för många flyktingar. Och ja - det tycker ju SD som nu gått ut med en nollvision och förklarat att vi bara bör ta emot flyktingar från grannländerna, d v s om det blir typ inbördeskrig i Norge. Jag antar att de går bra med baltstaterna också, folk där har ju rätt hudfärg och rätt särskild kulturell essens enligt SD:s sätt att se.

    Volymer. Ja, så kom då förra årets stora flyktingvåg. Jag minns att jag hörde en intervju med Morgan Johansson på Ekot där han fick frågan om volymer. Hans svar var att när Migrationsverket eller MSB bedömer att de inte längre kan hantera antalet asylsökande så kommer man att agera.

    Och så blev det också.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    Digestive skrev 2016-04-21 18:31:51 följande:
    Jag tycker att det var ett vasst perspektiv på saken faktiskt! Om vi dock håller oss till just hälsningsfraser så handlar det just om att förstå, precis som du påpekar, det är där toleransens kärna ligger - och inom islam så är det lika mycket "haram" för en man att hälsa på en kvinna som det är för en kvinna att hälsa på en man. Sakens natur ligger inte i någon slags "orenlighet" utan i just intimiteten. Har man inte den förståelsen, att det faktiskt kan kännas extremt intimt för vissa muslimer, att skaka det andra könet i hand (eller egentligen att ha någon som helst fysisk kontakt med det andra könet, i allmänhet), så är det en själv som fallerar i empatisk förmåga. Det är liksom någonting som de har växt upp med och känslan av intimitet är högst verklig - precis som att rediga pussar i ansiktet kan upplevas för intimt för vår del men inte för en fransos eller dito när en vänlig korean av samma kön vill gå runt och hålla en i handen både länge och väl efter man han träffats.

    Visst finns det patriarkala strukturer inom Mellanösterns kulturer som anser att kvinnan är underordnad och oren men om man inte har sett något islamskt motstånd mot dessa kulturyttringar så har man inte riktigt kollat upp ämnet islam objektivt. Dagens internationella kändisar, inom den moderna islamska sfären (exempelvis Khalid Yasin), gör ett jättejobb med att bekämpa dessa kulturyttringar och med att lyfta upp kvinnor till en mer sunna-enlig ställning både socialt och i samhället. Även dessa influenser lämnar dock denna sfär extremt särartsfeministisk men det är likväl långt, långt, långt ifrån folks tankar om att kvinnor anses vara "orena" och dylikt.
    Tolerans som inte bara ligger på ytan är oerhört svårt. Mycket svårare än vad de flesta inser tror jag.

    Ska vi acceptera sådant som strider mot våra normer men inte mot våra lagar? Det beror på hur stark normen är, och vad ett brott mot normen anses betyda/ säga om personen tror jag.

    Normer om hur och när kroppslig beröring är ok -mellan samma kön och mellan olika kön- är väldigt starkt reglerad även i vår kultur; men vem tänker på det till vardags? Och hur mkt vet gemene svensk om olika normer, grupper, inriktningar, idéer ect som finns i de områden varifrån många nya medborgare kommer?

    Vem orkar sätta sig in i det, och kan man kräva att folk i allmänhet ska ha den kunskapen och ta ställning i dessa frågor? Kanske ska man nöja sig med att vara lite lagom tolerant och inte ha så vansinnigt hög svansföring i dessa frågor.

    När det gäller handhälsningen så tror jag ju att det handlar både om vad man föreställer sig är innebörden av att göra en sådan åtskillnad, och, att man vanligen uppfattar en vägran att ta i hand som brist på respekt (att strunta i att hälsa har ju som bekant varit behandlingen av en del personer i riksdagen just för att markera avståndstagande)

    Ett annat problem för MP, som är relaterat till det här, är, att de verkar tro att representation består av utanpåverk; färg och form på en person, identitetspolitik. Något jag tror är på väg att släppa greppet om vänstern lite grand. Vi får se.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?