• Äldre 21 Mar 14:27
    1457673 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457673

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 23 Apr 12:42
    -1 +1
    SmalaSara skrev 2016-04-23 11:41:16 följande:
    Det råder en viss begreppsförvirring här:

    Åsiktskorridor syftar till 
    Åsiktskorridor - nyord 2014 och användningen i press belag från 2009, men då inte ens i den vanligaste betydelsen idag:

    http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor


    Den som väljer att tala om åsiktskorridor idag talar nästan alltid om att den är smal, så ofta att åsiktskorridor sammankopplas med smal sådan.
  • Äldre 23 Apr 12:48
    -1 +1
    SmalaSara skrev 2016-04-23 12:40:56 följande:
    Henric Osacarsson Ekengren arbetar på SOM-institutet och uttalar sig ofta i public service om olika undersökningar om politiska åsikter hos befolkningen. Men du menar att han sysslar med " plagiat", "strunt", "dagisuttryck" och är "ängslig"? Vad ska den här typen av hånfulla, tomma påståenden syfta till? Förutom att ge en bild av din debattstil? Vad jag vill med mina inlägg är INTE att få dig att hålla med, tycka Westerholm, Santesson, Esaiasson, eller Oscarsson Ekengren är bra eller har rätt, Vad jag huvudsakligen vill med diskussionen är att visa att det finns en vedertagen, anständig definition av begreppet "åsiktskorridor"; att det inte enbart är en ursäkt för att få skriva vad skit som helst. Mer allmänt vill jag också plädera för en diskussion som inte innehåller nedsättande omdömen och namn som enda argument, samt en hederligare debatt utan glidande resonemang, och försök att göra andra guilty-by -association - vilket är själva essensen av Marteus artikel; att inte bemöta kritik på ett sakligt sätt. Visst har de politiska partierna gått vidare i viss mån - jag har då aldrig hävdat motsatsen. Däremot anser jag att brunmålningsretorik och liknande ofta återkommer i debatten ändå.
    Svarar senare.

    Jag förstår inte bara ikoniseringen av titlar. Känner du till Fröding och hans

    Men strunt är strunt och snus är snus
    om ock i gyllene dosor
    och rosor i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor"

    Särskilt sista stycket om rosor i ett sprucket krus är ju tänkvärt för oss socialdemokrater. Rosen är ju S-symbolen, men du verkar vara mer för snus.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 23 Apr 12:52
    -1 +1
    SmalaSara skrev 2016-04-23 12:40:56 följande:
    Vad jag huvudsakligen vill med diskussionen är att visa att det finns en vedertagen, anständig definition av begreppet "åsiktskorridor"; att det inte enbart är en ursäkt för att få skriva vad skit som helst.
    Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?

    Nej, det finns det inte. "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition". Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.
  • Äldre 23 Apr 12:54
    SmalaSara skrev 2016-04-23 12:40:56 följande:
    Henric Osacarsson Ekengren arbetar på SOM-institutet och uttalar sig ofta i public service om olika undersökningar om politiska åsikter hos befolkningen.

    Men du menar att han sysslar med " plagiat", "strunt", "dagisuttryck" och är "ängslig"?

    Vad ska den här typen av hånfulla, tomma påståenden syfta till? Förutom att ge en bild av din debattstil?

    Vad jag vill med mina inlägg är INTE att få dig att hålla med, tycka Westerholm, Santesson, Esaiasson, eller Oscarsson Ekengren är bra eller har rätt,

    Vad jag huvudsakligen vill med diskussionen är att visa att det finns en vedertagen, anständig definition av begreppet "åsiktskorridor"; att det inte enbart är en ursäkt för att få skriva vad skit som helst.

    Mer allmänt vill jag också plädera för en diskussion som inte innehåller nedsättande omdömen och namn som enda argument, samt en hederligare debatt utan glidande resonemang, och försök att göra andra guilty-by -association - vilket är själva essensen av Marteus artikel; att inte bemöta kritik på ett sakligt sätt.

    Visst har de politiska partierna gått vidare i viss mån - jag har då aldrig hävdat motsatsen.

    Däremot anser jag att brunmålningsretorik och liknande ofta återkommer i debatten ändå.
    Ja, det räcker ju så. Fint. Solig
  • Äldre 23 Apr 12:59
    +1
    FDFMGA skrev 2016-04-23 11:57:20 följande:
    Javisst. Exakt samma som för PK-begreppet.

    Vissa värderingar är så självklara att även de som vill pråla med att de är politiskt inkorrekta omfattar dem.

    Som barnarbete. Sedan finns det väl en gränszon där det blir mindre tydligt om åsikten ligger utanför åsiktskorridoren eller om den är politiskt inkorrekt.

    Själv föredrar jag den lite svajiga benämningen "svensk värdegrund", eftersom den är användbar när man diskuterar integration.

    Om vi tar tomten som inte kunde tänka sig att skaka hand med kvinnor, så kan man applicera åsiktskorridor/pk-tänkandet på detta - men det blir tydligare om man ser det utifrån svensk värdegrund.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nej, dessa är INTE samma!!

    PK är en negativ benämning på någon som på ett överdrivet sätt följer rådande åsiktsklimat (se Wikipedia), och inte ett begrepp jag skulle använda mig av.

    Åsiktskorridor är en benämning på det svängrum man har i den offentliga debatten
    www.svd.se/fri-rorlighet-i-asiktskorridoren
  • Äldre 23 Apr 13:02
    +1
    FDFMGA skrev 2016-04-23 12:48:30 följande:
    Svarar senare.

    Jag förstår inte bara ikoniseringen av titlar. Känner du till Fröding och hans

    Men strunt är strunt och snus är snus
    om ock i gyllene dosor
    och rosor i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor"

    Särskilt sista stycket om rosor i ett sprucket krus är ju tänkvärt för oss socialdemokrater. Rosen är ju S-symbolen, men du verkar vara mer för snus.
    Jag gillar att du ger praktiska exempel på åsiktskorridorer [rättstavningsprogrammet korrigerade ordet, kan tilläggas här] medan diskursen lyder att fenomenet inte existerar.

    ...Äpple.
  • Äldre 23 Apr 13:08
    -1 +1
    SmalaSara skrev 2016-04-23 12:59:52 följande:
    Nej, dessa är INTE samma!!

    PK är en negativ benämning på någon som på ett överdrivet sätt följer rådande åsiktsklimat (se Wikipedia), och inte ett begrepp jag skulle använda mig av.

    Åsiktskorridor är en benämning på det svängrum man har i den offentliga debatten
    www.svd.se/fri-rorlighet-i-asiktskorridoren
    Medan de lärde tvistar har du helt klart för dig att den syn du ställer dig bakom gäller som "vedertagen anständig definition".

    "Uttrycket är kontroversiellt och ständigt omtvistat":

    http://ulfbjereld.blogspot.se/2015/05/finns-det-nagon-asiktskorridor.html
  • Äldre 23 Apr 13:12
    -1 +1
    nihka skrev 2016-04-23 12:42:42 följande:
    Åsiktskorridor - nyord 2014 och användningen i press belag från 2009, men då inte ens i den vanligaste betydelsen idag:

    http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor


    Den som väljer att tala om åsiktskorridor idag talar nästan alltid om att den är smal, så ofta att åsiktskorridor sammankopplas med smal sådan.
    När källan verkligen är "spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor" och inte ett skämt.

    Tomte

    Sluta läsa bloggar. Källan "Anders" har inte så mycket auktoritet i det här ämnet eller visst, det är väl en åsikt bland alla andra iallafall - men knappast mer.
  • Äldre 23 Apr 13:15
    nihka skrev 2016-04-23 12:28:16 följande:
    Kommer klockan 13.00 och inget jag bänkar mig för, men jag kanske lyssnar senare. Men jag hittar inte det där om bara grannländer. Länk?
    Det var säkert det här jag hörde.

    tinyurl.com/juachs9
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 23 Apr 13:15
    -1 +1
    FDFMGA skrev 2016-04-23 12:48:30 följande:
    Svarar senare.

    Jag förstår inte bara ikoniseringen av titlar. Känner du till Fröding och hans

    Men strunt är strunt och snus är snus
    om ock i gyllene dosor
    och rosor i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor"

    Särskilt sista stycket om rosor i ett sprucket krus är ju tänkvärt för oss socialdemokrater. Rosen är ju S-symbolen, men du verkar vara mer för snus.
    Ser att du fått ett svar på det här inlägget om att "åsiktskorridor" som ju kan ses som en ny synonym till diskurs, förklarar att åsiktskorridor lyder att åsiktskorridor inte existerar
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?