• Äldre 21 Mar 14:27
    1457943 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457943

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 23 Apr 13:19
    -1 +1

    Eller rättare sagt; sluta referera till till "Anders" om definitionen av "åsiktskorridor" - för det håller inte.

    Iallafall Wikipedia definierar begreppet såhär;

    "Åsiktskorridor är en metafor för gränserna för vilka åsikter som är allmänt accepterade i samhällsdebatten."

    tinyurl.com/ovzk8kw

  • Äldre 23 Apr 13:24
    -1 +1

    För bloggar får man ändå läsa, såklart. Riktigt så smal är ju inte åsiktskorridoren i Sverige trots allt. Solig

  • Äldre 23 Apr 13:29
    -1 +1
    Digestive skrev 2016-04-23 13:19:17 följande:

    Eller rättare sagt; sluta referera till till "Anders" om definitionen av "åsiktskorridor" - för det håller inte.

    Iallafall Wikipedia definierar begreppet såhär;

    "Åsiktskorridor är en metafor för gränserna för vilka åsikter som är allmänt accepterade i samhällsdebatten."

    tinyurl.com/ovzk8kw


    Jag har lite svårt att se varför man så envist försöker framhäva i att begreppet inte numera är vedertaget och anständigt.

    Språktidningen verifierar det, Wikipedia har en definition, och begreppet används numer av alla möjliga.

    Till exempel Aftonbladets ledarpodd "åsiktskorridoren är aftonbladets ledarredaktions podd med avsikt att vidga vyerna..."

    www.aftonbladet.se/podcast/ovriga/ledarpodden/
  • Äldre 23 Apr 13:32
    -1 +1
    nihka skrev 2016-04-23 12:52:56 följande:
    Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?

    Nej, det finns det inte. "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition". Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.
    Hur ska jag kunna veta hur du känner dig?
  • Äldre 23 Apr 13:51
    -2 +1
    nihka skrev 2016-04-23 12:42:42 följande:
    Åsiktskorridor - nyord 2014 och användningen i press belag från 2009, men då inte ens i den vanligaste betydelsen idag:

    http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor


    Den som väljer att tala om åsiktskorridor idag talar nästan alltid om att den är smal, så ofta att åsiktskorridor sammankopplas med smal sådan.
     
    För den läsbegåvade redogörs här för Henrik Oscarssons definition av "åsiktskorridor" med kommentaren att det handlar om ett nytt ord och att det första belägget i pressen är från 2009 signerat Anders. Sedan är det min kommentar att belägget från 2009 inte ens användes i dess vanligaste betydelse idag.

    http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-asiktskorridor

    Anders är Anders Svensson - redaktör på Språktidningen. Språktidningen nominerades till årets tidskrift 2015 av branschorganisationen Sveriges tidskrifter.

    http://spraktidningen.se/blogg/spraktidningen-ar-arets-tidskrift



  • Äldre 23 Apr 13:56
    -2 +1
    SmalaSara skrev 2016-04-23 13:32:53 följande:
    Hur ska jag kunna veta hur du känner dig?
    Jag frågade inte dig hur jag känner mig utan jag frågade dig "Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?" - för du har fel och det är mitt på dagen.

    "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition" som du påstår. Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.
  • Äldre 23 Apr 14:03
    -1 +2
    nihka skrev 2016-04-23 13:56:11 följande:
    Jag frågade inte dig hur jag känner mig utan jag frågade dig "Hur känns det då att ha huvudsakligen fel mitt på dagen?" - för du har fel och det är mitt på dagen.

    "Åsiktskorridor" är ett nytt ord i svenskan och är inte listat i SAOL och det finns ingen "vedertagen anständig definition" som du påstår. Tvärtom lever begreppet högst påtagligt sitt eget liv så som nya ord gärna gör.
    Vill man ha riktiga svar på sina frågor ställer man dem utan raljanta, nedsättande kommentarer. Klarar man inte det, är frågan om man verkligen är intresserad av att debattera, eller om incitamentet ligger någon helt annanstans.
  • Äldre 23 Apr 14:12
    SmalaSara skrev 2016-04-23 13:29:45 följande:
    Jag har lite svårt att se varför man så envist försöker framhäva i att begreppet inte numera är vedertaget och anständigt.

    Språktidningen verifierar det, Wikipedia har en definition, och begreppet används numer av alla möjliga.

    Till exempel Aftonbladets ledarpodd "åsiktskorridoren är aftonbladets ledarredaktions podd med avsikt att vidga vyerna..."

    www.aftonbladet.se/podcast/ovriga/ledarpodden/
    Snart förstår du att det inte finns någon "vedertagen anständig definition" utan att åsiktskorridor används om vartannat för att beskriva något negativt, alltså betydelsen smal inbyggd i begreppet korridor samt mer neutralt.

    Om du utgår från ordet "korridor" och påminner dig att en sådan alltid är långsmal så förstår du att "korridor" ger en annan bild av vad som helst man sätter ihop det med än exempelvis ordet "fält" och hur somliga brukare resonerar.
  • Äldre 23 Apr 14:20
    SmalaSara skrev 2016-04-23 14:03:03 följande:
    Vill man ha riktiga svar på sina frågor ställer man dem utan raljanta, nedsättande kommentarer. Klarar man inte det, är frågan om man verkligen är intresserad av att debattera, eller om incitamentet ligger någon helt annanstans.
    Men det går inte att diskutera med dig. När du har fel kan du inte erkänna det. Det kan inte bli någon debatt men någon som inte orkar ta till sig information. Det finns ingen "vedertagen anständig definition" på åsiktskorridor. Det används på olika sätt även om ett  sätt kan vara vanligare än ett annat. Och hur "anständiga" definitioner ser ut har jag ingen aning om hur du tänker dig.
  • Äldre 23 Apr 14:33

    Läst på Facebook idag...


    "Idag sade Sveriges statsminister, offentligt, i riksdagens kammare att:


    1. Regeringen och Socialdemokraterna inte har några som helst samarbeten eller kopplingar till extremister.


    2. Att jag hade fel/ljög när jag hävdade att Socialdemokraternas systerpartier Al Fatah i Palestina och MPLA i Angola var mördare, torterare och antidemokrater.


    3. Att jag skulle få äta upp mina ord.


    Vi får väl se vem som kommer att få äta upp sina ord..."


    www.facebook.com/mattias.karlsson.9889/posts/10153400846976097
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?