• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Tom Araya

    Jaha...och varför blir de inte återbetalningsskyldiga eller åtminstone att ersättningen justeras fr.o.m. nu istället för att fortsätta betala ut en för hög ersättning?


    Förre M-ledaren fick halv miljon för mycket i pension

    Förre Moderatledaren Bo Lundgren har fått över en halv miljon kronor för mycket i felaktiga pensionsutbetalningar. Trots att misstaget upptäcktes redan för två år sedan har Statens tjänstepensionsverk ? där han tidigare var styrelseordförande ? inte stoppat utbetalningarna, skriver Dagens Nyheter.

    www.svt.se/nyheter/ekonomi/forre-m-ledaren-plockade-ut-halv-miljon-for-mycket-i-pension%3Apd%3Any%3A20160421%3Aforre-m-ledaren-plockade-ut-halv-miljon-for-mycket-i-pension%3Anyh

  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-23 13:15:22 följande:
    Det var säkert det här jag hörde.

    tinyurl.com/juachs9
    Just det. Det var där Åkessons politik skulle kunna göra människor statslösa. Och resultatet av det sista blir precis det du sa, men att Baltikum räknar han tydligen som grannland.
  • nattuv
    Digestive skrev 2016-04-23 10:05:23 följande:
    Kallar du föregående fyra punkter för spekulationer? Du verkar ha ett lika främmande språkbruk som FDFMGA.
    Dit resonemang är spekulation utan någon som helst faktagrund. Att du försöker gömma din brist på grundläggande fakta bakom en punktlista ändrar inte på det faktum att du inte har någon som helst substans i ditt påstående om att det bara är en journalist som känt sig kränkt.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-04-23 15:06:00 följande:

    Sakine Madon
    Röstjakt får MP att flörta med islamister
    Publicerad 22 apr 2016 kl 22.56


    Avslöjandena om Miljöpartiets Mehmet Kaplan är bara toppen på ett isberg.


    Partierna måste göra upp med den destruktiva identitetspolitiken.

    www.expressen.se/ledare/sakine-madon/rostjakt-far-mp-att-florta-med-islamister/


    Hej Tom, vad jag kan se så har du inte svarat på min fråga i inlägg #2278.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-23 12:59:52 följande:
    Nej, dessa är INTE samma!! PK är en negativ benämning på någon som på ett överdrivet sätt följer rådande åsiktsklimat (se Wikipedia), och inte ett begrepp jag skulle använda mig av. Åsiktskorridor är en benämning på det svängrum man har i den offentliga debatten www.svd.se/fri-rorlighet-i-asiktskorridoren
    Nej, åsiktskorridor är en åsikt om vad andra anser att det är tillåtet att säga.

    Ett nytt namn på ett gammalt sätt att resonera innebär ingen förändring. Pk-resonemangen och åsiktskorridorprålandet innehåller exakt samma Moment 22-dilemma - att nästan inget är mer opportunt än att framföra åsikten att det finns en åsiktskorridor, den åsikten ligger liksom mitt i åsiktskorridoren, vilket i så fall innebär att det finns en åsiktskorridor där man förklarar att andra åsikter än de egna inte är åkta.

    Ärligt talat  är resonemanget så dumt att man inte skulle kunna tro att det existerade om det inte vore det kanske allra vanligaste argumentet från personer som vill predika, inte diskutera.

    Det är fullt möjligt att diskutera om huruvida man i den offentliga debatten tagit för lite hänsyn till vanliga människors oro för hur invandringen på sikt kan komma att förändra Sverige utan att göra sig själv till allvetande berättare av en saga där man känner till andras intentioner och innersta tankar.

    Mot bakgrund av att MP var nära att välja in en medeltidstomte i partistyrelsen är det en viktig diskussion. Vad är svensk värdegrund? Hur kan den komma att förändras med invandringen?

    Innebörden av svensk värdegrund är ju knappast något som är skrivet i sten. För min egen del anser jag att detta är en långt viktigare diskussion än antal. Själv anser jag att man kan kräva jävligt mycket av anpassning från de som får eller söker asyl i Sverige. Det har funnits ett von oben-sätt att se på flyktingar, som att de inte är som oss och att man därför inte kan ställa samma krav på dem som på oss. SD har kallat fenomenet "Det unika svenska självföraktet" medan det enligt mig snarare handlar om den unika självbelåtenheten hos ett folk som haft en tendens att se sig själva som universums moraliska mittpunkt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-23 13:15:50 följande:
    Ser att du fått ett svar på det här inlägget om att "åsiktskorridor" som ju kan ses som en ny synonym till diskurs, förklarar att åsiktskorridor lyder att åsiktskorridor inte existerar smile2.gif
    Mm, det är mycket med det jordiska, typ smile2.gif
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-23 14:39:18 följande:
    Just det. Det var där Åkessons politik skulle kunna göra människor statslösa. Och resultatet av det sista blir precis det du sa, men att Baltikum räknar han tydligen som grannland.
    MM, jag tror att det någonstans finns drömmar som snuddar vid tanken på hur Sveriges geografiska gränser en gång såg ut.

    "Då ärat ditt namn flög över jorden".

    Det handlar ju om nationalisterSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-21 07:15:17 följande:
    Du har här på FL drivit uppfattningen att tjänstemän och politiker ska kunna straffas för fel som de begår och jag har tolkat dig som att du tycker att det är fel att man ska få fallskärmar (omställningsersättning) när man har gjort fel.

    Almqvist hade precis blivit invald i riksdagen och det hade gått alldeles för kort tid för att han skulle kunna få ta del av någon fallskärm (omställningsersättning).

    Nu låter det som att du tycket att det var rätt av Jimmie Åkesson att belöna Almvist med 3 miljoner kronor efter det att han kallat en kvinna för hora och blattelover och kallat en invandrare för babbe.

    I brottsutredningen kring det Sverigedemokratiska bolaget Blåsippan har det uppdagats att avtalet med Almqvist är ett skenavtal och att han inte har jobbat för att avtalet. Almqvist har således fått 3 miljoner utan prestation.

    Tycker du att det handlade om en rak och hård uppsägning när Almqvist belönades med 3 miljoner kronor för att lämna sitt jobb (en ersättning som aldrig hade behövts betalas ut)?

    www.expressen.se/nyheter/hemliga-sd-mejlen-polisen-inte-fick-se/
    Du har missförstått mig. Jag försvarar ingenting om några belöningar för sd-politiker. Jag tycker personligen inte att Almqvist är värd en krona.
    Jag avsåg endast kritisera fenomenet rent allmänt.

    Jag har missat detaljen om vad utredningen kommit fram till, det är förstås illa och kan inte försvaras om Almqvist fått 3 miljoner utan att ha jobbat för dem. Jag uppfattade det som att hans bolag fått ett projektuppdrag som skulle vara under en viss tid och att hans bolag för detta skulle erhålla ca 3 miljoner kronor under tiden.

    Sedan är också frågan om vems pengar det är som betalar "fallskärmen", statens eller partiets?

    Ang kritiken så var den hård, rak och öppen från Jimmys sida, vilket man inte kan säga om vad Löfvén/Romson/Frigolin uttryckt i fallet Kaplan.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-04-23 08:39:24 följande:
    Vilket trams, det finns ingen som helst anledning att dra in religionen i politiken.
    Du får naturligtvis tycka att det är trams men den kristna läran har varit med oss så länge att det är en oförenlig del av den västerländska kulturen. Vilket innebär att den ligger inbakad i politiken. Det oavsett vad du tycker eller vill tro.
    Världsmedborgare skrev 2016-04-23 08:39:24 följande:
    Så vill man lägga in religiösa aspekter i politiken, ja då kommer det utan undantag att skapa en konflikt, där en hel drös religiösa kommer att ha åsikter om rätt/fel.
    Politiken är konfliktfylld och alla politiska riktningar har åsikter om rätt/fel. Men det kanske beror på att alla politiska riktningar, även kommunismen, medvetet eller omedvetet har någon form av förhållande till religion.
    Världsmedborgare skrev 2016-04-23 08:39:24 följande:
    De som gör den kopplingen är alltid själva religiösa, och som vill koppla ihop religion och politik, eller så har dom nån suspekt agenda.
    Det är nog snarare du som har en suspekt agenda och försöker skapa en åsiktskorridor där vissa tankar och idéer skall utestängas.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?